Jump to content

AR-15 22LR


blaff

Recommended Posts

Hei. Etter litt søking på den store googlen, finner jeg kun en forhandler som kan ta inn dedikert 22LR AR-15. Så jeg lurer da på finnes det flere en osloskytesenter? Eventuelt Hvem, hva og hvor? 

Spørsmålet er med tanke på mini rifle. Og ja jeg vet hva en 10/22 er ;)

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, blaff skrev:

Hei. Etter litt søking på den store googlen, finner jeg kun en forhandler som kan ta inn dedikert 22LR AR-15. Så jeg lurer da på finnes det flere en osloskytesenter? Eventuelt Hvem, hva og hvor? 

Spørsmålet er med tanke på mini rifle. Og ja jeg vet hva en 10/22 er ;)

Går ut fra at du allerede har en AR. Du har ikkje vurdert en .22-upper? https://www.2alfa.no/tactical-solutions-.22lr-complete-upper-12-xg-pro-m-lok-forend.html

Edited by Adarma
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, aps skrev:

De vanlige som selger AR-15 er nok svaret. Husk også at kravet er samme som AR  i 223 og 22

Har forstått det slik at så lenge den ikke kan bygges om til å avfyre 223 så er karantene tiden og aktivitets kravet samme som håndvåpen. Eller er dette feil?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 20.4.2017 den 1.47, Anonymrifle skrev:

Men er m&p15-22 lovlig å selge? Ser bare m&p15 på lista over godkjente rifler.

15-22 er ikke godkjent enda, sist jeg hørte så skal det sendes rifler til godkjenning ganske så snart (ila denne månenden). Det at 15-22 er på nettsiden, var bare en glipp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 28.5.2017 den 21.57, Campin Carl skrev:

15-22 er ikke godkjent enda, sist jeg hørte så skal det sendes rifler til godkjenning ganske så snart (ila denne månenden). Det at 15-22 er på nettsiden, var bare en glipp.

 

Vent... er ikke alle 22lr-rifler så lenge de ikke er fullautomatiske lovlige?

Link to comment
Share on other sites

Ah, sjønner. Det er kommet en ny ar-15 i 22lr (tippmann m4-22) som ser ut til å være en divisjon over de andre, som jeg har sjekket litt rundt. Uansett foruten at sjansen for at den kommer til europa er relativt liten så er det vel egentlig bare å legge fra seg den drømmen.

Link to comment
Share on other sites

På 12.8.2017 den 12.46, 870fanboy skrev:

 

Vent... er ikke alle 22lr-rifler så lenge de ikke er fullautomatiske lovlige?

 

De må fortsatt fylle resten av våpenloven, og resten av våpenloven sier alle .22lr rifler i omsetning før en viss dato er lov (med noen unntak her og der også)

Om jeg husker rett, så er Armalite AR-7 lov i Norge, men den nå som den blir produsert som Henry AR-7, må den etter sigende godkjennes på nytt. Til tross for at det fortsatt er den samme .22lr rifle bare med en ny produsent.

 

På 12.8.2017 den 15.14, 870fanboy skrev:

Ah, sjønner. Det er kommet en ny ar-15 i 22lr (tippmann m4-22) som ser ut til å være en divisjon over de andre, som jeg har sjekket litt rundt. Uansett foruten at sjansen for at den kommer til europa er relativt liten så er det vel egentlig bare å legge fra seg den drømmen.

 

Har selv sett litt på Tippmann M4-22, hvis den tar av i England (hvor .22lr reglene er litt enklere) så skal du ikke se bort i fra at den og kommer til Norge etterhvert, men da må noen ta initiativet til å føre den inn i Norge og sende den til godkjenning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mini rifle til dynamisk skyting:

 

Nå skal jeg uttale meg om noe jeg ikke har greie på men alikevel..:

 

Jeg ser at det blir diskutert rene AR15, ombyghingssett, 10/22, etc til dynamisk. Er det ikke bedre å bygge om og omregistrere matchpistoler til dette? For fryktelig mange år siden, jeg begynner å bli gammel, satte en kompis av meg tommelhullsskjefte og ei Anschutz 50cm matchpipe på en Walther GSP. (mange år før Walthers eget ombyggingssett) Den skjøt jo nesten jevnt med Anschutz matchrifler. I tillegg tilpasset han HK270 20-skudds magasiner. Jeg tviler på at noen nåværende 22lr halvautomater har bedre skyteegenskaper enn denne hadde bortsett fra magasinkapasitet.  Det samme kan vel gjøres med Benelli og Pardini matchpistoler. En dark horse er jo også.Browning Buckmark rifle med stort magasin. HK270-magasinene virket perfekt i GSP-en og kunne sikkert tilpasses Buckmarken også. Magasinbytte på denne tilsvarer jo 1911.

 

 

130353-22-lr-h-270-mag-20-rounds-191108.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Poenget var å få 20+ skudds magasiner til dem. hk270-magasinene på 20 skudd virket som sagt perfekt i GSP'en. De ville sikkert passet i Buckmarken med noen tilpasninger også. Disse HK-magasinene er helt "rette" slik at de kunne sikkert vært på 30 skudd også og fortsatt gått rett i Buckmarken. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Men problemet er at det blir meningsløst å bruke en GSP til 20k til noe slikt. Med nytt løp, deler, arbeid er man vel opp i 30k? Selv brukt blir nok for dyrt.

 

Bygge Upper til AR er vel ca 5-6k. med gratis løp.

Og treningsmessig er det bedre å bruke en AR da man kan få det likt som til de andre divisjonene.

 

Eller kjøpe en 10/22 og noen nye magasiner.

 

Link to comment
Share on other sites

Ar i 22 er overaskende billig

 

løp med riktig stigning 2k

lower med stuff og kolbe/avtrekk 4k

upper 1k

cmmg kit 3k

handguard 2k

 

totalt 12! 

 

De fleste av oss har jo lowere liggende.. så da er det virkelig billig. 

 

mags er 200-300 spenn ca.

 

Du får komplett S&W 15-22 enda billigere enn å bygge selv også. 

 

Bygge om matchpistol gir desverre ikke mening, vi vil jo ha treningseffekten for å håndtere AR plattformen da de fleste jo skyter det på vanlig rifle. 

 

 

Minirifle konkurransene jeg skjøt siste 12mnd har vært fantastisk morsomme, skyting i BEVEGELSE, sånn ting det virker som endel rifle stagedesignere går ann :o 

Link to comment
Share on other sites

Tja, en fin gammel GSP koster 5-6k, pipe i superkvalitet 1000-1500 fra en gammel Walther/Anschutz miniatyr som står i de fleste våpenbutikker. Skjefte er ganske enkelt å lage selv. Magasiner er er selfølgelig et problem nå. 

 

Undringen min er holdningen til "å bare lage et øvingsvåpen for AR15" i stedet for å løfte 22lr rifle med top of the line skytejern til et høyere nivå enn grovkaliber rifle slik det er i de fleste andre grener. 

 

Skulle vært morsomt å se en rifleutgave av feks Benelli MP90 med magasinbrønn for Ruger 10/22 magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener? men jeg kan dumpe trommel med mindre enn 5mm ? ish spredning på 17 meter med cci standard (kan poste bilde om ønskelig) 

Presisjonen på AR med riktig riflestigning på 22 løp er overaskende bra, iaf når man har sett hva mye 10/22 greier 

 

nå er ikke 223 toppene våre stortsett noe å skryte av i langholds/match sammenheng heller 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skutt litt med en ganske std AR15 i 22 og kan subjektivt sammenlikne den med target 10/22, ombygd GSP og org GSP karabin. Testet dem ikke på dynamiske program eller samtidig. Det var uhøytidelig veddmålsskyting på skiskytter selvanvisere, løpende viltmål og faktisk metallsiluett rifle med den ombygde GSP'en. En std AR15 og 10/22 var på slik skyting sjanseløs mot org GSP'en. Det jeg mener er at det sikkert går an og experimentere å ha det mer gøy med 22lr både på våpen og skyteprogram.

 

Har ikke testet en full house tunet AR. Det skulle det vært morsomt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet ja. Jeg har skutt med en men jeg spurte ikke eieren om våpenkort.

 

Stenvaag kan sikker mer om dette. 

 

Når Buckmark rifle blir godkjent tror jeg eventuelt nye tilsvarende skulle være grei skuring.

 

Fobiene myndighetene hadde før i tiden gikk på hvor lett det var å gjøre om rifle til pistol. Når var det godkjenningslista kom? GSP-riflene kom vel på slutten av 90-tallet.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...