Jump to content

Mellomlegg kobber?


Oxford

Recommended Posts

Hei

Har tilgang på en del kobber, sink, aluminium og messingplater. Aluminium har jeg sett brukt, og messing er vel nokså vanlig å bruke, men hvordan vil kobber og sink være å bruke som mellomlegg i knivskaft? Kobber har jeg alltid hørt er "gift" for treverk?

Link to comment
Share on other sites

Kobber skal jo følge enkelte drepe et tre, om du feks slår inn en kobberspiker i et tre, vet ikke om det er det du mener med gift. (vet ikke noe om det fungerer eller om det bare er en myte). 

Jeg ville ikke brukt kobber, blir grønt når det irrer, og neppe plagsomt pent. 

Link to comment
Share on other sites

Et knivskaft er jo allerede dødt så man kan ikke drepe det mer med kobber. Har sett at kniver med messinginnlegg i skaftet kan få både grønt irr og svarte render nedover skjeftet dersom de blir utsatt for fuktighet over tid - så det er nok det samme for rent kobber. Messing består av kobber og sink som kjent. Dersom knivskaftet holdes tørt så skulle ikke kobberen gjøre noen skade.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...
3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Aluminium har et lag med å korrodere så etterhvert vil kanskje plate "skrumpe". Har brukt tinn som mellomlegg og det har fungert fint. Kjøpte tinntallerker som jeg klipte opp i passende biter.

 

Hadde ikke så mye tinn liggende, så 1stk tinntallerken bestil på Finn til den nette sum av 15kr ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...