Jump to content

Tabbe? Varme hylser


Langlo

Recommended Posts

Skulle tørke noen hylser i steikeovnen på 45 grader, etter vask. Et program i ovnen jeg ikke var klar over, økte temperaturen til 190 grader. Til sammen har hylsene vært i ovnen 50 minutter. Ca halvparten av tiden på ca 45 grader.

Er hylsene fortsatt fullt brukbare,  eller er de svekket? Det er en-gangsskutte gode noma hylser i 270 wsm som jeg helst ikke kasserer...

 

Om noen har noen tanker, blir jeg både glad og takknemlig!

 

Mvh Langlo 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro de tåler det greit, smeltetemperaturen på messing ligger vel i overkant av 900 grader celcius avhengig av hvor mye kobber og sink det inneholder. I tillegg er de jo blitt både oppvarmet og nedkjølt over en del tid. 

Hvor varm blir ei hylse når en patron avfyres? I dette tilfellet 270 wsm?

Link to comment
Share on other sites

!90 grader er så mye at messingen kan bli mykere, det gjør at hylsene ikke vil tåle makstrykk. Siden du ikke vet hvor lenge, og hvor høy hylsetemperaturen har vært må du prøve mykheten på hylsen. Det er hylsebunnen som er kritisk, fremre halvpart av hylsen kan være bløt.

Prøv å knipe på bunnen av en vanlig hylse med en kraftig tang eller boltkutter. Gjør samme testen på en av de glødde hylsene. Er det merkbar forskjell må du være meget forsiktig når du lader hylsene, og kun bruke svært reduserte ladninger. Dersom du etter par omladninger med redusert ladning i en hylse finner at tennhettene går lettere inn når du lader, så bør du kassere hylsene. Dersom det er samme motstand ved hetteisetting kan du fortsette med redusert ladning videre. Jeg ville ikke ladd hylsene med maks ladning.

Alternativt kan du gå til et verksted som har hardhetsmåler og teste om det er forskjell i hardhet på bunnen av hylsene.

Edited by Per-S
feilsrift
Link to comment
Share on other sites

50min på 190°C bør de tåle. 250-270°C regnes som den laveste temperaturen der "det skjer noe", og 2-3 uker på 250 kunne kanskje myknet dem. Dette er oppslagsbok/håndbok-tall. Jeg ville ladet en liten mengde av hylsene med en helt normal ladning, iallefall om det er et moderne alminnelig våpen. I en Krag? Ville kanskje prøvd dem i et moderne våpen først.

Det vil overraske meg svært mye om du finner at det er skjedd noe som helt med hylsene, men1 time på 300°C vil  mykgløde dem helt, mer eller mindre, og 350 på noen minutter. 450, som er den temperaturen vi gløde hylseHALSENE på, så skjer utglødingen på sekunder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville som jeg skrev tidligere skyte med redusert (ikke maks) ladning for å teste hylsene. En stekeovn er ikke særlig pålitelig, verken med termostaten eller jevnhet på temperatur. Det kan lett finnes lokale områder med vesentlig høyere temperatur enn det programmet tilsier. Følgene av en brist i hylsebunn er ofte dramatisk, jeg var utsatt for noe slikt for et år siden. det var ikke behagelig å bore ut messingfragmenter fra øyet, det er mye bedre å være litt forsiktig og teste hylsene først.

Det kan ofte være mulig å se hvilke hylser som har vært varmest på fargen, test disse først.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort samme tabbe med noen 444 Marlinhylser i en kasserolle som bare skulle tørke litt og ble avglemt i ca30 minutter med plata på halv.Disse hylsene ble ødelagt da hettelommene utvida seg slik at hetta falt ut etter avfyring første gangen de ble ladd  etter oppvarminga.

Edited by deerkiller
Link to comment
Share on other sites

Jeg lot induksjonsplata med jerngryte stå på ca 3/4 her om dagen mens jeg snudde meg for å ta smør ut av kjøleskapet... Jeg måtte lete i noen sekunder og vips - fikk slått av, og målte 345°C.

Alminnelige gammeldagse plater pleide å lyse pent rødt om man glemte de på, og det er ingen problem å smelte bly på en vanlig komfyr - så ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde aldri tatt sjansen, 190 grader er meir enn nok til å få ei strukturell endring av hylsa. I tillegg har ofte ovnar såkalla hot spots, der temperaturen blir ein del høgare enn det termostaten seier. Termostatane i seg sjølve er i tillegg ikkje av dei minst nøyaktige. Det er ikkje berre temperatur som spelar inn, tid er óg ein faktor. Der er mange trådar på utanlandske forum der hylser har blitt anløpt av temperatur lågare enn 400 grader F, som er akkurat i området det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg holder meg helt borte fra og varme og gløde hylser. Enkelt og greit. Det er skrevet på spøk(men og kanskje endel sant og her på forumet) at enkelte har et personlig forhold til hylsene sine. Jeg er kanskje litt der. Etter hver skyting med selv ladede hylser, blir hver og en inspisert, målt og sjekket etter beste evne. Men, selv jeg skulle gjennomført helt nøyaktig hvor mange ganger hver enkelt hylse er skutt, jeg har nok bokser og plass til oppbevaring, men det har ikke blitt gjennomført allikevel. Når man har over 1000 hylser, krever det orden og system. Sikkerheten skal og må stå øverst for enhver hjemmelader, i dette tilfellet til Ts, ville jeg vært usikker nok til å la være. Nå taler nok sikkert dette allikevel går bra ved prøving, faktoren for at skal gå galt, ville veid mest for meg uansett og jeg ville avstått. Bruk briller og hansker! Safety first! 

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg gjerne gjort M67. De ligger nå i en container langt herifra. Dessuten setter jeg såpass pris på innleggene dine, at det er like greit at du ikke lader dem. - Jeg er ikke skeptisk til dine resonnementer, bare såpass glad i livet at "kanskje" ikke er godt nok.

 

Ser frem til en tur på skytebanen snart. Sitter nå og skal sette hetter i 50 engangsskutte normahylser. Satser på at litt jobbing kaster en svalende skygge over heite hylser-følelser. 

 

Mvh Langlo 

Link to comment
Share on other sites

Det er surt å måtte kassere hylser, spesielt i kaliber der hylsene er langt ifrå gratis. Etter eg starta med coating av blykuler har eg lært at steikeovnar ikkje er til å stole på. Etter å ha rigga opp min ovn med PID så er temperaturen 200 grader C når termostaten står på 172-175. I tillegg har den eit hotspot på eine sida, som er lett å sjå sidan coatinga kjem ut mørkare der. Dette er ein relativt ny konveksjonsovn av eit kjent merke. Det blir etter kvart å rigge den opp med fleire interne vifter for betre varmedistribusjon.

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

Luftsirkulasjon er nok et pluss. I tillegg går det jo an å plassere kulene/hylsene der man vet temperaturen er jevn. De fleste stekeovner har gjerne noen områder som er varmere enn andre rett og slett fordi varmeelementene står litt nærmere veggen akkurat der.

En kasse med termostatregulert varmlufttilførsel er muligens det optimale:)

Link to comment
Share on other sites

På 4/9/2017 den 10.12, Humbo skrev:

, 190 grader er meir enn nok til å få ei strukturell endring av hylsa.

Hvor har du begrunnelsen for den påstanden fra? Den provoserer meg faktisk litt, siden den er direkte feil, og du presenterer den som fakta. Sikkerhet først, men messing tåler 190°C.

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2017 at 6:08 PM, M67 said:

Hvor har du begrunnelsen for den påstanden fra? Den provoserer meg faktisk litt, siden den er direkte feil, og du presenterer den som fakta. Sikkerhet først, men messing tåler 190°C.

K

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a094136.pdf

Om messingen toler det skal eg ikkje uttale meg om, her er det mykje som spelar inn. I lenkja over er det utført ein temmeleg omfattande test, der er mykje som ikkje er direkte relevant, men det som er relevant er resultata av anløpinga av messingen for bruk i dei vidare testane. Legg ved utsnitt som viser bilete av mikrostrukturen før og etter anløping, både ved 200 og 250 grader C.

Og for å ta ein røyndomsbasert test, ta ein neve 22LR-hylser og sleng dei i ovnen på den gjevne temperaturen ei viss tid. Kjøp deg ei derim-die og utfør ein test om der er skilnad i motstand/randseparasjon mellom dei som har/ikkje har vore i ovnen.

 

Pages from a094136.jpg

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

Det skal du faktisk ha, du sa ikke at messingen ikke tåler det, bare at den endrer mikrostruktur. Det gjør den nok til stadighet...

Nå er det dessuten forskjell på 1-2 og 18 timer. Det er også forskjell på synlige endringer i mikrostruktur og endringer i hardhet, og et langt stykke derfra til ubrukelig til formålet.

Jeg fant det ikke nå, men jeg har sett en artikkel som tar for seg dette nokså grundig, med bilder av mikrostrukturen forskjellige steder i hylsa etter de forskjellige trinnene i trekkingen, og glødingen underveis og til slutt. De bruker ikke 200 grader, 

Jeg har også sett tilsvarende i ei lærebok i "engineering materials" som jeg hadde som pensum for veldig lenge siden, 

Uansett, siden du nevner en erfaringsbasert test, så hev jeg altså en neve hylser i stekeovnen på tirsdag - 200C varmluft i 2 timer. (Jeg tørker ofte hylser på 110C varmluft. Det er kjapt og effektivt.) Jeg ladet dem opp med min std. baneladning og reiste til banen i går -  6.5x55 dette, Noen som vil tro noe om hva som skjedde? Etter 2 timer ved 200 grader?

Mye av poenget her er jo at jeg har hatt så mange uhell med både gløding og tørking av hylser at jeg visste resultatet på forhånd denne gangen... men jeg klarte altså ikke å formidle det til trådstarter.

Det koster meg ikke noe å hive 6.5x55-hylser, men hylser man må kjøpe for dyre penger er det synd å kaste over andres tynt begrunnede synsing - det mener nå iallefall jeg.

Skylder å nevne at det ikke alltid "går bra", men da har hylsene vært mye over 200 grader.    Og det eneste som ble ødelagt var hylsene. Så veldig farlig er det ikke.

K

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk allereie nemnt at tid er ein faktor. Ein like stor faktor er at termostatane på steikeomnane ikkje er verdt stort, i tillegg til at ovnane ikkje har lik temperatur over heile steikerommet. Isolering, utforming av varmeelement etc. spelar inn. Ein ovn med termostaten innstilt på 200 grader kan som nemnt gjerne nå 250 grader i periodar. Hylsene sine mekaniske eigenskapar endrar seg óg før miktrostruktur endrar seg.

Eg sa heller ingenting om at hylsene til TS garantert kom til å feile. Og kven er det som kjem med "tynn ubegrunna synsing"? Eg kan ikkje sjå at andre har kome med noko meir handfast enn noko ein leste i 1962 og tok på hugsen. Så kom gjerne med kjelder i staden for hersketeknikkar.

For å bruke ein likande retorikk som i innlegget ditt, du seier at det er dumt å måtte kaste hylser grunna andre si tynt begrunna synsing. Men kva med å risikere liv og lemmar, pga. tynn ubegrunna synsing, og for kva? Å spare småpengar? Eg ristar på hovudet.

Eg meinar TS gjorde det einaste rette.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg begrenset erfaring med å anløpe messing (om enn noe mer med å anløpe epitaksielt silisium), så du får tilgi min enfoldighet: På hvilken måte mener du at et materiale permanent endrer mekaniske egenskaper før det endrer mikrostruktur? :-)

Link to comment
Share on other sites

Noe av poenget er at man ved å "bare prøve" slike ting, så har en ingen ting å tape, man får erfaring, det er det hele. Verden går ikke under om ei hylse revner under kontrollerte forhold, og i dette tilfellet var det uansett forsvinnende lite sannsynlig. Temaet var mer om en kunne måle utvidelse, noe jeg altså ikke fikk til.

Stekeovner har faktisk nokså jevn temperatur i ovnsrommet, ellers hadde ting blitt ujevnt stekt. En ser fort forskjell på 200 og 225 grader når en steker f.eks. boller.

Iallefall, mikrostruktur eller ikke, mine "ovnsbakte" hylser hadde ingen målbar utvidelse av hylsehodet etter skyting. Dvs. < 0.005mm. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av strukturen. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Stekeovner har faktisk nokså jevn temperatur i ovnsrommet, ellers hadde ting blitt ujevnt stekt. En ser fort forskjell på 200 og 225 grader når en steker f.eks. boller.

K

Her var det utruleg mykje synsing, har du målt dette vitskapleg eller har du berre observert baksten til kjærringa? Eg har rigga mine steikeovnar opp med PID og målte i fleire soner for å finne jamnast temperatur, og temperaturane var alt anna enn nettopp jamne. Det seier seg no sjølv at dess nærmare elementa i topp/botn/bakkant ein er, dess varmare blir det. No er det sikkert forskjel på steikeovnar, men eg har lest om veldig mange med liknande resultat. Vil de ha ein meir inngåande analyse av ein bråte med steikeomnar, så er der eit hav av erfaringar her:

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?204174-simple-Hi-Tek-coating

Alt av empiriske data er velkomne, dette er nesten like interessant som diskusjonen om tromling av ferdiglada ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, boble said:

Igjen, jeg har i det daglige mest med silisium og lite med messing å gjøre. Men den avspenningen kommer nettopp av at strukturen forskyves. 

Frå Metallurgy for the Non-Metallurgist, 2nd Edition;

"Stress relieving is a process intended to relieve internal stress in materials or parts without appreciably affecting their properties."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Sitat

Her var det utruleg mykje synsing, har du målt dette vitskapleg eller har du berre observert baksten til kjærringa?

Begge deler nå.

Jeg brukte 4 kalibrerte type K termoelementer, et Agilent 34401A mulitmeter, og et Fluke 566 IR termometer.

Målte 4 punkter på bunnen av ovnen, 4 på stekeplata, 4 i toppen og 4 i bakplata + målte en drøss steder med IR termometret.

Ovnen hadde da stått på 110°C (på øyemål mellom 100 og 125)  med hylser i, i en time. Flytta termoelementene og venta ett kvarter, gjentok...

Innerst, midt på bakveggen rundt vifta til varmluftsfordelinga målte jeg 112-114°C på veggen. Tak og bunn lå mellom 101 og 104°C og stekeplata og hylsene lå mellom 98 og 101.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 years later...

Det var jo kjapt og greit, R.!

 

Såklart: er en i tvil, så kast. Det er 1.bud og fasit. Men, er det grunn til å vere brennsikker på at hylsene er svekka og potensielt farlige? Temperaturen, sjølv i ein bra komfyr, blir knapt høg nok til å skade metallet, dette er grundig debattert over her. Så er spørsmålet om rester etter vask kan påvirke. En kort spørreundersøkelse tilseier at ca 50% av dei som har gjort samme tabben i komfyren får problemer med for eksempel hettelommene og resten ikkje. Eg har ikkje tenkt å bruke hylsene, men synes problemstillingen med oksidasjon er lite belyst og dermed interessant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...