Jump to content

Kommunen forsøker å innføre hundeforbud


jjrckd

Recommended Posts

Har tidligere vært innom denne i en annen tråd men flytter det hit da dette strengt tatt er litt OT i den andre tråden.

Sitat

Her i kommunen kjøres ekstremversjonen av båndtvang. Det er ekstraordinær båndtvang HELE året, INGEN unntak. Siste på fronten er at noen grunneiere har startet en prosess med kommunen hvor målet er å også forby hund i bånd i en 8 ukers periode på forsommeren. Ettersom kommunen er livredde for at grunneierne skal lage bråk rundt og forsøke å nekte adgang til noen turstier (turistforeningen) som går igjennom det aktuelle området så er kommunen helt med på notene. Allemannsretten, friluftsloven - Hva er det?

Bakgrunnen for at grunneier ønsker et hundeforbud er at han har sau med lam på beite og at han mener at hund i bånd er så forstyrrende for lammene at det går ut over deres ve og vel. Han truer med å permanent nekte almenheten adgang til hans eiendom hvis ikke kommunen innfører et hundeforbud i 8 ukers perioden. Eiendommen det er snakk om er en kombinasjon av sommerbeite og utmark hvor det finnes et nettverk av merkede og umerkede turstier og adkomstveier. Istedenfor at kommunen ganske enkelt sier at grunneier ikke har anledning til å nekte adgang slik han truer med (ref allemannsretten/friluftsloven) så har de satt i gang en prosess hvor de forsøker å finne hjemmel for og kunne innføre et slikt forbud.

I tillegg er det dette med den ekstraordinære båndtvangen som er innført i hele kommunen for hele året. Dette er ikke veldig uvanlig men det er heller ikke lov (ref hundeloven samt forskrift om hold av småfe). Norsk Sau og Geit (interesseorganisasjon for småfebønder) har en god tolkning http://www.nsg.no/hund/category2699.html. Har ikke lagt for mye i dette tidligere da det strengt tatt ikke er noe problem for meg samt at jeg aldri ville finne på å slippe bikkja her uansett pga laterlige mengder piggtråd i gjerder, garder og le, men kjenner at hvis kommunen fortsetter dette med totalforbud for hund så vil det nok være naturlig og utfordre både dette og den ekstraordinære båndtvangen. Problemet med hundeforbudet er ikke så mye det ene området det nå er snakk om men hvis det først skjer ett sted så er det kun et tidsspørsmål før det duker opp et annet sted og så har vi det gående..

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, jjrckd skrev:

så har de satt i gang en prosess hvor de forsøker å finne hjemmel for og kunne innføre et slikt forbud.

Jeg tror ikke de vil få til dette. Men vær grei og kom med en oppdatering når saken er avgjort. Er det noen grunn til at du ikke skriver hvor dette er?

Link to comment
Share on other sites

Om det er en organisert tursti (turistforeningen el.) så har grunneieren visse rettigheter. Friluftsloven §35. Jeg har selv slike stier over min utmark- noe jeg synes er meget positivt- og turistforeningen var ute i godt tid før stiene ble merket og laget en avtale for dette. Nettopp for å unngå slike ting du beskriver. Men retten til fri ferdsel i utmark er der. Så skriver du sommerbeite- er dette innmark er den faktisk ikke åpen for fri ferdsel i vekstsesongen. Sitat fra MD: Alle kan ferdes fritt til fots i innmark når marken er frosset eller snølagt. Dette gjelder uansett ikke i tidsrommet 30.04 – 14.10. Med ferdsel i denne sammenheng menes at man beveger seg til fots. Dog kan man ta korte stopp for å puste ut eller nyte utsikten.... Som innmark menes bla: Engslått: natureng som er gjenstand for regelmessig bruk i forbindelse med gårdsdrift, Kulturbeite,Skogplantefelt...Og her har faktisk grunneieren all rett på sin side- mer utfyllende i vedlagt link: https://www.jusstorget.no/allemannsretten-allmennhetens-rettigheter-i-innmark-og-utmark/

Allmennretten for utmark er for det meste godt kjent- men våre plikter og mangel på rettigheter på innmark er i mange tilfeller et glemt- og noe forsømt kapittel.:???:

Men så skriver du: at jeg aldri ville finne på å slippe bikkja her uansett pga laterlige mengder piggtråd i gjerder....Er dette tilfelle har bonden et annet problem- piggtråd er forbudt i Norge- men dessverre ikke med tilbakevirkende kraft. Ved vedlikehold av gjerder må den fjernes.  https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/bruk_av_piggtraad_i_gjerder_for_aa_regulere_dyrs_ferdsel_er_forbudt.13923

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg tror ikke de vil få til dette. Men vær grei og kom med en oppdatering når saken er avgjort. Er det noen grunn til at du ikke skriver hvor dette er?

Will do. Grunnen til at jeg ikke skriver hvor er at dette er en liten kommune og at jeg er tilknyttet kommunal ettersøksring/viltnemd. For mye kritikk så vil jeg nok ikke lenger være det. Hvis det er av stor interesse så får du heller sende meg en PM.

4 timer siden, asterix skrev:

Sitat fra MD: Alle kan ferdes fritt til fots i innmark når marken er frosset eller snølagt. Dette gjelder uansett ikke i tidsrommet 30.04 – 14.10. Med ferdsel i denne sammenheng menes at man beveger seg til fots. Dog kan man ta korte stopp for å puste ut eller nyte utsikten.... Som innmark menes bla: Engslått: natureng som er gjenstand for regelmessig bruk i forbindelse med gårdsdrift, Kulturbeite,Skogplantefelt...Og her har faktisk grunneieren all rett på sin side- mer utfyllende i vedlagt link: https://www.jusstorget.no/allemannsretten-allmennhetens-rettigheter-i-innmark-og-utmark/

Allmennretten for utmark er for det meste godt kjent- men våre plikter og mangel på rettigheter på innmark er i mange tilfeller et glemt- og noe forsømt kapittel.:???:

 

 

Begrensningen om fri ferdsel i innmark er det ikke tvil om. Problemet er at folk ofte er for glad i å lese overskrifter og at de slutter å lese når de har funnet svaret de leter etter. Hvis du fortsetter å lese så vil du se at det er bortimot fri ferdsel hele året på veier og stier som går igjennom innmark så lenge de leder til utmark (bortimot fordi det er noen begrensninger med gårdsrom etc).

Sitat

Sitat fra MD:

Hva sier forarbeidene om innholdet i ny § 3a om ferdsel til fots på sti og vei i innmark?

Forarbeidene til friluftsloven § 3a) sier følgende:

«Lovendringen innebærer i hovedsak en lovfesting av allmennhetens ferdselsrett til fots og på ski på private veier i innmark. Lovendringen stadfester tidligere praksis som følger av Klima- og miljødepartementets rundskriv T-3/07 kapittel 3.1. Rundskrivet slår fast at for ferdsel til fots eller ski på veg og sti, likestilles innmark med utmark.

Lovendringen innebærer også en presisering av at, til forskjell fra ferdsel med sykkel, ride- eller kløvhest o.l., er det ved ferdsel til fots eller på ski ikke krav om at stien skal være opparbeidet.» Ferdsel til fots eller ski på veg og sti er likevel ikke tillatt på privat vei som går over privat sone rundt hus, hytte eller gårdstun.

Hva sier forarbeidene om innholdet i ny § 3a om ferdsel med sykkel, hest og lignende på innmark?

Ferdsel med hest, sykkel, kjelke eller liknende er tillatt for veg og opparbeidet sti i innmark som fører til utmark. Denne ferdselsretten gjelder ikke ved organiserte aktiviteter som sykkelløp og rideklubbaktivitet, jf § 3a i friluftsloven.

 

4 timer siden, asterix skrev:

Men så skriver du: at jeg aldri ville finne på å slippe bikkja her uansett pga laterlige mengder piggtråd i gjerder....Er dette tilfelle har bonden et annet problem- piggtråd er forbudt i Norge- men dessverre ikke med tilbakevirkende kraft. Ved vedlikehold av gjerder må den fjernes.  https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/bruk_av_piggtraad_i_gjerder_for_aa_regulere_dyrs_ferdsel_er_forbudt.13923

 

Som sagt, er tilknyttet kommunal ettersøksring/viltnemd. Driver i tillegg med en del skadefelling og ferdes derfor mye både på og utenfor stier. I løpet av de nå 7 årene jeg har bodd i kommunen registrerer jeg at forbudet mot piggtråd ikke overholdes. Dette gjelder hele kommunen. Mistenker at landbrukskontoret og grunneierne er enige om at et gjerde uten pikktråd "ikke er bra nok" og at kommunen lukker øynene for piggtrådbruk. Gamle gjerder blir stående til de faller og blir erstattet av nye som også har piggtråd. Det gamle gjerdet blir som regel liggende rett ved siden av det nye. Det er stort sett småeiendommer i kommunen så avhengig av oppdrag/turens art må en ofte krysse en hel del gjerder (også i utmark, her praktiseres ikke felles utmarksbeite). Ble for ikke lenge siden hengende fast i ett gjerde som bestod av ikke mindre enn fem strenger med piggtråd. Dette gjerdet var i fjor en steingard med en gammel piggtråd på. Den gamle tråden hang delvis kveilet opp på de nye staurene.

 

Edit: ser jeg har skrevet pikktråd. Ettersom det medfører en viss grad av riktighet lar jeg det stå.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan skjønne er ikke skogplantefelt regnet som innmark etter 1. januar 2012. Man kan ikke slå leir eller raste i ungskog om det kan oppstå skade på ungskogen, og juletrær og andre trær som skal selges som pynt regnes som innmark. 

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan lese så gjorde de faktisk en liten taktisk "bommert" i endringen av loven. Tanken var at endringen kun skulle gjelde "skogsplantefelt" men da endringen trådte i kraft hadde "skogs" forsvunnet og kun "plantefelt" stod tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Debatt rundt hund har fått flittig her i sørvest også , pga mye hund og mye sau , som går dårlig sammen.  KombInert med noen eksempler på særdeles lite smarte hundeeiere. Det er alltid noen som ødelegger og klarer å få opp temperaturen. Opp i dette har jeg møtt grunneiere som hevder at allemannsretten gjelder akkurat det. "Alle menn " eller damer. Og ikke hunder. Og at de har full rett til å nekte hunder adgang til eiendommene sine.  Jeg er ikke jurist , så jeg er usikker på jussen her. Ikke har jeg hund heller , så det har jo ikke holdt meg våken om nettene akkurat .  Men er hunder inkludert i allemannsretten ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så sist i går to jævla barske karer i pilotbriller og wifebeater med hver sin rottweiler daffende løse foran seg nær en barneskole. Like foran kom ei dame med en bitteliten lekepuddel i bånd. Rart at noen har antenner til å forstå og respektere båndtvang, samtidig som andre tørker seg bak med reglene....

Link to comment
Share on other sites

På 18.8.2017 den 15.35, 32-40 Win. skrev:

Nå er den generelle båndtvangen snart forbi for i år. Jeg er veldig spent på hvordan dette ble i din kommune jjrckd. Hva ble vedtatt i kommunestyret? Ble det noe hundeforbud?

 

https://www.kjopehund.no/kart/

 

 

 

Båndtvang i hele kommunen hele året, dette ble vedtatt i 2010. Ser forøvrig at kommunen noe overraskende er "grønn" på kartet til NKK.

Dette med hundeforbud (også i bånd) i en periode på forsommeren er det enighet mellom kommune og grunneier om at er greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...