Jump to content

Rens av antikk stokk


Recommended Posts

Det har vært noen tråder om oppussing av stokk, blant annet fra Raudnakke.

Men med antikke våpen blir det gjerne litt ulik fremgangsmåte. Man vil i grunnen få vekk gammel gugge og samtidig bevare ting mest mulig orginalt. Mer er ikke nødvendigvis bedre.

Fremgangsmåten for pistolgrep (for min del) har vært mild såpe, lunket vann og myk børste. Deretter lang tørking før ny olje. Men for rifler.. som ser ut til å være dradd gjennom gatene i Libya, blir jeg litt rådvill. Delvis lakkert, delvis knusktørr og gjerne med noen svake stempel man vil bevare.

Hvordan bør man gå frem i slike tilfeller?

20170405_190903.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vasker med mildt såpevann og en myk børste. Så bruker jeg olje over hele stokken. Det trekker seg inn der det ikke er lakk. Resten tørkes av. Stokken vil jeg bevare med de sår den har, det er liksom litt av sjarmen på et gammel våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har litt delte tanker rundt mildt såpevann.

Er det jeg har brukt også, men føler det liksom ikke "biter på" inntørket olje og annen gugge. Også har jeg opplevd at treverket suger til seg vannet, rett og slett går i oppløsning og smuldrer opp. Spesielt i tilpassede områder ved kassen eller kolbe.

Derfor funderer jeg på om det faktisk er mer skånsomt med noe kraftigere lurium, som man gnir på og tørker av. Men vet ikke helt hva.
Er jo kun ønskelig å få stokken til å se ren og innoljet ut, ikke oppusset. Litt kinkig balansegang det der ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...