Jump to content

Stor forskjell på 22LR patroner på 50meter?


Mas-36

Recommended Posts

Er 50meter så langt at det vil starte å skille seg mye mellom billig og dyr 22lr ammunisjon? Eller er det først merkbart på lenger hold? Salongen har for meg i mange år kun vært et "lekevåpen" til skyting på kortehold eller plinking. Førstes nå har jeg fått ønsker om å skyte små samlinger med den også.

Har til nå testet 5 typer patroner i den. Og mistenker at ammoen er for dårlig eller så har jeg ødelagt våpenet med å kappe løpet :(

Da typiskt er 4 av 5 skudd sitter ofte tett så kommer en flyver som åpner samlingene til 5-6cm. Eller 9 av 10 tett så en flyver. Mens andre ganger kan 2-3 serier på 5 skudd sitte tett så kommer det en flyver på neste serie.

Har til nå testet: Remington Target, Fiocchi Sub, Winchester T22, SK Std Pluss og noe eldre Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

avtrekkene er gode

Hehe, det er lett å tro. Man går grader i å tro det, oppdage at gode avtrekk er noe helt annet, fortsette å tro det oppdage at oi, det går an å ta så gode avtrekk..osv - det tar nok ingen ende. En grei test er jo å klikke, og se om siktet beveger seg når det klikker. Klarer en det uten bevegelse stående, så tar en greie avtrekk ;)

Men som 1983 sier - det kan være en dramatisk forskjell på samlinger på 50m på ammotyper. Jeg hadde noe Fiocchi XXL greier som ikke samla i skiskytterblinken (11cm) på 50m med Anschützen, mens SK Match samler 10-12mm (5-6mm på det beste) på samme avstand. Mange ammotyper lager fluer, typisk under og noen færre over. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Ja. Du merker det allerede på 25m, som regel er det en sammenheng mellom presisjon og pris på standard ammo. Eley og Lapua er gjerne sikre valg, men det er mange andre gode kandidater. Prøv noe slikt, om ikke noe av det samler bra ligger problemet et annet sted. Er våpenet gått over skikkelig? Renset, sjekket skruer og baser? Ligger løpet fritt? Hvordan ser kronen ut? Det er utrolig hva som funker i noen tilfeller, men en kan som regel se på en pipe om det er noe håp. Gode løp går gjerne godt med det meste, men det kan bare testing i eget våpen fortelle deg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da typiskt er 4 av 5 skudd sitter ofte tett så kommer en flyver som åpner samlingene til 5-6cm

Det er jo som Erlend Meyer sier. Bortsett fra at dårlig ammo lager 9ere allerede på 15m... Hva slags sikte har du, og er det parallaksefritt på 50m? Det kan være viktig, selv om 5cm spredning ikke alene ligger i parallaksefeil. Og hva slags rifle er det?

50m skyting er jo også noe som foregår utendørs, og spørsmålet blir da vinden. Det er omlag 7.5mm vindavdrift for hver sekundmeter på 50m. Det skal en nokså dreven skytter til for få med seg 1m/s vindskift om det først er litt vind, og nybegynnere får det ikke med seg om den så snur fra ene sida til den andre... 2m/s kan gå upåaktet hen for mange/de fleste, om den kommer som en retningsendring. Og 1.5cm + avtrekksfeil og egenspredning blir fort lite tilfredsstillende samlinger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke så mye om dette selv, men kjenner en som har 100 meter med 22LR som lidenskap:

Han har selv investert i et verktøy fra www.pacotools.com . Ting han selv har nevnt er at han måler tykkelsen på rimmen, dette varier en del fra samme lott/eske. Ved å sortere disse får han jevnere tenning. Det kan også være lurt å "resize" kulene i et verktøy. For den kresne er ikke kulene like nok. Jeg antar at metall-silhuett folket kan en del om dette. Ellers merket han positivt forskjell på Eley Tennex og en kule Lapua hadde/har for Metall-Silhuett. Avslutningsvis kan mye forbedres med rimeligere og gode patroner med div. verktøy. Det er noe å finne hvis man Googler på nettet om Paco Tools og på YouTube. Han bruker en Anschûtzen med 41 cm. pipe. Tung sak med frittliggende pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyting med 22LR på 50m er olympisk idrett, og det er rekrutteringsgrunnlaget i DFS. Av de titusener sim bruker tusener, eller tusener som bruker titusener, av skudd, så er de noen få som driver slik som Vaqueros venn - og de er aldri å finne blant de beste. Er ammunisjon og presisjon lidenskapen, så be my guest, men er det skyting og det å bli bedre til å skyte, eller skyte/treffe best mulig - så er det som fungerer å finne den ammunisjonen som best kombinerer pris og ytelse i akkurat din rifle. "Nerding" med 22-ammo er for spesielle behov og egeninteresse omkring 22-ammo, og kanskje til BR med 22LR, men i virkeligheten er det ikke det som hjelper. Det er å ha ting i orden, og det evige "holde i midten og trekke av rent" ;)

Kjøper du ammunisjon av de som leverer til konkurranseskyttere, så er du godt på vei både mhp. presisjon og pris, sports- jakt- og tradisjonelle våpenbutikker er egentlig ikke stedet. Merker som Eley, SK og Lapua høres bra ut, og er bra - sannsynligheten for at du finner noe som går bra der er høy. 

Men, noe ammo er jo bedre enn annen, men bare møkkaammo sprer 5cm på 50m. Konkurranseammo til 1-2kr, f.eks SK Match, samler kanskje 1mm dårligere enn Lapua Midas + til 3kr, men den sprer ikke 5cm. Det gjør heller ikke SK Std. Knapt CCI Std og TopShot gjør det, og iallefall sjelden - derfor tror jeg ikke ammunisjonen er hovedsynderen her. 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Var nok ammo pluss at det var litt vind som var synderen. I dag var det helt vindstille og med RWS Biathlon og Eley Club ble det fine små samlinger. SK gikk fortsatt ikke noe bra.

 

Ser noen også lurte på hvilke kikkert jeg har. Det er en Bushnell Trophy 6-18x40 med paralakse justering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ganske mange vil jeg si. Forskjellig fett på kulene kan lure deg litt, derfor må du skyte såpass mange skudd at alt det gamle fettet er borte. SK std og SK match er av de billige typene som funker godt på 15m i alle fall. De pleier å være ganske så sikre valg for god presisjon

Link to comment
Share on other sites

Har du ordentligt stöd när du skjuter? Jag har provat Norma2,Eley subsonic,RWS Subsonic och äldre patroner (troligen 50 år gamla) med gott resultat.Med öppna riktmedel och stöd så sprider alla dessa 1 cm på 25 meters avstånd.

 

Mvh//Peter

Åholmen 11maj 2017 006.JPG

Åholmen 12 juni 2017 007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Fant dessverre ingen som har de litt dyrere utgavene av Eley. Skal teste disse: SK Rifle match, Lapua Center-x, RWS R50, RWS Rifle match, Eley Sport, Eley Target (gul) = Sport?, CCI std, Geco Rifle.

Ja, jeg har stødig feste. Dertil laget stativ for testing av Sauer, både 6,5 og .22, skrudd fast i gulvet og med et dempersystem som tar opp rekylen.

Edited by Skjøttarstuggun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testresultat innendørs, 50 meter, 19 gr celsius. Sauer STR 200 kaliber .22 LR, moment 5 på begge skruer. Det ble først skutt 15 skudd med hver ammo. Deretter 6 serier a 5 skudd der største ytre avstand ble målt i millimeter.  Tallene er gjennomsnitt for seriene. For å finne spredning må en fra alle tall trekke 5,56 mm. Tall i parentes - 5,6 mm

Lapua Center-X  9.2 (3.6)

Eley Target Rifle (gul) 10.5 (4.9)
RWS R50 11  (5.4)
CCI std 11,8 (6.2)
SK Rifle Match 12,5 (7.0)
Geco Rifle 13,1 (7.6)
Norma 2  13,7 (8.1)
RWS Rifle Match 13,8 (8.2) (skal være samme ammo som Norma 2).
Fiocchi TT 14,7 (9,1)
 
Grovt sett (pedanter kan finne riktig mål i reglementet) måler innerX 5 mm, X 10 mm og 9  26 mm.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bildet viser treff av tre typer ammo jeg testet i dag. Skivene er 14x14 cm, og dette var liggende fra 50 m. Lengst til venstre er Top Shot, som rifla var skutt inn med før testen startet. Den i midten er Fiochi TT Sport (tror jeg den heter, rød og blå eske.) Lengst til venstre er det svarte fåret: Federal Champion hollow point high velocity. Merk at jeg siktet på blinken i midten av de fem, mens alle skuddene havner oppe til venstre på skiva. 

 

Det er ingen overraskelse at ammunisjon med større hastighet havner høyt når våpenet er innskutt med subsonic. Men at alle skuddene går så langt til venstre? Hva forklarer denne tendensen? 

 

20190419_125334.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt dette til mange. Du har antakelig ikke testet ammunisjon - du har testet rifle, skyteferdigheter og forståelse for vind. Hva slags rifle er det?

Dersom det er skutt liggende uten støtte er det godt skutt - er det med - så er det fremdeles bra med disse ammotypene.

Men om du skal si noe om ammunisjonen så må du skyte mer.

En trekk fra høyre ville forklart treffpunkt i serie 3. Men det måtte vært en godt merkbar trekk.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Remington 597. Liggende med tofot og ei jakke under kolben som støtte. De tre seriene fulgte rett etter hverandre, det var ikke mer enn et minutt mellom serie 2 og 3. Om det hadde begynt å blåse ville jeg ha merket det. Jeg kommer tilbake med mer omfattende tester av de tre typene når jeg får tid til det. F.eks. fem serier av hver type, i stedet for bare én. 

Link to comment
Share on other sites

Når det testes .22lr må det skytes noen skudd mellom bytte av ammunisjon 10-15 skudd. Da vil ikke fett/voks osv fra den forrige ammunisjonen påvirke presisjonen til den andre. Pluss 5 skudd er for lite til å si noe om ammunisjonen. Jeg skyter alltid 10 skudd, så skyter jeg 8stk femskuddserier der presisjonen måles. Det gir meg et inntrykk av om dette er noe å teste mer eller om det er dårlig ammunsjon.

 

@Longshot regn med minst en ask(50 skudd) med ammunisjon når du tester ;) 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det er en reell problemstilling i noen tilfeller. Men ikke alltid.

På det presisjonsnivået en får med halvauto og topshot vet jeg ikke om det betyr allverden. Jeg har en 1022 Competition, og den skal jo være noe av det bedre... Kanskje derfor den skyter ca. like bra (dvs. dårlig) uansett ammo. 

Med Saueren er gruppene jevnt 1/4 av størrelsen, eller mindre, og det er tydelig forskjell på ammunisjonstyper

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

På det presisjonsnivået en får med halvauto og topshot vet jeg ikke om det betyr allverden.

 

Med andre ord kan jeg se helt bort fra gjenværende voks i løpet? Uansett er det vel en fordel med mange serier framfor færre, for å få et større statistisk grunnlag og unngå at tilfeldige dårlige skudd teller for mye i den store sammenhengen. 

 

Men allerede etter dagens uhøytidelige test er inntrykket at Federal-ammoen er markant mer upresis enn de to andre typene. Jeg utelukker vind og egne skyteferdigheter som forklaring. En mulighet er jo at Federal-patronene varierer mer i kruttmengde og kulevekt enn andre merker? 

 

Eller kan det tenkes at rifla "liker" underlyds-ammo bedre enn høyhastighets-patronene? 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Longshot skrev:

Eller kan det tenkes at rifla "liker" underlyds-ammo bedre enn høyhastighets-patronene? 

Det er nok slik med de fleste .22lr våpen. Underlyd(standardammo) går ofte bedre enn høyhastighetspatroner.

En annen ting er at slik "bulkammo" som federalen ofte er laget for å være billig og skyting på store blinker på korte hold. "Plinkeammo" som det kalles ;) 

 

Men prøv litt div ammunisjon. Sannsynligvis finner du noe som går bedre og dårligere enn de 3 du har testet så langt :) 

Link to comment
Share on other sites

High Velocity ammo er det mange rifler som ikke liker. Jeg tror ikke det er fordi den er dårlig. Jeg har sett rifler skyte f.eks CCI Mini Mag nesten på matchnivå, og andre spre den all over the place. Begge skjøt helt normalt med normal ammo. 

Men HV ammo er ekstremt følsom for vind, så det kan være litt der, uten det forklarer alt.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@M67 Det du skriver, også er det noe med at når ammunisjonen går fra overlyd til underlyd at kulene blir ustabile.

 

@boble Lavere kvalitetskontrol er aldri bra for ammunisjon uansett. Har opplevd å finne mye rart i slike bulkbokser. Patroner som ser ut som bananer, kun hylse, løse kuler og mye annet. Da prishoppet i dag er så lite som det er til mye bedre ammunisjon kjøper jeg ikke slik lenger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er noe med når kulene går fra overlyd til underlyd. Det transsoniske område. Dette er jo så aktuelt for høyhastighets .22 der de meget raskt kommer inn i dette området.

Et annet sted (jeg tror faktisk det var M67 som skrev om det) er det omtalt ved LH-skyting at en kule/et kaliber er ok ut til den avstand der kula nærmer seg det transsoniske område/lydhastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 22 Ir er at med en gang en kule bryter lydmuren kan en se bort fra noen som helst presisjon i alle fall på 100m. Hvor på turen det skjærer seg vet jeg ikke men at de sprer mye er helt klart. I praksis er jo ikke dette noe problem da det jo bare er å la være å bruke slik ammo. Jeg lever lykkelig med å skyte SK Rifle Match og Eley match. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan ha fin presisjon på 100m med overlyds 22-ammo. Men vindavdriften øker når en nærmer seg lydens hastighet, og blir enda verre over.

Det skjer ikke noe spesielt med 22-kuler som får de til å velte eller sånne ting. Det fins også både skiskytter-, og matchammo som er supersonisk. Den er svært presis. Men ikke i en 597...

Enkelte grovkaliberkuler har en form som gjør at oscillasjonen i rotasjonen forsterkes, og da særlig når trykksentret flytter seg rundt M1.

Dette har ingenting med 22LR å gjøre. Første gang jeg prøvde å skyte 22 på 300m brukte jeg CCI Mini Mag, og jeg er ennå overrasket over hvor presist det var.

 

slike våpen som 597en, 1022en min, og andre slarkete amerikanske halvautoer er best egnet til stående skyting og hurtig skyting. Uansett ammo så går de ikke bra, og liggende eller skyting med støtte er dømt til å ende med frustrasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Jeg har en 1022 Competition, og den skal jo være noe av det bedre... Kanskje derfor den skyter ca. like bra (dvs. dårlig) uansett ammo. 

Ja, er jo mange som har en Ruger 10/22. Kan du si noe om du har forbedra din med nye deler, stokk,  avtrekk, bedding eller annet. Interessant også å høre hvilket kikkertsikte du benytter. Merker du endring i presisjon ved bruk av lyddemper (hvilken?), om du bruker slikt. Men det er ikke sikkert du har villet bruke noe penger på forbedringer, har forståelse for dèt i så fall. Siden du har brei erfaring som presisjonsskytter, er det litt fint å høre dine erfaringer her. Ikke sikkert vi helt greier å matche dine presisjonskrav, men erfaringsdeling er alltid takksamt.  Sikkert flere som er interesserte, vil jeg tru. 

 

Min erfaring av opplevd presisjon, er at dess bedre avtrekk børsa/pistolen har, dess bedre treffer jeg...og sjølsagt motsatt...

Sikkert derfor Timneys dyreste "Drop-in trigger assembly" no er undervegs.

 

Link to comment
Share on other sites

"Comp"-en er som original, fra Ruger custom-shop. Rett ut av eska. Forskjellen til en std. ser ut til å være to skjefteskruer, bedre  stokk, bedre finish, kanskje bedre pipe, ikke løpsbånd, og BX-avtrekket - som er plastsøppel - jeg ryker nok på et sånt Timney selv, om ikke for unngå å få mark.

Jeg satte på et rødpunktssikte jeg hadde liggende (det er verdt å nevne at jeg skyter jevnt 100% innertiere med dette siktet når jeg bruker støtte, og det står på Saueren. Det oppleves lett å skyte tiere. 
Med Rugeren oppleves det som "mulig, kanskje". Opplever at jeg skyter 3-4 skudd i ei god samling, og så slenger 1 ut, i nieren et sted. av og til ut i 8eren. "Gode skudd" går ut - jeg er ikke vant til sånt... Jeg skyter ca like bra liggende med støtte med Rugeren, som jeg gjør stående i DFS-dress med Saueren. Men jeg kan tømme magasinet i svarten, stående på lang arm, fort. Det kan jeg ikke med Saueren.

Den er litt liten. så jeg skal skjøte kolben litt, ellers liker jeg den, jeg har den for hurtig stående skyting, og presisjons"krav" er ca svarten på DFS-skiva med god margin. Er ikke til superpresisjon dette. skal sies at det ser ut som den "går seg til", til å begynne med kom det veldig mange slengere, nesten ut i det hvite.

Treffpunkt er samme med demper og den medfølgende "bremsen" (den virker faktisk 😲 ) Med demper er det ubehagelig å skyte, siden en blir stående og inhalere alle kruttgassene.

Tror ikke jeg blir å teste mye ammo i denne, men får se. Den skyter likens omtrent med RWS Match, SK Match og Geco Rifle, alt med grupper 4-8ggr større enn Saueren gjør. Jeg har noe Tenex, og det føles litt perler for svin, men kanskje jeg prøver noen skudd. Men da skal jeg ha et "bedre" sikte.

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessante betraktninger over her. Når det gjelder skyting, så er jeg av den oppfatning at avtrekk er utrolig viktig. Ikke bare at skytter har kontrollert avtrekk, men at avtrekksmekanismen er førsteklasses. Jeg tror mange kunne forbedret sitt resultat om avtrekk enten ble bytta ut, eller justert av kompetent person. Ikke tukle med selv om man ikke vet hundre prosent hva man gjør.  Fikk for leeenge sia satt opp en gammal Brno mod 2 (hvem har vel ikke starta med en slik en), til direkteavtrekk med null kryp. Traff mye bedre, og var takknemlig for at jeg fulgte det rådet den gang, sjøl om jeg ikke skjønte det. Men når jeg traff bedre, så skjønte jeg jo at det var lurt. Er ofte slik. Men det er jo klart; finnes jo førsteklasse presisjonsbørser med nydelig avtrekk å få kjøpt. Jeg anbefaler derfor ofte dette til andre. Samtidig som at kvalitets kikkertsikte må monteres. Da kan man enklere treffe noe bedre. Men det er jo klart at ei børse kan ikke fylle alle behov.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når det gjelder skyting, så er jeg av den oppfatning at avtrekk er utrolig viktig. Ikke bare at skytter har kontrollert avtrekk, men at avtrekksmekanismen er førsteklasses

Skytterens teknikk, og gjennomføring er nesten alt. Jeg kan ta et perfekt avtrekk med M98en fra 1918, men det er enklere med Saueren. Så det mekaniske avtrekket gjør skytterens jobb lettere, og en kan bruke mer energi på resten av skuddet, og risikoen for feil (et dårlig avtrekk) er mindre om det mekaniske er perfekt.

En lokal DFS-skytter her sa vel at stilling og holding er 30% av et godt skudd, sikting er 30%, og avtrekk er 90%. Han er langt i skyting enn i prosentregning, men poenget kommer godt fram..

Uansett merker en OK skytter som oftest om avtrekket han tar er bra eller dårlig - og det er det som er frustrerende med dårlige rifler eller dårlig ammo, du gjør en "perfekt" jobb, og så skyter du en 8-er...

 

Sitat

Samtidig som at kvalitets kikkertsikte må monteres

Betydningen av topp optikk, eller gode sikter er betydelig overdrevet.. Jeg ser ukentlig samlinger skutt med diopter, som ville fått "stjernekikkert" og støtte-alle-veier-gjengen til å legge ut bilde av den på samtlige sosiale medier tvert. 
Topp optikk er etter min mening noe man har for å kose seg, for å få en bedre opplevelse, tilbakemelding, osv. Det har liten betydning for hvor en treffer. En av de bedre PRS-skytterene bruker en kinaræl-kikkert som er så dårlig at han ikke tør stille på den. Han går nok på noen bom fordi han må holde alle veier og ikke kan skru, men sålenge han skal treffe der trådkorset er så er det visst uproblematisk.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎04‎.‎2019 den 8.23, bardp skrev:

Min erfaring med 22 Ir er at med en gang en kule bryter lydmuren kan en se bort fra noen som helst presisjon i alle fall på 100m. Hvor på turen det skjærer seg vet jeg ikke men at de sprer mye er helt klart. I praksis er jo ikke dette noe problem da det jo bare er å la være å bruke slik ammo. Jeg lever lykkelig med å skyte SK Rifle Match og Eley match. 

Dette var nytt. Mange bruker jo .17HMR og er fornøyde, den er jo rett så overlyds (Jeg har ikke prøvd denne enda). Derfor interessant å høre litt om betraktninger og observasjoner rundt dette fenomenet. At lette kuler er sensitive for vind, det er jo kjent.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Betydningen av topp optikk, eller gode sikter er betydelig overdrevet.. Jeg ser ukentlig samlinger skutt med diopter, som ville fått "stjernekikkert" og støtte-alle-veier-gjengen til å legge ut bilde av den på samtlige sosiale medier tvert. 

Lett å være enig. Men jeg har sett så mange "billigstmulig" kikkertsikter på salongrifler, at....fullstendig ødeleggende...det er vel budskapet 😉

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sitat

Dette var nytt. Mange bruker jo .17HMR og er fornøyde, den er jo rett så overlyds (Jeg har ikke prøvd denne enda). Derfor interessant å høre litt om betraktninger og observasjoner rundt dette fenomenet. At lette kuler er sensitive for vind, det er jo kjent.

Joda skyter greit med 6,5x55 og 8-900 m/s. Men når jeg pakker inn noe HS greier i min Sauer 200 STR og skyter med det på 100m skiva oppnår jeg aldri samlinger i nærheten av det jeg får med SK Rifle Match og Eley match.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, BC.Airn skrev:

Dette var nytt. Mange bruker jo .17HMR og er fornøyde, den er jo rett så overlyds (Jeg har ikke prøvd denne enda). Derfor interessant å høre litt om betraktninger og observasjoner rundt dette fenomenet. At lette kuler er sensitive for vind, det er jo kjent.

Finn ut når .17HMR starter å gå underlyds og problemet dukker opp ;) Stortsett alt av kaliber er overlydskaliber, men de går ikke over til underlyd før LENGE etter det normale skyttere har funnet ut at dette er for langt for meg å skyte på :P 

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant - slik som det oftest er med saker og ting man ikke har tenkt over. Selv om mange av oss er "kortholdsskyttere" i ordets rette forstand, så er "lydmuren" et fenomen å fundere over.  Artig med slike innspill. Det vil jo si at man har enda flere faktorer å ta hensyn til enn f.eks vind - på en gitt avstand derute. Hmmm. Jeg skjønner at flere har erfaringer som tilsier slike resultat, men akkurat no er jeg litt mer nysgjerrig på hvorfor det er slik. I vår atmosfære brytes vel lydmuren ved 347 m/s. Det må da bety at på dette holdet utsettes prosjektilet for "noe". Må vel være noe med trykkbølger og gravitasjonskrefter, vil jeg tru, men litt tungt å forstå for en halvgammal gubbe. Forresten: Subammo bør jo da generelt være presis eller upresis - siden den aldri har brutt noen "lydmur"...Hmmm igjen...Jeg har søkt litt (sikkert ikke nok enda) på nett, men noen gode forklaringer må vel finnes derute. 

Gode Kammervenner - takk igjen for bidrag til folkeopplysning med tilhørende ettertanke!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke når overlydsprosjektil passerer lydhastigheten på vei oppover inne i løpet som er utfordringen. Det er når den ute i flukten passerer lydhastigheten på vei nedover i hastighet. Jeg synes dette er godt beskrevet i Ladebokens kapittel om Ytreballistikk. Bilde 1-4 i dette kapittelet er også illustrerende.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, BC.Airn skrev:

Dette var nytt. Mange bruker jo .17HMR og er fornøyde, den er jo rett så overlyds (Jeg har ikke prøvd denne enda). Derfor interessant å høre litt om betraktninger og observasjoner rundt dette fenomenet. At lette kuler er sensitive for vind, det er jo kjent.

Tja, nå har jo 17hmr en bra kule da, så sammenligning blir vanskelig.

Her ser du vindavdrift sammenlignet mellom 17wsm, 17hmr og 22 mag. 22LR ville vel ikke kommet inn på bildet engang.

17winrimfire003.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Den interesserte kan spekulere over denne: image136.gif.4cde8caf4ac8784934b6aa91655d4118.gif  , Vindavdrift = Vindstyrke x (flytid - avstand/utgangshastighet)

 

Den såkalte "Didions formel" (Didion approximation) beskriver vindavdriften til et prosjektil. Tenker man litt igjennom hva den sier, så er det at vindavdriften er proporsjonal med "forskjellen i flytid med og uten luftmotstand". I virkeligheten har jo kuler luftmotstand, så det ideelle tilfellet uten luftmotstand er akademisk - det er da tre tilfeller der en variabel gir stor vindavdrift:

- mye vind (bombe...)

- lang flytid, da blir differansen stor

- stor retardasjon, altså mye luftmotstand, da blir differansen også stor.

 

Ei 22LR kule på 50-100m har forholdsvis lang flytid, og den har stor luftmotstand (se på formen) og taper fart fort, så den har mye vindavdrift. Det visste vi. Men, enter "lydmuren" (og glem det med at kula "passerer" lydmuren, det betyr ingen verdens ting. det som betyr noe er farten den har, målt i Machtall, >1 helt annen luftmotstand enn M<1) ... Ei 22LR kule i overlydshastighet har svært mye mer luftmotstand enn ei i underlydshastighet, så ei kule like over M1 har mye mer luftmotstand og da retardasjon = vindavdrift, enn ei kule som er litt under. 

 

Sitat

347m/s

Ved 25°C. Lydhastigheten kan tilnærmes med 331.3+0.606*T (°C)

 

https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a229713.pdf

https://lutzmoeller.net/Ballistik/Didion/Didion.php

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

 

K

 

 

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

22LR kule på 50-100m har forholdsvis lang flytid, og den har stor luftmotstand (se på formen) og taper fart fort, så den har mye vindavdrift. Det visste vi. Men, enter "lydmuren" (og glem det med at kula "passerer" lydmuren, det betyr ingen verdens ting. det som betyr noe er farten den har, målt i Machtall, >1 helt annen luftmotstand enn M<1) ... Ei 22LR kule i overlydshastighet har svært mye mer luftmotstand enn ei i underlydshastighet, så ei kule like over M1 har mye mer luftmotstand og da retardasjon = vindavdrift, enn ei kule som er litt under. 

Thx, gir mening 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...