Jump to content

Lage egen "gong", hvor kraftig?


ko-stens

Recommended Posts

Driver litt og tenker på å få til skyting litt utover de standard 100 metrene, og i den forbindelse hadde det vært kjekt med litt å skyte på.

Har laget meg en aldri så liten gong for slikt bruk, men trenger et par til. Greit å ha en på både 100, 200 og 300 meter samtidig, synes jeg. Da kan man skru litt opp og ned og se om det blir forandringer i treffpunkt. Blinken skal kun skytes på med .222, så kravet trenger ikke være så høyt med tanke på hvor solid det må være, men hvor solid bør det egentlig være?

Her er den jeg har laget så langt. Jeg har gjort det ganske enkelt. Kjøpte 8 mm armeringsstål på Biltema og sveiset ramma. Sveiset fast et par muttere som festepunkter til gongen. I tillegg har jeg "kvesset" beina i enden for letter å få de i bakken. Fryktelig amatørmessig sveising (er jo umulig å få til noe som minner om bra med apparatet mitt, ser det ut som...):

http://2017-04-03 22.12.40_zpsblp6x5rc.jpg

Her er armeringsstålet fra Biltema, 8 mm:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Tilbehor/Armeringsstal-2000036468/

Kjøpte også hurtiglenke på Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Sjakkel/Hurtiglenke-2000037561/

Plata er 5 mm tykk og ca 20x20 cm. Den er lakkert med oransje Plastidip. Det var det jeg hadde for hånda. Det skal selvsagt komme på en svart flekk i midten og. Må bare vente til dip'en er tørket skikkelig. Regner med at det fort blir stygt uansett hva jeg lakkerer med, så Plastidip er vel ikke stort verre enn noe annet.

Kan dette holde, eller blir det for spinkelt? Hvor "vanvittig" er egentlig .222? Lurer litt på å få på "bakbein" for letter å unngå at jeg skyter den ned etter første skudd, men jeg vet ikke hvor mye futt det er i .222'en og om det derfor er nødvendig... Siden jeg har tenkt å lage et par til, er det litt dumt om de bare egner seg for salongrifle... Blir kun helmantelbruk, for øvrig. Tanken er sikrest mulig innskyting til toppjakt.

Det beste er selvsagt å prøve selv, men nå vet jeg faktisk ikke om jeg rekker av gårde på noen skytebane med det aller første, og jeg vet heller ikke om noen skytebane i nærehten hvor jeg kan sette opp noe slik, så det blir litt over tid, det her.

Noen synspunkter på denne?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 222 ganske kjapp av seg? Penetrering er vel en funksjon av fart og ikke kaliber. Helmantel vil vel også være litt flinkere til å penetrere enn blyspiss og andre med mykere front.

Jeg har ikke mye erfaring, men det lille jeg har tilsier at 5mm med vanlig mykt stål vil oppføre seg mer som papp enn gong med små, raske kalibre. 5mm herdet kan kanskje gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Krokene du henger plata i er forbruksvare, når vi er på banen en dag så ryker det flere i løpet av en økt. Beste alternativet som er funnet så langt er kroker av denne typen her: https://www.felleskjopet.no/butikk/bygg-og-verktoey/maling/utstyr-til-maling/butinox-kroker-stk-50281996/

hardox 450 er minste stålkvalitet  som funker til rifle.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst en liten observasjon: Ville det ikke vært bedre å spørre før du lager noe? :D

Ellers har jeg lite erfaring med annet enn hardox/etc, rett og slett fordi man må opp i slike materialer før det funger. 5mm konstruksjonsstål blir fort sveitserost, i det minste på kortere hold. Bløtt stål vil uansett få groper om en ikke skyter gjennom, og dette øker risiko for sprut.

Link to comment
Share on other sites

Selv hardox 450 får groper på 100 meter men noen typer kuler. I tillegg blir alt som er direkte ved siden av gongen spist opp, så enten henger man dem i noe eller så må du i det minste stikke stativet skrått i bakken. Den tynne plata ser ut som den kommer til å svinge relativt kraftig også.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Plata er nok bare vanlig 5 mm stål jeg fikk på jobben. Var en elev som skulle vise en plasmakutter, og da bare ga jeg noen mål. Nevnte på at det kunne blitt en fin blink etterpå, og en stund senere dukket han opp med denne, med hull og litt flikking ellers. Og da fikset jeg resten sjøl. Derfor ble den til før jeg spurte. 

Har tenkt den kanskje holder 50 - 55 grs gryn i inntil 900 m/s, men den blir kanskje fort ødelagt likevel. 

Får se nærmere på Hardox kanskje... Skyte først og se siden! Billig denne, selv om det kanskje blir engangsblink da.

Link to comment
Share on other sites

308 og 3006 med blyspiss type fusion og oryx går greit gjennom 2 sammensveiste 5mm plater på 200m hold.Vanlig konstruksjonsstål,vel og merke.Med 3 plater blir det en solid bulk på 5-10mm.Tipper 222 går rett gjennom.

Angående fester kan du vurdere å bøye armeringsjern i 8 tallsform og vike endene litt ut.Det blir et solid oppheng,å du slipper at platene svinger av og blir hengende i underlige vinkler ?

2x5mm plate 30x30cm.Senter har en ekstra 5mm plate på 15x15cm.Her er det skutt 3006,308,9mm,38 og 357.

large.IMG_2058.JPG.fb3e971fec1e740f1b110

Edited by Joika
Legge til et bilde
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 222rem før og trente en del stående på 100m med denne. Da på gong av hardox. Min erfaring tilsier at 222rem med 52gr nosler cc slet mer på gongen enn 6.5x55 med 123gr scenar.

 

fart sliter nok mer på gongen enn kulediameter/anslagsenergi

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, SofaBamse skrev:

vil man kunne sveise bolter bakpå en tilstrekkelig tykk hardoxplate om man spyler fronten med vann under sveisingen?

Ja og nei. Hardox kan sveises, men ikke ved å holde det kaldt. Tvert i mot, målet er å holde det over 200-250°C gjennom hele prosessen og en stund etterpå, dette hindrer stålet i å ta herdsel.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange nok treff brekker sveisen opp og gongen henger på skeive. Lar seg ikke fixe søndag formiddag på banen.

2 hull, 12 mm vognmannsbolt og bobs your uncle. Enkelt å fixe på stedet når det evt ramler ned.

Myten er at det er umulig å borre i hardox, allikevel får vi det til i garasjen, dog ikker med gummiborr fra svenske billigkjeder ( dvs biltema hadde et sett med borrer som uten å nøle bordet i hardox og knekte unbrako men de er borte fra butikkene forlengst. Sikkert feilproduksjon).

Edited by Chiefen.v-2
Helv.... autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Før eller siden vil det ryke på et eller annet kjedelig tidspunkt, så det er ikke smart å lage permanente løsninger uansett. Kroker e.l. til å henge opp i er det beste. Når jeg og aps skøyt på den røda plata med stålvaier så holdt det faktisk et par timer og det var flere skudd som sneia borti vaieren fordi jeg ikke var innskutt med mine to rifler når vi kom på banen.

Link to comment
Share on other sites

12mm hull i hjørnene, 10mm kortlenket kjetting og 10mm sjakler fra Biltema, andre steder er de sikkert bedre, men mye dyrere. 30-40cm kjetting. 12mm er bedre, og 8mm for smått. Av det man kan kjøpe i en fei er det dette som holder lengst. Webstropper skrudd fast på baksida holder ei stund, det samme gjør wire, og tau holder littt - wire blir flisete og jjævlig og er ikke gøy å fikse eller flytte. Det beste er nok transportband skrudd fast på baksida, men det er tungvint (spesielt å fikse i felt) og ikke alle har det. Kjettingen har fordelen av at den fikses på 30 sekunder, i felt.

Gongen på bildet har hengt i flere år, men den har fordelen av litt avstand til skytteren. Uansett. løsningen jeg beskriver holder lenge til 6.5x55 og sånt (type faller neppe ned den dagen) - 338LM så faller den om ikke lenge, plasserer man ei kule rett ved hullet, så ryker sjakkelen. 6.5 der gjør ingen ting, og du må stort sett ha to treff i sjaklen eller i samme lenke for å få den ned med småkalibrene.

SSK har mellom 50 og 60 gonger, hvorav rundt 40 henger oppe til enhver tid, og opptil 20-25 mann på ei trening, siden 2009 eller noe sånt, så dette er ikke noe jeg gjetter ;)

 

K

 

07f1f86b.jpg

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Med vanlige kuler, "always and forever", på hold over 100m. Under 100m, eller iallefall 50 så har du etter min smak litt for mye rikosjettfare.

Sjakler og kjetting må du forvente blir skutt av av og til. Bruk minst 10-12mm kjetting - minst. 10mm holder ei god stund mot 308 og enmannsskyting, i klubbsammenheng ramler det ned litt for ofte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Direkte treff, eller tunge treff i plata nær sjaklet. Selv på 800m kan du plukke ned plata med to skudd med 338LM, når den er hengt slik med 10mm sjakler, du trenger bare treffe nær nok sjaklet, så sliter du det av. Det har litt med massen i plata å gjøre også, tunge plater henger lengre. Og med 6.5x55 er det ikke et problem med 10mm.

 

Jeg henger viltkamera ved de gongene våre som er kortest å gå til nå...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med vanlig plate, 25 mm tjukk. Med 30.06 på 100 meter gikk kulene nesten gjennom . Prøvde så Hardox i 20 mm tjukkelse, og da var det nesten ingen merker i plata. Til feste har jeg brukt 12 mm sjakkel og 12 mm kjetting. Kjettingene er strammet opp, og går nesten horisontslt ut til sidene der de er festa i vinkeljern. Dette ryker kun ved direkte treff. Har også laget en gong i Hardox med 50 mm rund plate i midten som har selvanviser ved treff. Denne er klar til testing bare snøen blir vekk. 

Et lite helvete å maskinere Hardox. 

Edited by SchmidtR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Strømgjerdebånd tåler overraskende mye stryk. Veldig billig og enkelt å bytte. Ikke noe jeg ville brukt på de mest knotete plassene. Mine private gonger har jeg brukt 10mm Biltema kjetting og sjakler på. Boltet fast i fjellet med 10mm ekspansjonbolter og 10mm øyemuttere(fra Biltema det også). Brøyteskjær er populært her i distriktene som gong og rimelig enkelt å få tak i.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har laga gong med anviser i midten. Denne er nå testa og skutt i filler. Mekanismen på baksida røyk på første serien. 😟 IMG_0462.JPG.854073fec955967b85c74fda14e948c6.JPG

 

 

IMG_0461.JPG.b5342ac55db06a38f8ca41981304f08e.JPGSiden det har vært mye venting pga brannfare så lagde jeg en gong til med anviser i midten. Mye enklere konstruksjon. Den funka fint på første test. 100 meter med 7,5 x 55 og 30.06. Måtte rømme etter 15 skudd pga knottangrep.IMG_0459.JPG.d0c0ceb8f4c295f43ca6e84d948c0ceb.JPG

Denne er i 20 mm og har feste for 12 mm sjakler på baksida. IMG_0460.JPG.bc67e0acf4977ab9bbab0ec7f9148a11.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

strebern:  Anviseren er ei plate som er hengslet på baksiden.  Når den blir vippa opp av skuddet så vises den vite plata over kanten. Gongen er 15x15 cm, og hullet er 4,5 cm. Har bare fått prøvd på 100 meter, men skal legge nedpå mere skog for å teste på lengre hold. Må bare få litt regn først.

Edited by SchmidtR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...