Jump to content

Valg av 22 lr pistol


jakteren

Recommended Posts

Hei.

Jeg har tidligere hatt Matchpistol, men går nå over til enklere modell.

To jeg har sett på er:

Er det noen som har erfaring eller kjenner til disse?

Evt noen andre merker/modeller som er driftssikre og enkle å vedlikeholde?

 

Edited by jakteren
Link to comment
Share on other sites

Jakteren ("jegeren"?)-

 

En enkel innføring i kalibre. I Europa oppgis kalibre som oftest i millimeter. I USA og England er det som oftest i tommer.

Kaliberet du tenker på heter .22 Long Rifle. 0,22 tommer tilsvarer 5,5 millimeter, og navnet Long Rifle bruker for å skille den fra tidligere patroner som .22 (Short) og .22 Long. Det er altså en pistol i kaliber .22 Long Rifle (.22LR) du tenker på.

22 mm viser til riflegranater, som er litt grovere enn det du har tenkt til å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert ruger iv. Den var favoritten en stund. Men så noen filmer på youtube. Avtrekkeren i plastikk. Lang vandring ogblang vei tilbake for hvert avtrekk. Og så var knappen for å slippe sleiden knallhard.

Så jeg dømte den wgentlig av.

Link to comment
Share on other sites

Kva med ein Margolin? Du kan få dei svært billeg, dei går godt, er svært solide, klikkar nesten aldri, og er veldig enkle å vedlikehalde. (Ikkje at du treng det ofte, for løpet står fast i ramma, og det er store toleransar rundt sleiden. Dette gjer at skitt ikkje bygger seg opp så lett. Du kan difor skyte vanvittig mykje utan puss.)

 

 

Edited by Hallvor
Link to comment
Share on other sites

Den er lagt av hard plastikk og avrundet i kantene. Jeg har relativ store hender, passer meg fint (nb jeg bruker en matchvåpen med anat grep), men vi ha  denne pistol som treningsvåpen i klubben til og med dammene klarer også å holde den riktig også i forhold til avtrekkeren. Det er best å prøve den selv, det er mange som bruker denne pistol med avkortet løp til spesial pistol.

Link to comment
Share on other sites

På 7.4.2017 den 10.13, Nellik skrev:

Hammerli x esse long er en veldig presist våpen med en veldig fin avtrekk. 

Det er mitt forslag også. Skal ha mod. Stenvaag for spesialpistol etterhvert. Det må jo bare være en av de mest morsomme pistolene som er?

Link to comment
Share on other sites

Gammelt og Nytt i Drammen har en S&W mod 46 til 2900.- i nystand. Dette er en Mod 41 med litt enklere finish laget til US Airforce rundt 1960. Kvaliteten på denne er altså skyhøyt over alle M41 som er laget etter 1975. Løp og kjøp!

Ps: Ta vare på plastikkgrepet.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sterkt anbefale en High Standard Supermatic Citation.
"Condidered by many the finest American .22 target pistol ever produced."

I en klasse over Ruger, ikke minst på grunn av et meget fint justerbart avtrekk. Baksiktet sitter i en bro over sleiden, så det beveger seg ikke når sleiden veksler. Kammeret er åpent, så mateproblemer finnes omtrent ikke. Den spiser alt av ammunisjon uten problemer. Og den er meget enkel å ta fra hverandre og sette sammen igjen, uten bruk av verktøy.

Jeg har en M 107, som betyr at skjeftet har samme vinkel som en 1911. Våpenet er helt i stål, noe som gjør det forholdsvis tungt, >1300 g. 5.5" bull barrel.

High Standard sluttet ca 1986. Navnet er kjøpt og produksjon av enkelte modeller er gjenopptatt, men kvaliteten og presisjonen er ikke den samme. Det finnes fremdeles magasiner og deler, bla hos Brownells.

Når aspirantene i klubben blir lei av Rugere med matefeil, liker de veldig godt å få låne den, da de treffer mye bedre med den enn med Rugerne. Ikke minst pga avtrekket.

De finnes fortsatt av og til til salgs her til lands. Jeg har sett dem opp til 3000, som jeg synes er noe overpriset. Hvis det kan være til noen trøst, går de for > USD 500 i USA.

-dagvt-

 

Link to comment
Share on other sites

På 12.4.2017 den 1.07, Torf skrev:

Gammelt og Nytt i Drammen har en S&W mod 46 til 2900.- i nystand. Dette er en Mod 41 med litt enklere finish laget til US Airforce rundt 1960. Kvaliteten på denne er altså skyhøyt over alle M41 som er laget etter 1975. Løp og kjøp!

Ps: Ta vare på plastikkgrepet.

Takk for tips!
Den var meget pen, Nill grep er på vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 16.4.2017 den 17.31, Hallvor skrev:

Det er ikkje meininga å kapre tråden, men om det skulle gå slik er eg interessert i reservedelar...

 

På 5.4.2017 den 22.24, Hallvor skrev:

Kva med ein Margolin? Du kan få dei svært billeg, dei går godt, er svært solide, klikkar nesten aldri, og er veldig enkle å vedlikehalde. (Ikkje at du treng det ofte, for løpet står fast i ramma, og det er store toleransar rundt sleiden. Dette gjer at skitt ikkje bygger seg opp så lett. Du kan difor skyte vanvittig mykje utan puss.)

 

 

Hei Halvor har du fortsatt denne til salgs for 500kr med deler? Vennligst ta kontakt med meg i såfall da jeg gjerne vil ha litt mer informasjon før et eventuelt kjøp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 11.10.2017 den 11.21, Mats A.A. skrev:

 

Hei Halvor har du fortsatt denne til salgs for 500kr med deler? Vennligst ta kontakt med meg i såfall da jeg gjerne vil ha litt mer informasjon før et eventuelt kjøp.

 

 

 

Eg har ein Margolin, men han er ikkje til sals.  ;)

Edited by Hallvor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...