Jump to content

Cowboy Patroner


Picasso

Recommended Posts

Tænk på hvor meget folk tjente i 1875!

En Sheriff fik $1 om dagen + kost (bønner og flæsk) og logi.

Af det skulle han selv betale sit tøj, sine våben og sine patroner.

En 45 LC patron kostede ca. 1.9 cents så 50 træningsskud og hele dagslønnen var væk.

https://thefiringline.com/forums/showthread.php?t=480020

 

Observer at Wyatt Earp brugte .36 cap and ball længe efter enhedspatroner kom frem for det var meget billigere.

 

Af de få cowboys som tog sig råd til en revolver havde langt de færreste råd til at træne med dem også, så som oftest kunne de ikke ramme siden af en bygning om så de stod inde i den!

Så "cowboy" patroner er en misnomer da de færreste havde råd til at skyde i det hele taget og endnu færre havde træningen til at ramme.

De fleste cowboys havde en eller anden form af riffel/karbin men igen ringe træning da det var dyrt at træne og da de drev kvæg fra morgen til aften hvornår havde de tid til træning?

OBS ca. 25% af cowboys var sorte.

Og en sort med våben var ikke velset!

 

Hvis dere vil læse om tiden for en bisonjæger fra 1875 så: http://www.pbs.org/weta/thewest/resources/archives/five/buffalo.htm

Ca. 1900 var tiden for cowboys ude og prærien indhegnet med pigtråd for bestandig.

Her er lidt om hvad de spiste og havd det kostede: http://www.foodtimeline.org/foodpioneer.html

Og billigt var det ikke!!!

http://wyoshpo.state.wy.us/btrail/provisionsandequipment.html#pg119

 

 

Link to comment
Share on other sites

Riktig som Chickenthief påpeker:-D Cowboypatroner er vel egentlig en litt feil benevnelse, det handler egentlig om nord amerikanske patroner fra siste halvdel av 1800-tallet. Beskrivelsen her om Cowboy-kulturen og hvem som drev med kvegforflytninger lander egentlig på et annet nivå enn Hollywood og pocketbok-romantikken. Mye er etter det jeg har lest fra de som har studert Cowboy-fenomenet og samtiden der er at lite er skrevet fra disse utøverne selv. Analfabetismen far påfallende stor og deres status i samfunnet var meget lav, de levde mye fra hånd til munn. Fotografer som avbildet folk den gangen hadde nyere våpen som rekvisita for sine kunder under portrettering. Det påstås at Billy The Kid ble fotografert med lånt utstyr, det eneste kjente foto.

Fra drevne samlere har jeg blitt opplyst om at mye avleggsvåpen fra Europa (også norske) ble solgt vestover til USA hvor behovet for lavkostvåpen var stort. Samlere har derfor gjort noen europeiske funn på auksjoner i USA. Jeg kjente en samler (nå avdød for 20 år siden) som handlet mye i USA, han fant mye norsk som kom hjem igjen, 30 - 40 år siden. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det sporer av her. Jeg skrev Cowboy patroner slik at folk skulle forstå hvilken periode og kontinent jeg søftet på, altså patroner brukt i statene fra 1865 til 1895. Spørsmålet var om slike finnes i samlerkretser i Norge i dag.

Link to comment
Share on other sites

Svar til Picasso:

Ja, det er et samlerområde for mange her i landet. Det har seg også slik at amerikanske våpen fra denne tidsepoken er stor innen Norsk Våpenhistorisk Selskap. Mange samler på norske våpen her i landet. Nesten alle disse bygger opp samlingen sin med relaterte gjenstander og litteratur rundt den grunnleggende våpensamlingen. Derfor er det vanlig at våpensamlere finner stor interesse i patroner og esker som kan knyttes til denne samtiden. Jeg har ved flere anledninger vært gjest på samlinger i Våpenhistorisk hvor flere stiller ut sitt samlerområde, der er det ofte å se patronesker, originale saker over hundre år gamle. Flere har amerikansk våpenhistorie fra siste halvdel av 1800-tallet som godkjent samlerkategori, og de samler på nesten alt som kan relateres til historien.

Jeg for min del er interessert i å samle på patroner som er brukt i bøylerifler, det begynner å bli en del. Jeg må føye til at mine patroner neppe er eldre enn 50 år og må anses som "nyproduserte". Uåpnede esker er det lite av for min del, en kan innrømme at dette er en enkel samlemåte på et noe lavere nivå, dette er enklere tilgjengelig. Så lenge dette tilfredsstiller meg eller andre i samme kategori så er hensikten oppnådd. Jeg har en del patroner jeg ønsker å kategorisere fra Westerntiden når jeg får utvidet skapet og sortert til Afrikapatroner m.m. Russiske - Tyske - osv. gjøre det litt illustrativt og morsomt med tinnsoldater og figurer.:-D

Figuren under er Wyatt Earp, jeg ønsker meg den til denne epoken av kaliber, den koster flesk.

 

fig2.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der finnes noen flotte samlinger med western patroner og esker i Norge, dette er hovedsaklig ting som er kjøpt i USA dengang det var enkelt å ta dem med hjem. Noe er nok sikkert sendt over dammen også.

Jeg har selv en fin ansamling med RF patroner som er kjøpt i USA av en norsk samler, har ikke esker. Har vel egentlig tenkt å selge dem om jeg får en grei pris, prøver å holde meg til norske.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke akkurat revolverpatroner som øverst i tråden, men de er vel innafor cowboysjangeren tenker jeg.

.45-60 Winchester ble introdusert i 1879 , og er en av fler som ble designet for deres 1876 Centennial model rifle. Winchester produserte disse patronene til 1935.

.45-85 Winchester er også et foreldet navn. .45-82 ,  .45-85 og .45-90 er ikke annet enn forskjellige ladninger og kulevekter i den samme hylsen (45-90) De var alle tiltenkt deres Model 1886 Repeater eller 1885 Single-Shot. Disse patronene ble produsert fram til 1936.

Innen kal.45 finnes det en mengde forskjellige hylselengder og ladninger. Mange var praktisk talt identiske, og de nevnt over tapte nok endel popularitet mot fks. den kjente og meget brukte .45-70, som tjenestegjorde for US Government i 19 år fra 1873 . 

Det nederste bildet er for sammenlikning.    Fra V  .45-90  ~  .45-85  ~  .45-70  ~  .45-60  og .45 Colt

Ang. alder på eskene, vil jeg tippe tidlig 1900. Hvis noen kan være behjelpelig med nærmere datering, setter jeg stor pris på det.  

20170415_214122.jpg

20170415_214316.jpg

20170415_210817.jpg

20170415_210944.jpg

20170415_210631.jpg

20170415_220806.jpg

Edited by Bunkeren
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Info om datering av winchester esker.

 

Vil bare dele info om hvoran å datere noen typer eske fra Winchester. 

På esken nederst er det ringet inn to tall ( 10-8 ) noe som representerer Måned - År .  Tallene er også stemplet på hver av kortsidene . På esken for primere, står de nede til høre (7 - 19)

God samling videre,

Hilsen Bunkeren.

20170504_213608.jpg.d4a37678985d45c6211eeff1e3c093ce.jpg

 

Win år_01.jpg

Edited by Bunkeren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...