Jump to content

Lyddemper i polen


308nm

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at mange utviser en smule sivil ulydighet når det gjelder slike "tøyseregler", enten det nå er snakk om Sverige, Polen eller Tsjekkia. Ikke at jeg oppfordrer til det, og om en nå mot formodning skulle bli tatt, så får man ta konsekvensene. 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt av andre er det ikke tillatt å bruke lyddemper på jakt i Polen. Sjansen for å havne i trøbbel er kanskje ikke stor men den er der. Og da kan det bli trøbbel for vertskapet også. Så av respekt for lokale lover synes jeg det er helt greit å bare la den være hjemme. Å havne i store uenigheter med polsk politi er nok heller ikke en ønskesituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva myndigheter i andre land betrakter som "alvorlig" eller evt ser gjennom fingrene med er ikke godt å si, så lenge man ikke er godt kjent med lokale forhold. Forhold som avgjøres med tilsnakk og evt forelegg her hjemme kan godt kvalifisere til glattcelle i Polen. 

Link to comment
Share on other sites

Vet om en som hadde demperen på der nede, han fikk ikke annet enn stygge blikk. Men det fikk han av reisefølget også. Skal i denne sammenhengen nevnes at vedkommende er kjent for å få strikker til å ryke jevnt og trutt. 

Fatter'n og hans jaktkamerater jakter der nede hvert år, og har gjort det i mange år, og kan bekrefte at demper er forbudt. Det kan man jo også enkelt dobbeltsjekke sjøl, gjennom f.eks Diana e.l. Hvis det da viser seg, som jeg tror, at demper er forbudt på jakt, så retter man seg etter det. Her inne diskuterer vi ikke hvorvidt vi bryr oss om andre lands lovgivning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
18 minutter siden, donner skrev:

..... hva er problemet .......

Problemet er velmuligens relatert til dagens mote med kapping av løp i forbindelse med montering av demper? Folk kapper løpene i hytt og pine- mange ganger alt for korte- muligens noen ganger etter "gode" råd fra "eksperter" her på Kammeret :???: Å stå på post i tett skog med en 9,3 med 40-45 cm løp kan fort by på ubehag og tinnitus om det aktive hørselværnet ligger igjen i bilen- og sjansen byr seg.. 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2017 den 19.27, asterix skrev:

Å stå på post i tett skog med en 9,3 med 40-45 cm løp kan fort by på ubehag og tinnitus om det aktive hørselværnet ligger igjen i bilen- og sjansen byr seg.. 

Takker, den er notert på lista over gode unnskyldninger når nytt kjøp skal vurderes. 

Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2017 den 19.27, asterix skrev:

Problemet er velmuligens relatert til dagens mote med kapping av løp i forbindelse med montering av demper? Folk kapper løpene i hytt og pine- mange ganger alt for korte- muligens noen ganger etter "gode" råd fra "eksperter" her på Kammeret :???: Å stå på post i tett skog med en 9,3 med 40-45 cm løp kan fort by på ubehag og tinnitus om det aktive hørselværnet ligger igjen i bilen- og sjansen byr seg.. 

Du, om du er så dum at du verdsetter "sjansen" over en pipelyd som du tar med deg i graven så kan jeg ikke si annet enn at det ikke er håp for deg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er ikke lov i Polen, end av story! Vi skal forholde oss til reglene som finnes, også og ekstra nøye i utlandet hvor vi skal jakte som gjester. Tinnitus?! Med elektronisk hørsevern som enkelt kan tas med? 

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt - hvilke diskusjoner hadde vi sett her på forumet dersom Cenek Rompski blir tatt for å skyte ælj med Krag med rekruttammo og nattoptikk? 

 

Er du så dum at du reiser til Polen - av alle land - og begår ulovligheter fordi "alle andre gjør det" fortjener du egentlig å bli slengt baki en gammel Skoda når betjent Paweł finner deg i et jakttårn med en stuttfeit Hausken på K95en din.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare støtte de siste innleggene til det fulle. Det er respektløst overfor polske jegervenner å bevisst gå inn for å bryte lokale lover. Det burde også være helt unødvendig.

En annen ting å tenke på er at jegere fra utlandet i enkelte polske jaktkretser har et litt frynsete rykte. Det har blant annet vært noen episoder med feilskytning og slett våpenbehandling. Det er selvsagt ikke fortjent at vi alle skal måtte ta ansvaret for den enkeltes feil men slik er det nå engang med oss mennesker. Da er det greit å i det minste forholde seg til lokale lover.

Men det den som bevisst tar med seg demperen ut i terrenget kanskje tenker mest på er risikoen for å bli tatt. Dersom jaktlederen og guiden aksepterer dette lovbruddet for å tilfredsstille kunden sitter vi igjen med risikoen for å få besøk av Onkel Blå ute i terrenget. Det skjedde med meg for to år siden. Vi hadde alt på vårt tørre så det var forsåvidt ikke noe stress. Men mitt forsiktig beskrevne generelle inntrykk av polsk politi etter å hatt tett kontakt med landet i 10 år og også bodd der noen år er at de har en noe mer fremoverlent holdning enn hva vi er vant til i Norge. Det er også mange flere av dem enn vi er vant til i Norge. Og jeg anbefaler ingen å komme i klammeri med de.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja har glemt å skrive her etter e var i polen.ble syv bukker på meg en fin sølv bukk. Angående demper var jeg den eneste som ikke brukte demper.min guide var advokat å ville ikke ta ansvaret for at jeg brukte demper. Gikk helt fint . Tenkte ikke på det en gang. Men alle andre brukte demper .  De sine guider brydde seg ikke. Men ellers 100% fornøyd med min guide. Prata godt engelsk og jeg kunne gjøre som jeg ville.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...