Jump to content

Jaktammunisjon kaliber 20


TxH

Recommended Posts

Gikk til innkjøp av en ny jakthagle i kaliber 20 for en liten stund siden, som skal få sin ilddåp på jakt til høsten. I den forbindelse kunne jeg gjerne tenke meg å høre med andre som har erfaring med samme kaliber på både rype, storfugl og rådyrjakt, til hvilken ammunisjon dere har gode erfaringer med?

Nå er det helt klart at hver hagle er individuell mtp. hvilket skuddbilde osv. den gir, men uavhengig av det så kan dere gjerne skrive et navn på ammunisjonen dere har gode erfaringer med. :)

Takker for hjelpen på forhånd! :) 

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi i 20/76 i tillegg til nevnte Rottweil har funka bra for meg i str 7,6 og 5. I 4 har jeg noen gamle Remington som også har funka greit i både en Ruger Red label og Beretta SP.

Problemet med 20/76 er IMO at alle jeg har kommet over leveres med gul hylse. Hadde vært greit med litt variasjon i farger slik at man ikke risikerer i "kampens hete" å sette inn "tiurammo" når man er høyt oppe i rypeterrenget...

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2017 den 20.01, Dr balder skrev:

Har god erfarig med Rottweil 20-76 magnum haglstørrelse 2 på rådyr og rev,på rådyra så blir det som regel gjennomskyting på forsvarlige hold,dvs hagla sitter somregel mot skinnet på utgangsiden :-)

Enig. Rottweil leverer. Ikke noe å lure på, løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Nå kom ikke trådstarter tilbake å svarte på spørsmålet mitt om han tenkte på 20/70 eller 20/76. I 20/76 er utvalget av patroner som fungerer bra, godt. Men 20/70 er noe vanskligere. Jeg har indirekte erfaring med Winchester super speed, i 20/70 med 3,9mm haglediameter til rådyrjakt. Husker ikke hvor de ble kjøpt, og om noen har dem ennå

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

For tiden har jeg to kaliber 20/76. Jeg har ennå ikke skutt rådyr med hagl, så der har jeg ikke noe å bidra med. Men jeg har skutt litt skogsfugl, ryper, kråker osv.  Jeg har brukt mange typer ammunisjon- og konkluderer med at det meste er godt nok. Det eneste mine børser ikke liker er "høyhastighetspatroner", da blir dekningsgraden dårligere- og resultatet deretter. Jeg bommer like godt med med billig S&B-patroner som dyrere Rotweil, Gafab, Nitedal osv. Jeg har selv litt vanskelig for å putte 25 grams ladninger i børsa på skogsfugljakt- men dette er nok kun overtro og uvane. 25 grams Rem Shurshot og S&B-papp virker i hvert fall like godt på kråka som dyrere ammunisjon.:winke1: Mitt enkle råd er å prøveskyte mot pappskive, om utgangshastigheten er 370m/s eller 410 m/s har i praksis lite å si.Det viktigste er at en treffer godt. Klasen under er skutt med billig S&B mag og 25g til rypa.

IMG_20161102_120605.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle erfaringsdelingene. Har også hørt en del lovord om Rottweil, så disse skal helt klart prøves. Ellers er vel sannsynligvis det beste å gjøre slik som det ble foreslått, å kjøpe inn litt forskjellig og prøveskyte på papp. Må vel ærlig innrømme at jeg har sett meg litt blind på utgangshastighet kombinert med haglladning, noe som jeg etterhvert innser ikke sikkert er de viktigste faktorene for en god ammunisjon. Er vel det å kjenne skuddbilde i ulike trangboringer på ulike hold som vil være det viktigste, men hvis f.eks. Winchester Superspeed 32grams i ca. 415m/s har gode skuddbilder, så er det jo ikke noe som er bedre enn det. :) Synes likevel det er nesten betenkelig at enkelte fabrikater har 10-20% lavere hastigheter OG lettere haglladninger enn andre fabrikater. Er vel både produksjonskostnad og teknologi som spiller en rolle her, men det gjør ihvertfall at tyngre ladninger og høyere hastigheter er mer attraktivt for meg. :D  Er vel så enkelt som å kjøpe og prøve på papp for å få svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...