Jump to content

Kanotur setesdalsheia Øyuvsbu - Ljosland


DocHolliday

Recommended Posts

Vi er ein kammeratgjeng som har store planer om å ha ein Kanotur i sommer.

Setesdalsheia fra Øyuvsbu (brokke- suleskard() og ned til Ljosland (Åseral)

Begynner med ein gåtur fra brokke suleskar veien og ned til Øyuvbu, padler Øyuvsvatnet- Sandvatnet - Nordra Monsevatnet - Gjuvatnet - Sødra Monsevatnet - Gaukheivatnet - Øyarvatnet - Steigilsvatnet - Vevatni og Langevatn ned til demningen.

https://www.ut.no/tur/2.2114/ 

Blir noen bæreturer men ser ikkje avskrekkende ut.

Monsen, Monsen og Mattis gjør jo at reisefeberen allerede er brennheit.

Noen sitter på Finn å prøver å komme over godt bruktkjøp, men de fant ut av at det var dårlig timing etter nevnte monsen monsen og mattis gjør veldig god reklame for Ally kanoer. Så bruktmarkedet er vansklig for øyeblikket.

Eg har heldigvis en Ally kano liggende samt eg har en bror som også har en så vi har 2 kanoer klare. Vi håper å få kjøpt/lånt en tredje kano sånn at vi kan bli seks stk på turen.

Blir Juli / August regner vi med. Har hellsport lavvo som overnattingsplass og planlegger å fiske mye på turen.

Er det noen som har vert på turen eller i noen av vannene på ruta / langs ruta som det utmerker seg med flott fisk i?

Ønsker gjerne informasjon av folk som allerede har tatt turen, eller som har fisket i de nevnte vannene eller noe som ligger rimlig nært da kan vi ta avstikkere og fiske litt :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hadde denne kanoturen i sommer. var ein flott tur så tenkte å legge inn eit raskt lite referat.

 

 

 

Da var turen unnagjort.

Fantastisk fin 2.5-3 dagers tur. Annbefales på det sterkeste.

Dette er ikkje i overkant ambisiøst for noen vil eg si. 

Vi var 6 mann, ingen av oss er veldig trent men ok.

Flere hadde ikkje vert på kanotur før annet enn en kort innføring i vannet for en uke siden.

Kanotur med Ally gikk over all forventning. Blåste en del men med sekkene som lodd i bunnen av kanoene var de stødige som fjell og det gikk veldig fint selv om vi hadde motvind mye av turen.

Selvfølgelig blir man matt i baken av slikt men det gikk veldig greit.

 

Vi hadde 2 overnattinger.

Reiste hjemmenfra fredag 06.00 og kom igang med gåing inn til første vann ca 09-09.30

PGA dårlige værutsikter på søndagen så var vi til veien og fikk skyss igjenn ca kl 14.

Akkurat før regnet kom. Meldte at det skulle regne mye.

 

Bæring / sleping av kanoer gikk veldig greit.

Ved myr/grasslandskap/lyng så slepte vi gjerne ally kanoene mens de ble bært over steiner og slikt.

Fiske var ok.

Fant ei plasser der eg har tro på at det er meget pen fisk. der vi hadde litt napp og kun fikk opp en på 530gram. samt noen napp som var meget lovende. 

Skulle ønske vi hadde en dag til der. Veldig stort vann med enormt mange øyer og viker. Fantastisk flott plass. 

Ellers så var det mere enn nokk napp og fisk i mange av de vannene langs ruten med fisk på 2-400 gram

 

Eg vil gjerne tilbake til noen av vannene.

Neste gang gjerne med 3-4 dager og mere fisketid i spesielt eit av vannene på ruta. samt gjerne flere vann litt utenfor denne ruten vi padlet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...