Jump to content

The Highland Stalker


seawolf

Recommended Posts

Torf
Den er endnu ikke opfundet.
Men gode tiltag kunne være:
Dobbeltstak Centerfødt magasin, med fjederlæppe som på Steyer lux fra 90tallet.
Fatbolt, med låsning i pipen, Klar udluftning af eventuel tændhættepunktering,
Flydende/woblende bolthoved for bedst og mest pålidelig præcicion
Aftageligt, men samtidigt låsbart magasin

Sidesikring som løfter tændstiften Den skal være letbetjent, så den ikke opfordre til for tidlig afsikring.(generelt er kuglespændere så tungt betjente, at man lokkes til for tidlig klargøring)
Bolthoved med fuld omslutning af patronbund, og utdrager som på Nesiska lås(positiv vinklet slædetype)
Låsekasse så stiv og selvbærende, at den er upåvirket af skæftetilspænding.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant, problemet med ditt design er at det vil bli så dyrt at ingen vil kjøpe den, så tung at vi må innføre bærehjelp under jakt og antakelig så klumpete at all estetikk er borte. Derfor sitter vi igjen med kompromisser og rom for forbedring ved strengt tatt alle dagens kjente design.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal det bli vanskelig?

Fatbolt med låsing i pipen har Sauer 200 systemet. Om Blaser kvalifiseres som fatbolt kan diskuteres, men den låser i pipen og har wobling i låsingen.

Stiv låskasse har Sauer 200 systemet. Blaser har vel et utagbart og låsbart magasin på noen, men jeg vil heller ha Browning sin løsning med boks som settes fast i underbeslaget før det lukkes.

Utdragertypen kan lages på de fleste systemer. Det som er vanskelig er sikringen, men så lenge ingen har prøvd vet vi ikke hvor vanskelig det blir.

Woblende sluttstykkehode i et Sauer konsept er mulig. AR type sluttstykkehode er en annen måte å oppnå dette på.

Konklusjon:

Fullt mulig, sett i gang de som har lyst

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Torf skrev:

Ignorant: Du beskriver en Weatherby Mk5 med låsing i pipa, løst sluttstykkehode og Sako TRG42 magasin..

 

Ert det pga topplading av singlefeed du vil ha Steyr løsning?

Mark V er for vinglet i selve låsekassen. Samtidig har den ikke mulighed for en acceptabel utdrager, uden at fjerne af omslutningen.
Topladning af centerfeed er ønskværdig, om man undervejs skal kunne toppe op, og på ethvert tidspunkt kunne supplere .
Centerfeed har generelt en klart bedre kontroll på patronen under repetering, end andre typer. Samtidig er bevægelsen mere glidende end Zig Zak fødning,  

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunket fra trådstarter mener jeg fortsatt at en M98 basert mekanisme har funksjonelle fordeler og god nok presisjon under krevende forhold hvis man holder seg innenfor normale sikkerhetsmarginer. Hvis man må ha løst enkeltmatet magasin ville jeg hatt en smal magasinåpning til venstre i kassa for å forsterke høyre vange på samme måte som Tikka 55.

 

Jeg er en tilhenger av KISS og forstår ikke behovet for løst sluttstykkehode. For meg er det bare et ekstra ledd som gir tilgang til Murphy. Man får uansett god nok jegerpresisjon med fast hode. Kaliberbytte med forskjellige støtbunner er for meg uaktuelt i en slik rifle.

 

Når jeg nevnte Mk5 var det ut fra featuresett. Mk5 har forresten et par fordeler som er fraværende i feks S&L og Sauer; tilpasset sluttstykkevandring for patronlengde og sidesikring på sluttstykket som låser tennstempel direkte. I korte patroner, som 308, ligger Mk5 et par divisjoner over S&L og Sauer hvis man skal ha raske oppfølgingsskudd uten å ta børsa ned fra skulderen mellom skuddene. Når det gjelder låsing og uttdrager er det egentlig bare å velge det man foretrekker. Det man burde sett på er doble symmetriske oppspenningsflater som på Steyr SSG69. Låsing i pipa er jeg hellir ikke med på. Jeg har skutt med et par rifler fra Champlin&Haskins og ingen andre rifler er i nærheten av sikkerhetsmarginen i disse for å hindre at sluttstykket kommer bakover. C&H kan ikke produseres med låsing i pipa. C&H er på min "bucketlist". Patentet på C&H er gått ut og ligger her: http://www.freepatentsonline.com/3494216.pdf Hvis noen skulle finne på å produsere disse igjen stiller jeg meg i køen.

 

Champlin til salgs med morsomme kommentarer i beskrivelsen :-) :

http://www.champlinarms.com/Default.aspx?tabid=30&ctl=GunsDetails&mid=409&StyleID=2&GunID=1977

 

C&H i 7x57, sjekk nærbildene av mekanismen:

http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/champlin-firearms/champlin-haskins-magazine-rifle-with-scope-cal-7-x-57.cfm?gun_id=100810568

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...