Jump to content

The Highland Stalker


seawolf

Recommended Posts

Vapentidningen dumpet ned i postkassen i dag, og blant mye annet var det bilder fra IWA-messen hvor John Rigby presenterte sin Highland Stalker.
Snakk om vakker rifle!
Godt mulig den har vært diskutert her tidligere, men dette er slik jeg mener ei flott jaktrifle skal se ut :)

 


 

Highland Stalker.jpeg

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kom innom på Camp villmark om en uke, vi har med tre eksemplarer på standen. Rigby's stand er D02-12. 

Om det er noen som har noen spørsmål send meg gjerne en mail. 

Highland Stalker starter på omtrent £5500 plus mva og transport.  

Edited by Purdey
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er jeg uenig med de fleste. Flott finish, stilfull, men med flere mangler etter min smak.

Fra bildet ser det ut som at stokken er for lav, selv for de åpne siktene som er montert. Skal en bruke kikkertsikte så vil denne kreve en kalosje eller noe annet for å bygge opp kolbekammen, da er det ikke mye stil tilbake. Jeg er også litt skeptisk til vinkel på kolbekappen, litt for lang ved tåen, men det kan være bildet. Forskjeftet skrår litt for mye oppover for liggende skyting ser det ut som. Som Higland stalker skal den vel være tilpasset liggende skyting med støtte på sekken. Er virkelig denne kolben tilpasset det bruksområdet, prøv liggende de som får klådd på denne.

Siktene er vanskelig å bedømme på bildet, men virker ikke å være av det lave robuste slaget, hva synes de som får håndtert riflen.

For et våpen til den prisen forventer jeg integrerte kikkertklakker og ikke noe påskrudd ræl.

Teksten oppe på løpet er også smakløs, jeg liker ikke våpen med bruksanvisning og advarsler stemplet inn i stålet.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal være ærlig med meg selv så må jeg vel erkjenne at jeg har et noe anstrengt forhold til rifler med syntetskjefter og rustfrie piper, dette er mer etter min smak. Problemet med denne er som flere påpeker, ved bruk av kikkert vil fort stokken bli ubehagelig lav. Når det gjelder teksten på pipa, så er jo dette i god Rigby stil, noe de bedrev også i tidligere tider. Lik det eller ei. Ang kikkertmontasje, om en ønsker seg en double square bridge så rekker det nok ikke med denne prisen her, selv om dette heller ikke er noen billig rifle. Den er flott og se på, ingen tvil om at det vil fungere, men en bør ikke montere noen stor kikkert, da blir den nok fort ubehagelig i bruk.

Edited by Kammerherren
Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å konfigurere din egen Rigby etter ditt eget behov og ønsker. Skjønner ikke helt problem(ene) dere refererer til... Mitt problem er tykkelsen på lommeboka.!

Edited by Fury
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden prisen ikke er høyere enn en litt sminket Blaser,så ville jeg ikke kjøpt den.Ikke fordi jeg har tykk lommebok,men den vil ligge og slenge rundt i brukthyllene om noen år.Kjøp en original vintage Rigby i stedet....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Parallelt med at Rigby lanserer sin Highland Stalker er Mauser på banen med M98 i standard kaliber / låskasselengde. Ser at Rogne Våpen har en annonse ute, Finn-kode 93540359. Det samme skjedde da Rigby introduserte Big Game rifla for noen år siden, Mauser kom vel opp med sin "nye" M98 Magnum på omtrent samme tidspunkt.

 

Hva tenker dere om Highland Stalker i forhold til Mauser sin versjon? Helt lik låskasse selvsagt. For min del er jeg ikke så begeistret for rifler uten kinnstykke... litt vanskelig å bedømme kun basert på bilder kanskje. Etter å ha prøvd både Rigby sin Big Game og Mauser sin M98 Magnum må jeg si at jeg foretrekker Mauser sin rifle over Rigby'en, mest på grunn av stokkfasong.  

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

På 11.6.2017 den 20.01, Rigby skrev:

Siden prisen ikke er høyere enn en litt sminket Blaser,så ville jeg ikke kjøpt den.Ikke fordi jeg har tykk lommebok,men den vil ligge og slenge rundt i brukthyllene om noen år.Kjøp en original vintage Rigby i stedet....

 

Hva er pris(ene) på en vintage Rigby kontra ny.?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en "billig" orginal sivil Oberndorf M98 i fin stand og så få feks Gujord til å lage ønsket skjefte etter mål? 

 

Har man dyp lommebok er jo Hartmann&Weiss et alternativ. De lager flotte rifler og produserer M98-kassa selv i 3 størrelser så vidt jeg vet.

 

H&W M98:

http://www.hartmannandweiss.com/en/assets/test2.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, boble skrev:

De jeg så på Camp Villmark var riktig pene, med pent tre og klassiske linjer -og Torx-skruer. Jeg holdt på å spørre om dette var produsert av Renault eller Rigby... O.o

Er det tilfellet?? Hva tenker de på?? Kjøpegruppen for disse børsene er muligens ikke de nostalgikerne jeg trodde, men heller nyrike japper som bare skal ha seg ei grei rifle uten at det ligger noen tanker bak........

Link to comment
Share on other sites

Jada, skruene på basene var torx. De unnskyldte seg med at det var siste-liten-arbeid før IWA, at de måtte bruke det de hadde for hånden og at de rett og slett ikke hadde rukket å bytte til noe mer passende. Det kan sikkert være sant, men det er litt pinlig om Rigby planlegger så dårlig at de renner tom for 3,5 mm tverrsporskruer til et utstillingsvåpen av en ny modell. :-)

 

Rigby må tjene penger som alle andre og hvilket markedssegment de går for vet jeg ikke. Riflene deres var ihvertfall meget pene, torx eller ei. :-)

Link to comment
Share on other sites

På tross av enkelte detaljer som ikke er "Classic", kunne jeg svært godt tenkt meg denne rifla.
Skulle jeg starte på scratch igjen ville nok innholdet i våpenskapet blitt mer europeisk enn det er i dag.
Og en slik Highland Stalker i 275 Rigby ville vært den selvskrevne hjort - og rådyrrifla.
I tillegg måtte en selvsagt hatt en maken for elg og sinte griser, da i 9,3x62 (litt av et "matching pair :winke1:)

Men for å være realist ville nok lista blitt lagt en del lavere når det gjelder riflene på grunn av pris, men stilen som er på disse fra John Rigby tiltaler meg i aller høyeste grad.
I siste Vapentidningen bygger Anders Petterson en "Custom Allround" i 8x57 JS, basert på en Mauser 98 Oberndorf, og den stilen er til forveksling lik Rigby med slankt og forholdvis kort fortre, løpsbånd, pent treverk og integrerte baser.
Slik mener jeg at et vakkert og funksjonelt våpen skal se ut :)

Men ettersom mine "rambling days are over" får jeg greie med med de amerikanerne jeg har den tiden jeg har igjen å jakte.
De gjør absolutt nytta de også, og er også Classic på sin måte (Kimber 8400 og M70 Featherweight) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg et par Rigby jeg også @seawolf, og deler ditt syn på disse riflene. Selvsagt er en ombygget og tilpasset førkrigs sivil Mauser i vintage britisk stil også et smykke, men jeg trur prisen ikke skiller seg stort fra en ny Rigby.! Dyktige utdannet børsemakere tar seg godt betalt, noe de selvfølgelig rettferdiggjør gjennom flotte resultater. Slike prosesser med "nybygg" krever også sitt av innehaver gjennom møter, detaljestyring, emner, utforming og tilpassing, alt dette koster sedler...store sedler.

 

Jeg trur også at en brukt Rigby klinger bedre i hodet på de fleste kontra en påkostet Mauser, selv om det finnes flere flotte Mausere (her inne også) i Norge. 

Nei, en Rigby i .7x57 og en i .375, så hadde jeg igrunnen hatt de to boltriflene jeg trenger i livet....til min jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Om man endelig skal klare sig med et antikveret låsesystem som M98, med alle dens begrænsninger, Så må en mederne variant, med acceptabel stålkvalitet, og produceret på moderne CNC maskiner, som klare både detaljer, mål og retheder, være et minimum.
Uanset kompetencer, kan selv den dygtigste våbensmed ikke lave en gammel låsekasse, fremstillet i "pispotstål" om til en moderne og fuldstærk riffel.

De ombyggede/renoverede kan vel bedst sammenlignes med stylede veteranbiler


Lidt humor, og meget alvor kan forekomme i ovenstående :winke1:

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, kjella skrev:

@ignorant, skulle gjerne få høre fra deg hva som er noen av M98 begrensninger?

Ekstrem dårlig omslutning og støtte af patronbund, så den sprænger ved et tryk som kun er ca 60% af hvad kræves af en konstruktion med reel omslutning af patronbunden.
Svag/fejlkonstrureret utdrager, som ofte knækker, om der enkeltlades, uden at patronen trykkes ned i magasinet.
Generelt vanskelig at få til stabilt at mate op forskellige kalibrer. Og kræver for meget individuel justering. Som ofte er afhængig af noget så simpelt som kugleform.
Ved sprængning er det markant farligt at opholde sig på utdragersiden. Da den ofte kan flyve langt med meget høj hastighed.
På modsat side kommer der både boltstopfjeder og masser af messing og krudtkorn.
I forhold til datidens våpen, var der foretaget en del forbedringer( efter at Paul Mauser) mistede et øje ved en hylsterbundshavari) I forhold til en del moderne konstruktioner, er den både aktive og passive beskyttelse kraftigt overvurderet.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Det er et utdatert design som burde få lov til å dø ut. Det er som å sette sideventiler og trommelbremser på en bil fordi det er klassisk, og så gjøre det hele ellers perfekt så det blir idiotisk dyrt i tillegg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

At ikke nostalgikere kan få lov til å kose seg med en slik tråd uten at festbremser som ignorant og M67 skal komme for å ødelegge er synd. ;)

Ja, verden går videre og det finnes bedre/tryggere løsninger i dag, men kan ikke vi som er litt bakstreverske få lov til å være det? Det er noe som heter at noe kan være godt nok, M98 er faktisk god nok. Om du er en ansvarlig hjemmelader så er faktisk sjansen for kassespreng med en godt vedlikehold eldre rifle rimelig liten.

Link to comment
Share on other sites

M67 og ignorant: jeg har jaktrifler med rullelås og frittflytende pipe. Alle andre rifler med manuelt gear og gassopererte autoer er vel egentlig antikviteter teknologisk i forhold til dem..

 

Jeg koser meg også med M98 av en kombinasjon av nostalgi og fu-faktor mot rifler som har kikkertmontasjer som koster mer enn en komplett m98 rigg.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, M67 skrev:

Det er som å sette sideventiler og trommelbremser på en bil fordi det er klassisk, og så gjøre det hele ellers perfekt så det blir idiotisk dyrt i tillegg.

 

Høyrest jo heilt normalt ut for ein gammalbilentusiast dette. Å blande rasjonalitet inn i dette er ikkje... øh... rasjonelt i det heile tatt.

Link to comment
Share on other sites

En M98 bygget til en Customrifle, er for mig på linje med når Yankerne finder et gammelt v8 vrak, og bygger den op til en fantastisk HodRod. Ud fra et håndværskmæssigt og nostalgisk utgangspunkt, er det fantastisk.

Men når man så begynder at påstå at den samme gamle HodRod nu plusselig er moderne biler langt overlegne på både styrke og sikkerhet. Ja så synes jeg måske at man strammer skruen.
Den viste Rigby er både pen og i nydelig finish. Designet er lidt på linje med gamle HVA 640, dog var træbiten lit for kort til at få fuld længde på fremstokken B|

Man må dog konstatere at den slags bøsser er næsten umulige at slite op. Da kun de færreste tar bryet at skyde mere end et par skut om året. :P:)

Edited by ignorant
Link to comment
Share on other sites

Nej jeg ser godt, at det er en af disse hersens "replica" låsekasser. Lidt som de der Italienere som bygger sortkrudts forladergeværer.
Det jeg joker lidt med, er at man er helt religiøs omkring en gammel og klart forældet konstruktion, med en del kendte konstruktionsmæssige svagheder.

Men jeg er på den anden side fuld bekendt med Retro trenden, hvor man bygger båve VW boble, Mascot og Fiat 500, og sælger dem til en horibel overpris. Men i disse tilfælde er det positive dog, at det kun er indpakningen som er Retro. Hvorimod der indeni er moderne teknik. I modsætning til Rigbyen, hvor både indmad og indpakning er Retro B|

Link to comment
Share on other sites

Ignorant, det må være slitsomt å skulle snakke nedsettende om alt en selv ikke liker her i verden. Jeg vet noen fremdeles mener at M98 er det beste og mest robuste som noensinne er lagd av rifler, men de fleste nostalgikere har nok et mer edruelig forhold til det.  Jeg har noen italienske replica våpen av eldre svartkrutt design. Hvorfor har jeg disse italienerne når det finnes originaler sier du? De er presise pga nye piper, de er ganske fine og se på og fantastisk morsomme og skyte med. Originale Sharps 1874 eller britiske sivile munnladere i kaliber .451 for langkule koster mer enn det smaker for meg. Originale M98 Oberndorf derimot koster ikke like mye, så de kan en ha noen av uten at en går konkurs. En sivil Oberndorf Mauser i god stand er et flott og utrolig velbalansert våpen. En fryd for både øye og sinn. Det samme kan jeg ikke si om mange av de nye konstruksjonen vi ser i dag selv om disse tåler hardere ladninger og "alt er bedre". Når jeg en kveld sitter å pusser på en gammel Mauser så får du sitte der med din Tikka T3 rustfri og komposittstokk og kose deg med at du "ikke trenger" vedlikeholde den. ;) Det er godt vi kan ha forskjellige meninger!:D 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at M98 er den foretrukne mekanismen under krevende forhold. Hvis man tar en orginal sivil Oberndorf i orginalt kaliber fra fabrikk, og har trent mye på korrekte ildhåndgrep, er dette så driftssikkert man kan få det i et fabrikkvåpen. Er det noen som har opplevd funksjonsproblemer i en orginal K98K i 8x57 når sjåføren gjør ting riktig?

 

Det er når folk, som ikke har peiling, begynner å modifisere M98 at problemene starter.

 

Alt er en risikovurdering. Jakter man farlig vilt i Afrika, eller har "Bamsemums" tatovert i panna på Svalbard, er en "korrekt utført" M98 mitt soleklare valg som boltrifle.100% funksjonering er viktigere enn at ei "moderne" rifle holder bedre sammen hvis man skulle få havari. Rem 700 kort holder nok bedre på løse hylsedeler enn M98 men hva hjelper det når du får 50% klikk på Raufoss NATO-ammo i -30 på Svalbard? Den største klassikeren på moderne rifler er vel "Hvor i helvete ble det av magasinet!!??"

 

Imidlertid er jeg så bakstreversk at hvis det ikke hadde vært for lover og regler hadde jeg brukt AG3 til alt..

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ignorant skrev:

Svag/fejlkonstrureret utdrager, som ofte knækker, om der enkeltlades, uden at patronen trykkes ned i magasinet.
 

 

@ignorant hvorfor kaller du en åpenbar brukerfeil og en metode som ikke denne våpenmekanismen er konstruert for som svakhet?

 

Man må forvente at også en mauser brukes  slik den er konstruert for og dette vet du godt @ignorant

 

Til jakt i "krevende" miljø finnes det få moderne bolt mekanismer som kan utkonkurrere  en riktig bygd og brukt "mauserkasse".

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ignorant skrev:

Svag/fejlkonstrureret utdrager, som ofte knækker, om der enkeltlades

Her er jeg uenig. En korrekt tilpasset mauserutdrager flipper over hylsebunnen og tar tak i hylsen uten problemer.

Denne praksis fører ikke til særlig mange ekstraktorbrudd, og er en detalj som sikrer at det ikke blir en patron fast i kammeret uansett om man fusker med ladegrepet.

Nok en av de gjennomtenkte detaljene i mauserkonstruksjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri jakte farlig vilt med en boltrifle med noe annet enn en Mauser lås....been there done that,  i opptil 40 varmegrader...sand og dritt i kassa...rösk til og tomhylsene blir slengt ut..

 

Så får andre gjöre hva de vil..med eller uten Gardena lås....xD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg undrer på om denne generelle mistroen til M98 prinsippet også gjelder de mange "kloningene" som er bygd på denne ideen?
For min egen del har jeg i løpet av mitt jegerliv i tillegg til Mauser M98, skutt tusenvis av skudd med Winchester M70, Ruger M77 og Kimber uten så mye som en punktert tennhette.
Det gjelder alt fra iskalde snødekte skoger i det høye nord, til ganske så tørre, støvete og varme bushvelds i Sør Afrika og Namibia, pluss alt vått og grått i mellom.

Derfor, en slik rifle som Highland Stalker, bygd på M98 kasse med moderne teknologi, materialer og kunnskap ville jeg jaktet med hvor som helst, og min minste bekymring ville vært funksjonaliteten på våpenet.

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, grevlingen1 skrev:

 

@ignorant hvorfor kaller du en åpenbar brukerfeil og en metode som ikke denne våpenmekanismen er konstruert for som svakhet?

 

Man må forvente at også en mauser brukes  slik den er konstruert for og dette vet du godt @ignorant

 

Til jakt i "krevende" miljø finnes det få moderne bolt mekanismer som kan utkonkurrere  en riktig bygd og brukt "mauserkasse".

 

Nu er jeg ikke typen, som bryr mig om hvad et våpen er konstrureret til. Det jeg bryr mig om, er hvad jeg og mange andre instinktivt gjør. Og hvis ikke våpnet er konstrureret til vanlig bruk. Så bliver jeg ikke himmelvendt imponert.

Nu ved jeg godt at de mellem en halv og en hel mio skud jeg har avfyret, ikke giver mig hverken erfarring eller rutine. Men blandt de våpen jeg har testet og brugt, er mausermekanismen, den som har haft flest havarier og funktioneringsproblemer.
Alt fra brøtne utdragere, til mekanisme så full av sand, at en patron kilte sig håpløst fast i kammeret, at man ikke fik skudt mere den dagen. (det var et produkt af et vædemål, om hvem der hurtigst kunne skyte 5 skud efter at der var kastet en håndfuld tørt sand ind over et lukket sluttstykke. Ham med mauseren rev tilbake, og præcist alt var fuld av sand.
Ham med en moderne vente våpnet op og ner, åpnede sluttstykket, og skød de 5 smell, mend mauseregeren de første 20 minutter forsøgte at åpne sluttstykket efter at han havde fået kvast i en patron, og desværre affyret den.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Per-S skrev:

Her er jeg uenig. En korrekt tilpasset mauserutdrager flipper over hylsebunnen og tar tak i hylsen uten problemer.

Denne praksis fører ikke til særlig mange ekstraktorbrudd, og er en detalj som sikrer at det ikke blir en patron fast i kammeret uansett om man fusker med ladegrepet.

Nok en av de gjennomtenkte detaljene i mauserkonstruksjonen.

Se nu Per. nu nærmer du dig realisme, når du skriver at den ofte skal tilpasses for at have rigtig funktion.
Om ikke den er justeret så den kan flippe over, ja så kan man opleve et hylster som sitter i kammeret.

Jeg er for øvrigt slet ikke så negativ over m98. og har også bygget om nogle tusinde af dem. Jeg mener dog at man ikke skal blive helt religiøs, og fornægte de potentielle problemer :)

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, kjella skrev:

@ignorant, dette er hva vi kaller på Norsk, PISSPRAT!

Muligvis. Men på dansk kalder vi det en klinisk analytisk vurdering .
Men som sagt har jeg jo ret begrænsede forudsætninger for at vurdere religiøse forhold. Men derimod har jeg nok fumlet med nogle ganske enkelte rifler. så lidt erfaring har jeg jo nok faldet over gennem tiden B|

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, ignorant skrev:

Nu er jeg ikke typen, som bryr mig om hvad et våpen er konstrureret til. Det jeg bryr mig om, er hvad jeg og mange andre instinktivt gjør. 

 

@ignorant "takk for oppklaringen" at du ikke bryr deg om hva et våpen er konstruert for og hvordan det skal brukes... Det er synd at du ikke bruker din våpenkunnskap på en bedre måte...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Grevlingen 1
Mener du ikke at det er konstruktivt, om man vurdere på en konstruktion, og sammenholder det med almindelige brugeres generelle adfærd.
Specielt, om man ganske enkelt og uden ulemper, kan justere eller ændre, så den fungere uanset om man har lest brugsforvirringen :winke1:

Om nu bamsefar står ret frem for mig, og vil have tagselvbord, så er det vel meget praktisk, at man uden den utvidede "halmpressereksamen" kan putte i en ekstra patron og stoppe bamsefar.

Jeg mener at det er bedre at utvikle, end viljeløst at gentage andres fejl B|

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, ignorant skrev:

Om nu bamsefar står ret frem for mig, og vil have tagselvbord, så er det vel meget praktisk, at man uden den utvidede "halmpressereksamen" kan putte i en ekstra patron og stoppe bamsefar.
Jeg mener at det er bedre at utvikle, end viljeløst at gentage andres fejl B|

 

@ignorantHypotetisk tror jeg det faktisk går raskere å kamre en ny patron via magasinet i en M98 enn å føre en patron direkte inn i kammeret på en S&L... Og på M98 får du pga sluttstykkets konstruksjon også større sjanse får at "patronen smeller" når du tar avtrekk og du får hylsa ut...

 

Har ingen ting imot nye konstruksjoner og videreutvikling...Men ikke alle nye konstruksjoner gir fordeler...på bil eks savner jeg vindussveiv  av sikkerhetsårsaker og ett varmeapparat med spaker  og ikke digitale tall... men er selfølgelig glad for andre åpenbare sikkerhetstiltak på min moderne bil...

 

På rifler( bolt jaktvåpen) har jeg faktisk ikke sett så mye videreutvikling som  jeg hadde håpet...Mye er direkte dårlig sammenlignet med eks M98 ol...

 

Jeg kjøpte en av de første Blaser R93 som kom til Norge og ble ikke imponert...ei heller av Sauer 90/ og 202...S&L...Mye bra men ikke egentlige forbedringer over min trofaste winchester 70 pre 64...

 

Jaktvåpen i Norge må fungere i vårt klima...alt fra sludd og regn til sprengkulde... plast sprekker lett,,,man må kunne dele og rense sluttstykket uten verktøy...og løse magasin er "noe dritt"...

 

Og til farlig vilt mye heller en god M98 eller winchester 70 pre 64 / Ruger enn en "moderne boltrifle"... Selv om jeg synes litt eldre Sako er flotte jaktvåpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...