Jump to content

Hva slags villkatt?


Olesøn

Recommended Posts

Den til venstre er ei kappa og ompresset .338 Lapua Mag. med kule i diameter tett oppunder 13mm. Er 0,2 mm større enn 12,7-kula jeg sammenligna med. Han jeg tusket til meg patronen fra visste ikke hva det var eller hvor den kom fra, så da spør jeg her. 

(Til venstre er 505 Gibbs for sammenligning.) 

Link to comment
Share on other sites

Morsom kreasjon av en villkatt du har der Olesøn. Det finnes ufattelig mange "norsk designede" villkatter. Spesielt for ca.20 år siden pluss/minus var det på moten hos viderekommende hjemmeladere og garasjesmeder. Jeg mener ikke å være uhøflig med å slenge inn et par hjemmesnekrede .416 kreasjoner i tråden din. Jeg kjenner mannen bak disse to patronene til venstre, jeg kan si såpass at han er alene om å benytte disse to, det hører med at han har hatt en del "Afrikafeber" og reiser dit ned.

Fra venstre:

# .416" x 52mm. fra hylse .270 Win.Short Mag.

# .416" x 61mm. fra hylse .270 Win.

# .416 Rigby for sammenligning.

# .416 Taylor er også for sammenligning sammen med en .458 Win.Mag. .416 tayler er jo kjent som en opprinnelig villkatt fra tidlig 70-årene designet av Robert Chatfield Taylor, patronen jeg har her er "hjemmesmidd" fra en .458 Win.Mag.hylse. .416 Taylor ble som mange andre villkatter tatt inn i den industrielle varmen.

# .458 Win.Mag. helt til høyre.

Det er litt morsomt å kikke på Villkatter:)

.416 Villkatter.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...