Jump to content

Super Sonic kuler


vts

Recommended Posts

Jeg har bare forsøkt noen ytterst få ladninger/serier. .308-rifla ser ikke ut til å like den kula så godt. 30-06-rifla ga topp presisjon. Erfaringsgrunnlaget er tynt, dessverre- bare tatt en "smaksprøve". Men presisjonspotensialet er der. Det skal forøvrig komme en ekspanderende homogen fra sonic også, til en forventet hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve dem i 30-06 så dette var oppløftende. Spesielt om det kommer en tilsvarende ekspanderende.

Et alternativ er Nosler E-tip.

Har du en link til produsenten? Jeg greier ikke finne dem via Google. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte noen pakker med 9,3 og ,375 kuler for en liten tid tilbake. Selvfølgelig kom de jo på tilbud " kjøp 3 pakker, få en på kjøpet" like etterpå :-) Ladet opp en 20 pakning med 9,3, men har ikke fått testskutt de enda- men de satt fint i hylsa. Litt grått på Nordmøre i dag, så jeg tenkte å lade en prøvelott i 375H&H. Jeg bruker stort sett N-150 i dette kaliberet- og startet som vanlig med en lett ladning- ingen vits i å tyne en slik patron. Men beklagelig vis ble dette en skuffelse. Sonic- kulene er så lange- og får så lite feste i hylsehalsen på grunn av plasseringen av rillene- at de spretter ut igjen ved bruk av normale ladninger med N-150. For at jeg i det skal kunne lade disse kulene er jeg nok nødt til å bruke N-140 med dårlig hylsefylling. Uansett er jeg nødt til å sette kulene ned til øverste rille- for at de skal gå i ett normalt 202 magasin- eller standard lengde på 91mm. 

Da er det kun et par riller på rundt 1,5 mm som holder kula i hylsehalsen. Selv med en hard krymp er dette en dårlig løsning i et såpass kraftig kaliber:-(. Og hard krymp på treningsammo sliter både på hylser- og tolmod for min del. Kulene er muligens greie til sitt bruk- og sikkert presise nok, men er etter min mening en feilkonstruksjon for 375H&H. De får tommelen ned av meg :???:

IMG_0332.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om produsenten av disse kulene har tenkt lite på at kulene skal puttes i en patron. Selv ville jeg lagd en kule som var best mulig tilpasset den mest standard patronen i det kaliberet den lages.  I 375 vil nok 375H&H være utgangspunktet- og standard lengde på 91mm.  I 9,3 ville jeg ha valgt 9,3x62, og standard lengde på 83mm. Både .375 og 9,3 kulene har etter min mening samme feilkonstruksjon. Men med en enkel justering av kulene kunne en lett øket bæreflaten/feste i hylsehalsen med 50%- og kula hadde sittet greit i hylsa. Det hadde vært så enkelt som å flytte de tre fremste rillene(eller alle) ca 1.5 -2mm frem og en hadde fått tre riller i hylsehalsen i stedet for to. I tillegg hadde en fått en egnet krymperille som faktisk kunne brukes om det var behov for dette. Slik kulene nå er konstruert har den kun to små flater som fester mot hylsa, og en krymperille på ca 2.5mm- som faktisk ikke fungerer noe særlig som krymperille :???:. Vi får håpe neste generasjon tar hensyn til dette. Om en samenligner en Sonic med en TSX ser en at Barnes har litt mere erfaring med å lage kuler. En TSX har både breiere bæreflater- og tre riller som tetter mot hylsehalsen. 

IMG_1798.JPG

IMG_1802.JPG

IMG_1806.JPG

Edited by asterix
Bilder av TSX og Sonic.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Om du måler hastigheten.

Så skyter du inn på f.eks 100m. Deretter  skyter du på f.eks 200m.

Til slutt legger du inn dataen i en ballistik kalkulator. Juster så BC til du får samme treffpunkt i kalkulatoren som i virkeligheten.

Husk kikkert høyde fra senter av løpet til senter av kikkert.

Vet ikke hvor nøyaktig denne metoden er. Men den fungerer greit til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Asteriks
Ja Barnes har meget længere erfaring i produktion af projektiler. Derfor har det også taget næsten 20 år at komme halvvejen til en konstruktion, som kan give meget lavere starttryk. Meget lavere belægning i piber, og meget mindre friktion i piben. (de stikspor der er lavet på tsx, er vel halvvejen mellem en Barnes X og en af nybegynderens).
I øvrigt, hvis du oplever at kuglen popper ud med en krudttype, så er det vel enkelt at gå 1-2 trin hurtigere, for ikke at have dette problem
Derfor er det muligt for nybegynderne at hoppe mange års "fejltag" over, og direkte gå til en løsning på disse kendte problematikker. Resultatet er vel, at man med meget lavere tryk, kan opnå samme hastighed. Eller at man ved samme tryk, kan opnå en hastighed, som er mellem 75 og 100 meter højere. At man så samtidigt kan bruge klart hurtigere krudt, og derfor mindre krudt, er vel heller ikke så dumt.
De hastigheder man har kunnet opnå, indikere at de fleste kalibre kan gå 1 - 2 takker op, i forhold til dagens standard.
Typisk har man kunnet opnå hastigheder i omegnen af følgende:
223----55grains----v0-1100m/sek (201 krudt)
243 ---75grains-----V0 998m/sek(203b krudt)

6,5x55--149 grains--V0 910 M/sek(203b krudt)

308------150grains---V0 936 m/sek(201 krudt)

9,3x62---232grains----V0 930m/sek(Mellemting mellem 200 og 201krudt)

375-------250grains---V0 965m/sek(201 krudt)


Lidt sjove erfarringer i forbindelse med afprøvning af maxladning.
Man kan tage en ladning, kronografere hastigheden. Dividere hastigheden med krudtladningens vægt i grains. Og så har man indenfor +-2 meter den ændring der opstår, hvis man putter 1 grains ekstra i, eller reducere med 1 grains- Faktisk helt fra SUB og op til hvor hylstret er så fyldt at man presser krudtet. Herefter reduceres effekten af 1 grains ekstra, til 1/3 af effekten, hvis krudtet ligger løst.

 

Har du i øvrigt ikke opdaget at forreste drivbånd er lidt i overstørrelse, så den tildels forhindre at rekylen kan dytte kuglen ned i hylstret under skydning. Problemet med kugler som skubbes ud pga overfyldning, løses vel ved at man bruger hurtigere krudt, så man undgår overfyldning

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Alt dette du skriver om lading er jeg fullstendig klar over- og det ser du også om du leser hva jeg skriver. Kulekonstruksjonen er sikkert god nok den med tanke på presisjon og trykk, men som jeg skriver så mener jeg at ca 2x1,5mm kulehold i hylseveggen er for lite for en 375H&H. Vi kan gjerne være uenig der- men tenk litt over dette ved videreutvikling av denne kulen. Kunder og brukere har selvfølgelig forskjellige krav til kulene sine- ett av mine krav er at kulen sitter fast i hylsa- og at jeg er trygg på at den gjør det.  Du kan som nevnt i mitt tidligere innlegg lett øke festearealet med ca 50% på denne kulen og du får da en mye mer egnet kule å putte i hylsa. Hva det gjør med trykk og presisjon skal ikke jeg legge meg opp i- men det burde være løselig. Ett tips- om skyttere og hjemmeladere (slike som meg selv...) skal kjøpe flere pakker av kulen tror jeg det er lurt at kula sitter sånn noen lunde fast i hylsa når patronen er klar til å puttes i børsa- spesielt i 375 H&H. Jeg ser frem til generasjon 2 av kulene- og er rimelig trygg på at dette problemet da er løst. :)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, men om de kan forbedres litt har en plutselig et enda bedre produkt- til samme pris. Noen få tastetrykk på CNC- maskinen...?  Et meget bra produkt til en rimelig pris er oppskriften til suksess. Og skal en følge med i dagens marked må en hele tiden se etter mulige forbedringer. Da kan salget også øke dramatisk. Med en ør liten justering så hadde den muligens blitt min favoritt treningskule i dette kaliberet. :) Som forbruker i dag tror jeg ikke jeg kjøper flere pakker med Sonic i .375 slik konstruksjonen er nå. Jeg venter spent på 2. gen. :)

Link to comment
Share on other sites

På ‎02‎.‎04‎.‎2017 den 14.20, asterix skrev:

Ladet opp en 20 pakning med 9,3, men har ikke fått testskutt de enda

 

Har du fått testet 9,3 kulene? Lurer på å kjøpe disse som trenings kuler. Opplever du 9,3 kulene like problematiske som .375 kulene med hensyn til kulehold?

Link to comment
Share on other sites

Jo kuleholdet holder til lett trening i 9,3- det gjør det også til lett trening i 375H&H- om en bruker N-140 eller raskere krutt. Men selv med N-140 får en full hylse- messingkula er lang - så å utnytte hard ladning/høy hastighet kan fort bli et problem her også- selv med N-140. Som Chiefen.v-2 sier, en får mye treningskule for pengene i en Sonic. Men en er som ignorant sier- avhengig av kjappere krutt enn "normalt" 

Slik jeg ser det er kula markedsført som en treningskule for "Medelsvennson" (meg selv?...) :) Medelsvennson liker å ta en kule, se i ladetabellen og legge seg omtrent midt i mellom min og max- med et krutt som fyller godt. Er presisjonen der, er Medelsvennson strålende fornøyd. Denne kula krever litt mer av hjemmeladeren.

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Om man lader som medelsvenson, har man næppe problemer, da man bare anvender en normalladning af lidt hurtigere krudt, og så ellers sætter kuglen som anbefalet. Så får du vel normal CIP maxlængde på patronen, og en ladning med fornuftig fyldning lavt og sikkert tryk og fornuftig hastighed.
Hvis du så vil udnytte hele potentialet, ja så må du gå mere til yderligheder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg har fryktelig lyst på både treningskule og ekspanderende i 8 mm. Hadde vært ypperlig med bare to kuler til 8x57'n og 8x68'n.

Hadde det også kommet til 458 cal, så blir det julaften og 17 mai på en gang.

 

Spesielt siden dette er fra en europeisk produsent, er litt lei av meget varierende tilgang på de Amerikanske kulene jeg bruker.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...