Jump to content

Zebra, del bilder og opplevelser,


seawolf

Recommended Posts

Få dyr er vel mere Afrika enn zebra, og da jeg dro til RSA første gangen i 2006 var zebra øverst på ønskelisten.
Dessverre ble det ikke suksess da, men i 2008 ble det uttelling.
Denne ble skutt hos Sportsmans Safari ikke langt fra Ellisras, og ved bredden av Limpopo River.
Terrenget er flatt bushveldt med store trær langs elva.
Vi oppdaget denne enslige hingsten fra bilen, og etter en kort ansmyging i krattet fikk jeg den på ca 60 meter.
Kort utras på ca 40 meter og gjennomskyting med Ruger M77, 338 Wm og 250 grs Woodleigh. 

 

I Namibia hos Shona Hunting Adventures  i 2011 måtte det selvfølgelig jaktes på mountain zebra som kun finnes der.
Her var det flere flokker som vi hadde sett, og en ettermiddag oppdaget trackeren zebraflokken i et tørt elveleie.
Vi hoppet ut av bilen og fulgte etter flokken i ca en time.
De var ikke oppmerksomme på oss og beitet sakte mot grensegjerdet til Ethosa National park.
Til slutt stilte hingsten seg opp på ca 110 meter i en glenne og skuddet gikk. 
10 meter og så rett ned.
Ruger African , 375 Ruger og 250 grs Barnes TSX.

Trackeren skulle hente pickupen mens vi ventet ved zebraen, da vi var tett på Etosha og det var skutt 2 løver på farmen dagen i forveien.
Dette var en kvegfarm på ca 120 000 mål, og selv om det var solide gjerder mot nasjonalparken, gravde vortesvinene seg under gjerdet, og løvene utvidet hullet og kom inn på farmen.
Bilen kom ikke, det ble mørkt, og vi skjønte at trackeren hadde fått problemer.
Vi la igjen jakkene våre på zebraen og gikk for å lete etter bilen.
Han hadde kjørt seg fast i et hull, men etter graving og styr fikk vi den opp og fikk hentet zebraen uten at vi så løver.
Men det faktum at vi hadde løver i området, det var blitt helt mørkt og vi hadde en blodfersk zebra i bushen gjorde at denne jakta står i særstilling.
 

Afrika 2008 001.jpg

Namibia 2 155.jpg

Edited by seawolf
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Kan jo bidra jeg også da, sebraen er flott! Jeg var en tur nedover til East Cape i RSA i 2009, dette ble mitt første afrikanske vilt. Skutt med custombygd Brno 602 i 375H&H med Rhino kule på 270grs. Skuddvinkel litt skrått forfra, drøyt 100m, fant igjen kula i skinnet langt bak på dyret. Raste vel ut en 50-60m etter skuddet. Dette var min første erfaring med stående skytekjepp og det fungerer utrolig bra når blinken krymper.

IMGP2680_lite.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine bidrag :winke1:

 

276.jpg

Northern Cape 2009 Burchell`s Zebra

Blaser R93 9,3x62 kule 250 grs Accubond. Hold ca.140-160 mtr. Hjemmeladning, sideskudd med gjennomskytning. Fluktstekning15 mtr. 

Bilde034.jpg

Namibia 2013 Hartmann`s Zebra med lånt Sako i .300 Win Mag da egen rifle var på avveier i Frankfurt. Skutt rett forfra i stikkhullet. Hold ca. 150 - 170 mtr.

Utras ca. 50 mtr. Kule ukjent da alt ble slaktet på plassen, og båret ut.

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...