Jump to content

Molot Vepr Norge


unopara

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått innviglet rifle søknaden fra Politiet og kikker nå etter noe jeg kan kjøpe. Jeg fant en butikk (Artemis AS) som selger Molot sine våpen. Greia er, at jeg har lest en tråd her på forumet om at det har blitt innført en embargo på innførsel fra Russland. Tråden var 2år gammel og det var bare en person som sa det, så jeg vet ikke hvordan det ligger an med salg av de våpna i Norge per i dag. Noen som har oversikt over det? Har sendt en mail til butikken. men ville også høre på forumet før jeg får svar fra de.

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

Angående Artemis du bør ringe, ikke flinke til å svare på mail. Hvis ting ikke har forandret seg så finnes det ikke nye hos dem pga embargo mot russland ja. Du må kjøpe brukt. Embargoet tolkes strengere i norge enn amnge steder ellers du får ny vepr i usa men det kan være via tredjeland.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da ringer jeg dem i morgen.

Er det en våpenbutikk som driver med import fra USA jeg må kontakte hvis jeg skulle få kjøpt derfra? Jeg kan godt kjøpe brukt, men det siste året jeg har leta etter våpen så fant jeg ikke store mengder av de på finn.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye på finn og prisen er tidvis stiv. Jeg skal ikke mene noe om import utenom at fra usa blir det dyrt for ett våpen uansett. Jeg har ikke engang handla noe på hunters house. Men vepr er ett bra våpen dobbelt rekylfjær bla ingen andre AK/RPK har det. lett demontering. Har hatt min i 10 år nå og det eneste som irriterrer meg er at jeg ikke får tak i de amerikanske 20 skudds magasinene. 223 kan bruke polske beryl magasiner om man får tak i.

Helstokken har en stor fordel; presisisjon. De har begynt å sette noe tilsvarende på BAR match pga presisjonsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ringt dem og spurt. De har foreløpig ingen på lager eller mulighet til å bestille, men jobber med saken og de har sendt inn en søknad om å få lov å importere Molot sine våpen, men det kan ta noen måneder. 

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

Jeg ramlet over en kar i Novosibirsk (eller deromkring) som annonserte at han laget komposittskjefter til blant andre Vepr Super. Kan prøve å grave frem igjen lenken om det er interessant, jeg kunne nesten tenke meg et slikt skjefte selv. Mener å huske at det var justeringer på alle bauger og kanter i bakkant, men ellers ganske likt originalskjeftet med unntak av fargen.

Link to comment
Share on other sites

Går greit uten oversetter, jeg kan heldigvis Russisk :)

Stokken så ganske bra ut. Ligner ganske mye på Vepren man får kjøpt i USA. Nå har jeg enda mer lyst på en Super Vepr. Noen som selger eller vet om noen som gjør det? Eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet og ha finn.no/våpen som startside? :D Har også laga en tråd i kjøp/salg her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Øverst på sida (over utropstegna) forteller han om at han lager mange forskjellige stokk, grep etc. til rifler og kan også lage deler i følge kundens ønske, altså, custom. Stokkene er også belagt i en materiale (her står det ikke hva slags materiale, men tipper det er noe gummi eller lignende) for å få best mulig finish.

Ved stokkene til Vepr står det at alle de delene som kan justeres, er belagt med et mykt materiale og de er tomme inne for å spare vekt.

Helt nederst på sida står det at stokkene kan leveres i alle farger og fra 2000 rubel har han mulighet til å montere en aluminiums skinne (russiske ordet for det har så mange betydninger at det er vanskelig å si hva han egentlig mener her :D ). I siste setningen nederst sier han at bortsett fra alle de riflene han har nevnt ovenfor, kan han også lage former for andre typer våpen fra 6000 rubel og oppover.

Nå som jeg har lest litt grundigere, så er den nederste Vepren (rett før haglene), faktisk den "amerikanske" versjonen så er ikke sikkert stokken fra den passer på en Super Vepr. Hadde vært dritt kult om det gjorde det da.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aluminiumsskinne kan være samme typen som er på Saueren, er det ikke Anschutz-skinne det kalles? Tror ellers det er slik at den varianten du kaller "amerikansk" heter bare Vepr, mens her til lands er det Vepr Super og Vepr Hunter (og kanskje Vepr Pioner) som har blitt godkjent. Så langt jeg har forstått det er ikke skjeftene på disse kompatible med de andre variantene.

Om valutakalkulatoren til aftenpoften er til å stole på, vil en " Super villsvin med reglene i alt 16000r" og " Kan integreres buss fra duralumin 2000P, hvor det ikke er " (elsker google translate), altså Vepr Super-skjefte med full justering og alu-skinne komme på rett under 2650 kroner pluss frakt. Jeg må innrømme at det virker en tanke fristende, det eksisterende skjeftet passer meg ikke så fryktelig godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.2alfa.no/ase-utra-borelock-flash-hiders-muzzle-brakes.html

Profil 7,62 -M15x1 HK (HK 417/G3) passer gull på vepr super 308 som er gjenget av artemis (M15x1). 4 prong flammedemper (beste flammedemper). Tror dog ikke denne passer på AG3 pga at jeg ikke ser hvor hvor låsekransen skal få plass i flammedemperen da den går langt bakover på løpet.

Gir mulighet til Ase Utra sine borelock lyddempere men jeg ser ikke poenget med frontmontert demper om man har BR reflex teleskopdemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...