Jump to content

Dobbeltrifle til fordel for halvautomat


Benjamin

Recommended Posts

God ettermiddag! 

Jeg er i den situasjonen at jeg vil utvide våpengarderoben med en rifle. Jeg har allerede en boltrifle i .30-06, men ønsker meg noe litt mer spennende og utfordrende. 

Jeg føler jeg er i stemning for enten en halvautomat av type Sauer 303 eller en dobbeltrifle av typen Blaser Bb97. Kaliber er ikke noe diskusjonstema og er åpen for det meste, så lenge det er hakke kraftige enn .30-06. 

Er det noen som har erfaring med begge deler og kan dele erfaringene med meg? 

Jakt blir hovedsakelig drivjakt både i Norge og utland.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Halvauto kan bli knotete i utlandet fremover (f.eks Ungarn). Jeg bruker dobbeltrifle og skyter greit to dyr på rappen. Lav vekt på dobbeltrifla hjelper også på en lang dag med den i nevene... Og det er flere spennende kalibre i DR med 30-06, 7x65R, 8x57IRS og min favoritt 9.3x74R :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg som svarer deg har ikke hatt dobbeltrifle, men derimot halvauto ( Browning Bar i 30-06 ), med denne børsa hadde jeg nok skutt alt jeg peket på innen en rimelig avstand. Skyte prøva på 100 meter gikk med glans. Børsa ble ikke lenge i min eie, ikke så veldig imponert over låskasse i alu. Tar for gitt at den tar jord før eller siden.

Vedr. dobbeltrifle så har det sin sjarm, og sin pris. I tillegg har du en utfordring med å lære å håndtere hvordan de to ulike løpene samskyter, skyter. Om du skal gå denne veien, finn deg en Valmet 412, eller 512, der kan du så vidt jeg vet justere treffpunktet mellom løpene. Denne børsa er bunn solid, og du kan selge den igjen uten å tape store penger. Dobbeltrifle fra tysk eller fransk produsent er langt dyrere, og fallhøyden er nok større om du velger å selge igjen. Min erfaring at ingenting er sikkert når det gjelder børser, i hvertfall ikke med de drillingene jeg har handlet. Har nok tapt penger på samtlige, flere tusen pr. våpen. Om børser fra disse to siste har mulighet til å justere løpene er jeg usikker på, tror nok de leveres fiksert fra fabrikken. Hjemmelading kan kanskje komme inn som et tema, for å ha litt mere å gå på. Kjenner folk som har hatt dobbelrifler og det er samskytingen som mange sliter med.

Hør likevel hva andre har å si, jeg har ikke hatt slik børse, og ser for min del ingen bruk for det, men har all respekt for de som velger det du funderer på.

Link to comment
Share on other sites

Spennende og utfordrende som i "jeg kjører ikke Skoda, jeg vil ha en Ferrarri!"  En Ferrari er sikkert fantastisk å kjøre! Men ikke så lur om du bor på toppen av en bakke i vinternorge...

Jeg har aldri hatt halvauto rifle. Men dobbletrifle, og rifledrillinger. Har en Merkel rifeldrilling nå i 20-76 og 2x9,3x74R, Den er fantastisk! Og veldig Ferrarri... Tror ikke man får fellt flere dyr med en slik. Hvis det er målet er det like greit å kjøpe en halvauto. Men den er deeeeeeilig å jakte med... Fordi det er bare sånn. Nå er den i Tyskland. Merkel fikser samskytingen på garantien. Det er noe herk når det ikke er på plass.  Det er altså ofte noe styr, fikkel, issues, greier og saker med slike primadonnaer... Men vakre og deilige er de! :-)

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Olesøn skrev:

Nå kjenner Skaubjønn og Erlend Meyer hverandre, så det går nok fint. 

Mulig at disse to kjenner hverandre, men hvordan skal andre vite det? Synes administrator bør legge lista litt høyere så ikke dette blir gjengs omgangstone her inne!

Link to comment
Share on other sites

Reaksjoner på moderering eller mangel på sådan kan og bør tas opp med moderatoren i henhold til forumreglene. Enten direkte på PM eller ved å flagge innlegg dere mener krever moderatorkorpsets oppmerksomhet.

Kommentarer som ikke er relevante for emnet, såkalt OT, skaper langt mer rot enn orden. Hjelper ofte å ta ting med et smil også, hvert fall når moderator allerede har vært innom og avklart situasjonen.

PS. Har flagget rotet, medberegnet dette innlegget, så dere slipper. 

 

Link to comment
Share on other sites

Right... 

"Syk man, syyyyyk mann :D" kjenner jeg fra Pondus: Norges morsomste stripe. Det er altså sagt med et emoticon, som signaliserer :D. Greit at du reagerer på det i utgangspunktet, hvis du ikke så :D for eksempel, men så lenge jeg som spøken var myntet på synes det er helt innafor så kan jeg ikke se at du har grunn til å reagere.

Her er hyggelig sang du kan synge med på, som kanskje kan gjøre det lettere å la dette ligge :D (og det smilefjeset betyr at det er en vennskapelig spøk... :P):D

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...