Jump to content

Mas-36

Recommended Posts

Har litt lyst til å skrive litt om den hyggelige lille butikken til Ronny Aspelie. Nemlig Aspeliesvåpen, ved Lena på Toten. Han driver å bytter nettside om dagen, og dette er link til den nye https://www.aspeliesvapen.no

Han har heldigvis MYE mere i butikken enn på nettsiden :P Så mail/ring han om dere vil ha noe. Dette er en liten butikk han driver på kveldstid og lørdager, da han jobber fullt i annen bransje ellers. Veldig hyggelig, service innstilt og ryddig mann å handle fra. Skaffer mye og har alltid noe nytt og lurt på vei inn ;) Prøver så godt jeg kan å handle fra han, da vi må støtte opp under slike små lokale butikker. Og hvertfall da han har veldig greie priser, og ofte ting de store ikke har. Skal du handle Henry våpen, så er det han som er importør, så kutt ut mellommannen og kjøp rett fra han :D

Håper denne lille omtalen får flere til å prøve han ut.

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er bra nokon har gode erfaringar med denne butikken, mi erfaring har vore det stikk motsette. Makan til uprofesjonell og frekk framferd skal ein leite lenge etter. Det er heldig for vedkomande at dette ikkje er det einaste levebrødet hans.

Link to comment
Share on other sites

@Humbo, kan du utdype litt? Av en eller annen grunn har jeg lettere for å forholde meg til ubegrunnet skryt, enn ubegrunnet kritikk. 

Utfra det @Mas-36 skriver, så skjønner jeg at noen ting kan ta litt lengre tid, men for min egen del kan jeg akseptere slike ting fra personer som driver en "attåt-bedrift". Har du opplevd noe som er mer kritikkverdig, så hadde det vært fint med litt saklig folkeopplysning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Humbo Salg er nå salg, når det er tomt så er salget over. Du kan ike forvente å få salgspris hele tiden, bare fordi det var utsolgt når du bestilte? Da må jo bedrifter slutte å ha salg da om kunder ikke forstår dette? Kan ikke valse inn på Elkjøp, og forlange å få en tv som var utsolgt da jeg skulle ha den til jul, og få salgsprisen i januar. Det er jo ikke slik det fungerer?

 

Det er som @tjensve skriver. Salg varer til varen er utsolgt i butikk. Etter det er det jo opptil butikken å avgjøre om du fortsatt skal få varen til salgspris, eller om du må betale fullpris for den om du fortsatt vil ha.

 

Men uansett, jeg vet at jeg er veldig fornøyd med servicen jeg får i den butikken. Og jeg vet at det er mange andre som er det. Så håper andre vil prøve før de dømmer selv ;) 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36, altså, det var ikkje slik at eg kom i ettertid og såg at det hadde vore salg, og så bestemte meg for å bestille noko og dermed kreve det til tidelgare salspris. Vara var i følge nettsida på lager på bestillingstidspunktet. Eg bestilde, fekk ordrestadfesting, og hadde dermed inngått ei avtale med selgar. I følge kjøpsvilkåra til selgar, så skjer alle kjøp ihht. kjøpslova, det står ingenting om utselde varer. Nettbutikkar spesifiserar som regel unntak frå kjøpslova, her er kjøpsvilkåra til Aspelies Våpen;

 

"For nye varer etter kjøpsloven.Brukte varer som samleobjekter og plomberte våpen INGEN retur rett om vi da ikke har aventert varen helt feil.For kjøp av skarpe våpen MÅ kjøpetilatelse og godkjent legitimasjon sendes oss før våpnet blir levert.Ved salg av ammunisjon og ladekomponenter MÅ kopi av våpenkort og godkjent legitimasjon sendes oss før levering.Frakt etter Bring sine satser.Betalig forskudd til vår konto eller servicepakke som betales på posten.Vi har ett gebyr på Kr 600,- for uavhentet pakke+ frakt begge veier.Klager-feilbestillinger kontakt oss på epost så vi for ordnet opp."

 

Som sagt, dette skjer heile tida rundtom, og eg hadde normalt ikkje tenkt noko vidare over det. Men når selgar tar den tonen i ein elles høfleg og sakleg dialog frå mi side, så valde eg å ta dette vidare. 

 

Forbrukerkjøpsloven, kapittel 5, § 21 seier;

"§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_5

 

 

Link to comment
Share on other sites

Humbo, du burde flytte til USA. Der har de gjennom lang tid opparbeidet seg et system som er av slik art at forhandlere må advare mot alt mulig rart. Folk saksøker hverandre over en lav sko. I Norge har vi tradisjon med at folk bruker hodet. At en vare kan være utsolgt pga stor pågang ved salg slik at en nettbutikk ikke er 100% oppdatert til en hver tid får vi tåle. Jeg har ikke finlest nettsiden til Aspelie, men det er jo ikke uvanlig med en setning om at butikken forbeholder seg retten til å kansellere en ordre om det er feil priser etc. Min erfaring med denne selgeren er at han er en jovial kar som sjelden fyrer seg opp. At han uprovosert skal ha svart i en skarp nedlatende tone finner jeg merkelig, men ingenting er som kjent umulig. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som sagt lenger oppe, dette hadde eg ikkje tenkt noko vidare over under normale omstende. I ordrestadfestinga frå Aspelies stod det at alle kjøp skjer ihht. kjøpsloven, og eg spurte då fyren ganske enkelt om kva kjøpslova sa. At fyren då sprengde ei sikring tar eg ikkje på mi kappe, det må då vere mogleg å oppføre seg som folk, spesielt om ein driv eiga forretning.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg svarte deg mann til mann. Og det bør du tåle da dine forventninger gjør at jeg virkelig må stille spørsmål ved deg. 

Flere av oss som driver butikker har jo slike kunder som deg men det får vi bare tåle. Har jobbet med service i lastebilbrasjen i 25+ år så jeg er vant med alt så ingen kundetyper er for meg ukjent. Så til sakens kjerne. Både som butikkeier og kunde hos andre så skjønner jeg at ett nyttårsalg varer så lenge varer er på lager eller da til 31-12. 

Men jeg tror de fleste kundene er fornøyd med servicen di får av mitt firma.   Kan anbefale deg å bruke f.eks Magne Landrø AS som har en utmerket service. 

 

Mvh

Ronny Aspelie

Aspelie's Våpen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg etterhvert nærmer meg presidentstilling i GGG forrening er det etter noen tiår med gjørme fra slike vi ser i denne tråden. Anonyme brukere som får lov å drive saksframlegging fra en Anonym kilde mot en til de grader offentlig og navngitt part.

 

At ikke dette og foregående forum har lagt begrensninger på dette er totalt uforståelig og er for å si det forsiktig en jævla uting.

 

Nå har det seg slik at jeg personlig kjenner innehaver av nevnte firma fra ett par tiår tilbake og at han skal gå i taket for noe småtteri betyr at det er mer til dette enn det som blir lagt fram. Han har nok kundekontakt i sin andre jobb - der proffbrukere av tjenester nok heller ikke alltid er 100% fornøyde og er kjent som en veldig jordnær og jovial fyr.

 

Dette er langt fra det eneste tilfellet som ligger i dette fordømte forumet der når alt kommer til alt - det SJELDEN har vært slik det blir lagt fram. Og den eventuelle verdien dette liksom skulle hatt som forbrukermakt er 0 og bare tull. Kan godt huske ett par saker som har vært oppe i ulike fora om min arbeidsgiver, der det ble såpass viktig å få rett og få stadfestet at selger var den som hadde rett at det var nødvendig å ta saken videre til rettssystemet - der viser det seg at kundene som har ropt høyest og vært mest aktive på drittslengingen får igjen med renter i form av dekning av saksomkostninger for begge parter. Det er ganske god voksenopplæring å bli sittende med regning på noen titusener.....

 

Eneste en sitter igjen med dette systemet der anonyme brukere ustraffet kan legge ut dritt om navngitte personer og firma er ett inntrykk av at ALLE som tilbyr en vare eller en tjeneste er kjeltringer og svindlere.

 

Ingen - dvs ikke en kjeft burde fått lov å skrive noe - så sant en ikke har baller til å stå fram som den man er slik at de som eventuelt blir rammet av drittslenging kan 

1. Forsvare seg mot en faktisk person

2. Det ikke er slik at anonymiteten blir misbrukt av noen som har økonomisk vinning av å lage ett inntrykk av en konkurrent. Tilbake fra sluttstykkets tid var det flere saker av det samme - slik at direkte injurierende saker kan få følger for avsender

3. Når det eventuelt er en sak fra forbrukermyndighet som er avgjort og ikke anket videre - bør det være rom for å gi litt verbalt deng - etter det er stadfestet at det var en part som gjorde/hadde feil eller har opptrådt klanderverdig.

 

Systemet slik det er idag er på det absolutte lavmål og er inget offentlig fora verdig. Jeg er forøvrig ganske sikker på at i rettsvesenet ville redaktøransvaret sørget for at forumets eier ville blitt 100% erstatningspliktig om det var noen som ble såpass forbannet at de ordnet dette i en rettsprosess. 

 

Men da er vi der Kammerherren sier over i amerikanske tilstander - der de eneste som tjener på noe er advokatene og alle andre taper.

 

Om normalt folkevett og folkeskikk hadde vært grunnlaget for noe her ville alltid klager og dritt kommet fra navngitte og offentlige personer mot en annen navngitt og offentlig mottaker.

 

 

Edited by Sauer 150
Dårlige ordvalg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som nemnt, full korrespondanse er mogleg å få på PM, eg har allereie fått forespurnadar på denne. Eg prøvar ikkje å legge skjul på korkje identitet eller kva som vart skreve i korrespondansen, men i staden for å leggje den ut offentleg i si heilheit så vél eg å sende den på PM.

Det er eit temmelig snevert syn på røyndomen at om mange har positive erfaringar med ein aktør, så betyr det at negative erfaringar er ubegrunna og falske.

Aspelie er fullt klar over min identitet, siste epostkorrespondanse var seinast i dag.

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...