Jump to content

Bra samling


renegade77

Recommended Posts

Alt er strammet opp med moment. Ny stokk er prøvd. Prøvd pusset med boresnake. Ska forske litt mer på det. Men det tar litt tid. Når den er stabilisert seg så kan jeg skyte uten forandring. Er KUN di første 15+÷ skuddene som er sånn.  Har prøvd å vente i 15-20 min og fortsatt stabil. Er nok en logisk forklaring? må bare finne den først? Vil finne ut hva det er som gjør dette. Så kan bare ta en og en ting av gangen. 

Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål kommer. Pusser du løpet hver gang du skyter? Det er mer eller mindre normalt at det tar noen skudd før en .22 LR samler stabilt etter puss. Finnes ingen grunn til å gnikke en .22 LR ren etter hver gang du skyter.. blyrester og kulevoks legger seg i løpet etter skyting, når denne fjernes tar det en stund før det har "lagt seg", og dette påvirker kulens ferd gjennom løpet.

 

Hva gjelder kikkerten så bør det vel ikke forventes så alt for mye fra en Kinakikkert, men om den stabiliserer seg etter 10-15-20 skudd er det neppe den som gjør det. Har du lik øyeplassering og øyeavstand mellom hvert skudd? Tar du høyde for parallellakse?

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Dumt spørsmål kommer. Pusser du løpet hver gang du skyter? Det er mer eller mindre normalt at det tar noen skudd før en .22 LR samler stabilt etter puss. Finnes ingen grunn til å gnikke en .22 LR ren etter hver gang du skyter.. blyrester og kulevoks legger seg i løpet etter skyting, når denne fjernes tar det en stund før det har "lagt seg", og dette påvirker kulens ferd gjennom løpet.

Var det samme som jeg tenkte da jeg leste tråden. Noen 22er kan gi store utslag på pusset og upusset løp. Derfor har jeg bare storpuss 4 ganger i året, eller etter vært i mye fukt på mine. Så litt skyting igjen før de blir med på jakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe JEG har erfart så er det at puss av 22lr er VIKTIG når det er kaldt ute. Da bare en enkel puss med borsnake for og få ut fettet etter ammoen. Dette blir gjort på MIN varmint for og få stabilt førsteskudd og stabile samlinger fra start. 

Men når det gjelder denne rifla,  så har vi prøvd puss, og uten puss med samme resultat. Til og med puss etter hver samling uten bedring. Skal jo være sagt at det skytes mye eley club.

Har skutt litt, så øye innstillinger +++  er ok. Har samme resultat med 2 skyttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

annen stokk, check

ut med pipa og gjør rent, check (du er helt sikker på at settskruene til pipa sitter som de skal?)

kikkert...

Hvis mulig kunne du jo satt pipa i en annen kasse og ei anna pipe i kassen, og gjerne kikkerten på ei anna rifle, eller bare i skrustikka, og banke litt på den for å se om den flytter seg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testa igjen. Øverste samling er med ny kasse og kikkert med gammle løpet. Nederste er med gammel kasse,  kikkert og varmint løp. Ingenting er strammet med moment. Hadde ikke momentnøkkel. Oki da er det kasse eller kikkert det er no galt med. 

20170411_173004.jpg

Edited by renegade77
Link to comment
Share on other sites

Liten test i dag igjen. Uten bilde. Funker greit. Klatrer, men alle skudd henger i sammen som en  tråd. (5 skudd serie.)  Dette med en vortex på toppen. Lurer på om det kan være noe med monterings momentet løp/kasse eller kansje skytter denne gangen. (Blitt nevnt tidligere av chiefen) Men er MYE bedre enn tidligere. Nå er den sånn at man til nød kan leve med d. Skal se fremover hvordan den oppfører seg.

Har forøvrig prøvd NORWAY kikkerten på en varmint rifle, og kakket i den uten treffpunkt forandring. Så den er friskemeldt. 

  Vist noen har en forklaring/erfaring på et liggnende problem så er jeg interessert i å vite hva det er.  

Link to comment
Share on other sites

Ligger fritt. Har testa 2 stokker.  Har testa d meste tror jeg. 

 Har en helbedda varmint. Løpskanalen er bedda til løpet. Der ligger ingenting fritt. Den funke helt fint. Om det ble noe forskjell på samlingene etter hel bedding kommer vell mest på sjåføren.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, renegade77 skrev:

Ligger fritt. Har testa 2 stokker.  Har testa d meste tror jeg.

Kjenner ikke deg og din kompetanse, så jeg kommer med et dumt oppfølgende spørsmål. :( Hvordan har du testet, at løpet ligger fritt?

Undrer på hvorfor du må rense løpet, for hver gang du tester. Etter rensing, skyter jeg alltid noen "pusseskudd", før jeg sjekker samlinger. Og dette gjør vel de fleste. Men med min ringe erfaring, burde ikke være hovedproblemet til typisk klatring.

Undrer også litt på behovet for "hel-bedding" av stokken. Er stokken stiv nok, så den ikke endrer seg ved varme fra løp, eller handa di? Bruk av skytestropp i kombinasjon med varmeutvikling, kan vel også forflytte en stokk, så den kommer i berøring med løpet. Men du har vel også testet uten hel-bedding, med kun bedding av låskasse, så kanskje ikke noe problem. 

Link to comment
Share on other sites

 

 Når ting sjekkes så blir det skutt med tofot og beanbag. ALDRI for hånd med eller uten reim. 

Løpet sjekkes med at papir dras mellom stokk og løp helt til kasse. Med og uten press på løp og stokk. Lugger papiret det så bli det fixa. Stokkene som er testet er orginal synt stokk som ikke var helt bra.(tynn løpskanal) lugget litt med press. Ble fixa og testa igjen. Så den ble flyttet i en varmint thumbhole stokk og der er det plass nok. Varmint har tykt løp. 

 

Rensing av løp kommer av at det skytes i litt kalde temperaturer. -20c. 22lr er ikke kjent for og samle godt i kald vær. Men blir mye bedre med puss (boresnake)før skyting. Fettet på ammoen blir ganske stiv i kulde. Sommerstid i temperaturer over 0 så gidder jeg ikke pusse. 

Angående helbeddiga av varminten så var det bare et test prosjekt jeg måtte prøve. Først bare kassa. Så hele greia. Jeg merka ikke noe vesentli forskjell egentli.  Men så er det egentli ikke behov for og bedde en 22lr i utgangspunkter. Stokken er fin og mer som god nok i orginal utgave. 

Har 2 stykk cz455. En SYNT og en VARMINT.  SYNTEN som jeg plages med. Deler blir prøvd på VARMINTEN som er helt i orden. Sånn bare til opplysning til dem som ikke har fått det med seg:)

Link to comment
Share on other sites

Var og pumpet ut 50 skudd i dag. Alt bare fryd og gammen. Justerte litt hit og dit på kikkert for og sjekke, og det gikk helt fint. Så nå funker det bare godt.  Håper det holder seg slik. Skal demontere alt igjen, og moment stramme alt med rett moment igjen. Får se hva som skjer da.

Men inntil jeg gjør det så må det skytes litt mer:)

 

Link to comment
Share on other sites

Geco5

På 14.4.2017 den 9.40, Geco5 skrev:

Undrer på hvorfor du må rense løpet, for hver gang du tester. 

Leste bare fort igjennom sist og overså at du hadde skrevet dette sist. 

Jeg pusser ikke hver gang på denne rifla. Står litt lengere opp i tråden:)

Edited by renegade77
Link to comment
Share on other sites

På 15.4.2017 den 20.29, renegade77 skrev:

Var og pumpet ut 50 skudd i dag. Alt bare fryd og gammen.

Hvis våpnet nå går tilfredstillende, under nok både jeg og andre hva du gjorde for at våpnet plutselig begynte å gå bra. Det er vel ikke skjedd et mirakel?

Link to comment
Share on other sites

  Jeg vet desverre ikke hva det kan være, blir bare spekulasjoner og antakelser.  Skal demontere alt igjen og momentstramme alt på nytt. Så får vi se hva som skjer. Alt er nå bare strammet forsiktig uten moment.  

Vist noen har samme problem og finner ut av det så hadde det vært morro å vite. 

Kan være et mirakel også. Har muligens nevnt både høyt og lavt og på dæm som bor dær. Sånn pent sagt . Så hvem som har skylda vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, renegade77 skrev:

  Jeg vet desverre ikke hva det kan være, blir bare spekulasjoner og antakelser. 

Jeg tror ikke på mirakel. :) Så noe må ha skjedd fra forige gang, da våpnet klatret. Du setter ikke våpnet (urørt - puss, demontering, m.m)) i skapet den ene dagen og så neste dag går det bra. Så, hva gjorde du anderledes?

Vet ikke om den "synt" stokken krever moment, men jeg har aldri benyttet momentnøkkel på mine våpen.

Hvorfor skal du demontere, når våpnet går bra? Kos deg heller med våpnet og skyt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...