Jump to content

Lite Brukt 527 eller ny Howa Mini Action?


Nicolaybjansen

Recommended Posts

Hei, jeg skal kjøpe en rifle i .223 til rådyrjakt. Men klarer ikke å bestemme meg. Budsjett 8 tusen 

Alt 1:

meget lite brukt CZ 527 American m/hausken demper og enn eller annen Nikko sterling kikkert nypris (3000)

Koster 8000,-

Alt 2:

Ny Howa Mini Action

Har en ok kikkert jeg kan bruke. 

Koster 8500,-

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har CZ 527 kaliber 223rem sen 2013-versjon med riflestigning 1:12".

Obs at CZ forandret fra riflestigning 1:12" og over til den mer fordelaktige 1:9" stigningen i begynnelsen av 2014.

Med 1:12" riflestigning får du bare skutt lette kuler opp til rundt 55 grains (kobbermantel m. blykjerne) og rundt 45-50 grains rene kobberkuler med bra stabilisering av kulene. Barnes 50 grains TTSX fungerer brukbart, men er faktisk også denne i grenseland ang. stabilisering av kula.

CZ'en har ett ganske spinkelt sluttstykke som bør poleres for hånd for at det skal løpe glatt, ellers har det lett for å lugge litt. CZ'en har ett 3-skudds eller 5-skudds magasin hvor patronene ligger rett over hverandre (ikke kryssmating) som på mine magasin er veldig harde å få klemt patronene ned i.

Jeg vil anbefale Howa Mini Action. Den har 1:9" riflestigning og er en presis og bra rifle, med kraftigere og bedre boltmekanisme (bla.a. nedsenket sluttstykkehode) enn CZ 527.

zz8.jpg

https://www.craftys.co.nz/product/howa-mini-action-223-lightweight-synthetic-stainless-threaded-10-shot-mag/#

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Fint, håper du blir førnøyd med Howa'en :-)

Jeg ser Brownells har 5-skudds magasiner i hvert fall, men jeg vet ikke om det stikker ut mye det også.... bildene er helt like av 5 og 10-skudds mag.

Litt stiv pris på de magasinene synes jeg.....

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=12348&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=howa+mini+action+magazine&ICShowAllFacets=1

 

Det kommer nok etter hvert andre produsenter som vil lage underbeslag og magasiner til Mini Action også, jeg tror ikke eksisterende fra Howa 1500 Short Action vil passe på Mini Action:

howa-1500-weatherby-vanguard-short-actio

http://pacifictoolandgauge.com/howa-rifle-performance-parts/1602-howa-1500-weatherby-vanguard-short-action-sa-stealth-detachable-magazine-bottom-metal.html

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor høyt boltløftet er på Howa Mini, men på CZ er det ei j#vla plage. Det utelukket både CZ 527 og 455 for meg.

Det virker som CZ fremdeles bygges på kontruksjoner fra før optikk ble allemannseie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...