Jump to content

Recommended Posts

Hei og hopp,

Jeg lurer på om noen her kan være greie å drodle litt med meg rundt hvorfor revejakta har blitt så redusert de siste tiårene :) ?

Personlig mener jeg at det kan ha en sammenheng med for lite fokus fra foreningen, lokal- og fylkeslag, samtidig som nye jegere i dag har mindre interesse fordi jakt er såpass kostbart at man i hovedsak tenker på jakt av spiselige arter som atraktivt. "Få noe igjen for pengene..." på en måte. Lokallag tilbyr jo revejakt og opplæringsjakt på rev, men jeg synes dette er ganske dyrt, i forhold til hva det bør være - for å opp interessen og holde bestanden nede.

Skrevet litt om dette på bloggen i dag også. Setter stor pris på tilbakemeldinger da jeg gjerne vil dypdykke mer i denne verden fremover.

Vil du lese innlegget kan du gjøre det her: jegerstine.no/revejakt

Hva skal til for å øke interessen for revejakt?

/Stine

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonelt sett har skinnprisene vært et insentiv for å drive jakt på arter som for eksempel rødrev. Disse er nå på et så lavt nivå at prisene i seg selv ikke trekker jegere til jakta. Effekten av tiltak som f.eks. skuddpremier er også omstridt på grunn av flere faktorer, blant annet økonomiske begrensninger fra organisasjonene som skal drive utbetalingen.

Organiserte drivjakter og åteplasser over større områder med stor tilrettelegging og tilgang for blant annet unge jegere har vist seg å ha en effekt på deltakelsen - ref. innsatsen som har blitt gjort og gjøres blant annet i Stjørdal.

For å kunne forvente en respons i småviltbestandene kreves det intensivt drevet jakt på store områder og på hele spekteret av smårovvilt, og enda er det en del predatorer der ute som er hevet over regulering gjennom jakt. Men disse responderer selvfølgelig på redusert konkurranse.

Økt fokus fra grunneierlagene sin side, med et billig (helst gratis) jaktkort for smårovvilt som gjelder for store områder er et tips.

Jegerprøveinstruktører bør på kursene sette fokus på spenningen og utfordringen det er med å jakte på predatorer. Og ikke minst det at jakt og fangst på smårovvilt er tilgjengelig mer eller mindre over hele landet, ofte rett utenfor stuedøra. Alle jegere, både gamle som unge, garvede som nye, småvilt- og storviltjegere bør kjenne sin besøkelsestid og vie både tid og ressurser på å jakte/drive fangst på smårovvilt og kråkefugl. For grunneiere som mottar forespørseler fra jegere som ønsker å jakte smårovvilt burde veien til avslag være lang.

Edited by Erebor
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Erebor Ja, min oppfatning er oså at en del av årsaken til den dalende interessen har med "status" å gjøre også. Yngere generasjoner vil ha noe igjen for jakta i form av nettopp penger eller kulinariske opplevelser. Jakt i seg selv er ganske kostbart dersom man kun gjør det som en "hobby" og ikke som en lidenskap og da vil jo mange ha mest mulig igjen for det, men jeg tenker det må være mange som fatter større interesse for viltforvaltning når de blir eldre og har fått litt erfaring - og derfor kanskje endrer måten de tenker på jakt. Det må jo være mulig å påvirke en slik tankegang på et tidligere stadie ved å øke fokus og forenkle informasjon....? :) 

Dersom man kan satse på organisert rovviltjakt uten direkte kostnad for jegerne så vil vel det i stor grad være basert på frivillighet, men er ikke det oppnåelig da mon tro? (Pris for organisert revejakt i lokallagene er jo per i dag ikke høy, men den er alikevel betydelig nok til at jeg tror mange velger den bort ettersom det ikke "gir noe tilbake" i manges øyne). For min egen del er jeg jo bare knappe året gammel som førstegangsjeger, men jeg ser jo definitivt gevinsten i å engasjere jaktmiljøet, særlig nye og unge jegere - for å øke kunnskapen og interessen på området allerede.

Mange grunneiere er jo selv jegere, men de som ikke er det - har de nok kunnskap og informasjon til å se gevinsten av å akseptere? Jeg kan ikke stort om formidlingen på det området, så jeg er takknemmelig for all informasjon jeg kan få. Nysgjerrigheten lenge leve!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Erebor skrev:

For grunneiere som mottar forespørseler fra jegere som ønsker å jakte smårovvilt burde veien til avslag være lang.

Kan nevne at min sønn spurte en grunneier om det var ok å jakte rev. Svaret var nei.

Mulig forklaring var at vedkommende selv jakter rev..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye av revejaktkulturen og miljøet fikk seg en knekk på grunn av reveskabben. Mange av de harde revejegrene har blitt borte eller slutta uten at de har lært opp og rekruttert nye. De som dreiv med revebikkjer, har heller skaffa seg rådyr og elgbikkjer.Sånn er det i allefall her i bygda.

Samtidig som skinnprisen er så lav at det nesten ikke er verdt å ta vare på skinna. Både bestefar og far min hadde greie ekstrainntekter på revejakt og mårfangst, den muligheten har ikke jeg eller guttane mine. Så den økonomiske motivasjonen for å fangste og jakte smårovvilt er borte.

Når dette skjedde samtidig med voldsom vekst i elg og rådyrbestander. Så er det denne jakta, der sitter igjen med mye god sunn og bærekraftig mat som gir høyest status. Før gav det status å ha mange pelser hengende på uthusveggen, nå er det store elg og bukkegevir det snakkes om.

I vår lokalforening har vi i mange år hatt fri revejakt og mårfangst for medlemmene, men de eneste som har vært flinke til å benytte seg av det er ungdommene og jentene. Vi har også i mange år hatt en rovviltkonkuranse med gavekort på noen tusen til vinnerne. Og premieutdeling på årsmøtet for å øke interessen og statusen på denne jakta. Vi kommer til å satse enda hardere på dette i åra framover, fordi dette er et veldig viktig viltstell tiltak.

En jeger jakter for å skaffe seg mat, skinn og for å balansere bestandene i naturen. Vi må skyte dyr og fugler over "hele fjøla", i alle ledd i næringskjeden. Den som ikke praktiserer dette kan godt være på jakt innimellom, men blir nok aldri noen jeger.

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har undersøkt litt i eget jenteforum også og er faktisk overasket over resultatet. Nå er det jo en liten gruppe totalt jeg når ut til der, men har pratet med en del jenter der som utelukkende driver med nettopp revejakt. Dette er da selvsagt mer i bygdestrøk enn sentrumsnære områder, men det er jo god lesning. @8X68S - jenter er mulig mindre motivert av den generelle "statusen" (?). Av de andre deltakerene på jegerprøvekurset var størst andel unge gutter (fra 19-20års alderen) som tok prøven sammen. De var tydelige på formålet - gutteturer på fjellet. Jeg innbiller meg at denne gruppen kanskje er de som minst interesserer seg for revejakt? Med mindre de har foreldre som selv er jegere og som oppfordrer til variert jakt da så klart. Meninger?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsene her. Her i området jaktes det mer rev enn på lenge, vi er en "løst sammensatt gjeng" som møtes hver helgedag og enkelte ukedager (i mars er det jo lyst så lenge at en kan jakte etter jobb/skole) og det er felt ca 20 rev siden jul. Fordelen med revejakta er at den er veldig konfliktfri og bortimot gratis. Her er det grunneierlag, 250,- for sesongkort på småvilt (skogsfugl er freda så det jaktes kun rev, hare og litt and/gås/due) og stort sett alle grunneiere er veldig fornøyd med at det jaktes rev, og det er stort sett åpent for alle å være med. I motsetning til f.eks elgjakt der det er mye om og men om hvem som kan få være med, eller rådyrjakt der det er mye misunnelse og gnål. Og så er det aldri noe spørsmål om kvoter, verken at de er fylt eller at de på død og liv må fylles. Plages vi og blir lei en dag kjører vi på kroa og gomler burger i stedet.

Tror litt av grunnen til at det har blitt så populært er at vi har begynt å få frem en del revestøvere som faktisk fungerer. De første åra var det utrolig mye knot, nå er det sjelden vi jakter uten å få tak i rev på en dag - eller i det minste i løpet av to helgedager. De fleste helgene detter det flere. Og så er det ingen fast organisering, hvis en får ID på hunden og jaktkanal er det bare å møte opp ca der det jaktes, så posterer vi ut over jaktradio og folk kommer når de vil og drar når det passer. Er det flere hunder og hundeførere, går de hver sin haug og postene setter vi strategisk sånn midt i mellom og flytter poster når det blir los. Stor sjans for at det blir action. Ingen jaktform (med unntak av gaupejakta) jeg opplever å få så mye igjen for pengene som når jeg jakter rev - utrolig morsomt, helt gratis (ut over ammo og utstyr) og veldig mange morsomme episoder i løpet av en jaktsesong. Trenger jo ikke organiseres gjennom noe jaktlag eller forening, det er jo bare å ordne med grunneiertillatelsene og få folk ut i skogen...

Jeg mener det er FEIL å fremstille revejakta som noe en driver med for å begrense revestammen og at det skal nesten være en slags pliktjakt for å ha god samvittighet for å jakte annet vilt. Revejakt er GØY. Reven er en ressurs som jaktobjekt.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

 Jeg mener det er FEIL å fremstille revejakta som noe en driver med for å begrense revestammen og at det skal nesten være en slags pliktjakt for å ha god samvittighet for å jakte annet vilt. Revejakt er GØY. Reven er en ressurs som jaktobjekt.

 

Hver og en skal selvfølgelig få velge selv hva de ønsker å jakte på, og jeg er enig i at jakt/fangst på smårovvilt er artig, spennende og ikke minst givende.

Fokus på revejakt isolert som en endelig løsning på situasjonen vi befinner oss i med lave småviltbestander er lite hensiktsmessig og en feilslått strategi. Holdninger om at dette er noe alle jegere MÅ gjøre, med den hensikt å påføre deler av jegerstanden pliktfølelse til å 'dra sin del' av lasset er ikke konstruktivt og mest sannsynlig helt uten effekt i å rekruttere flere jegere til jakt på smårovviltet.

Allikevel mener jeg det bør være lov og rom for å fremholde at det å bedrive jakt/fangst på smårovvilt er noe flere jegere BØR gjøre. Dersom det er slik at smårovviltjakten i enkelte kretser/områder har lavere status og vies lite tid er det viktig å sette fokus på de mange positive aspektene denne jakten innehar. Gjerne med insentiver og økt tilrettelegging hvis det er det som skal til. 

Jeg tror det hadde vært en start dersom jegere, store som små ;), i større grad benytter muligheten og skyter smårovvilt som bifangst. Jeg har et inntrykk av at reven som støkkes ut i rypejakta får løpe videre, kråka/ravnen som observeres på skogsfugljakt får fritt leide osv osv. Dette inntrykket er selvfølgelig helt subjektivt og ikke bygget på noen form for data annet enn en begrenset mengde observasjoner og en del erfaring jeg har tilegnet meg gjennom samtaler med jegere. Men grunnen til at dette skjer tror jeg i stor grad skyldes jegerenes holdninger. Dette kan hvert fall forsøkes å endres på gjennom utdanningen av nye jegere eller for eksempel 'holdningskampanjer' fra blant annet NJFF sentralt/lokalt.

Det moderne samfunnet legger i økende grad til rette for kunstig store bestander av smårovvilt og beskatter villig vekk de stadig minskende småviltbestandene. Det finnes ikke ett enkelt svar på hvorfor småviltbestandene synker, men at det skyldes både indirekte og direkte påvirkning fra klimatiske forhold og tildels store bestander av predatorerer er hevet over enhver tvil. Av disse to faktorene er det kun en vi her på berget kan kontrollere. Jeg mener derfor at vi i det minste bør gjøre et ærlig forsøk på å regulere hele spekteret av det jaktbare smårovviltet.

Men la det være hevet over enhver tvil, det hele må selvfølgelig foregå fritt for tvang og gjerne med økt fokus på, og glede over, ressursen og utfordringen som ligger i jakt/fangst på smårovvilt.

EDIT: Jeg er pakket og klar for å skyte vinterens første lokkerev i morgen, kun fordi det er grusomt spennende når reven en sjelden gang dukker opp ? 

Edited by Erebor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3/17/2017 den 23.25, Erebor skrev:

Jeg har et inntrykk av at reven som støkkes ut i rypejakta får løpe videre, kråka/ravnen som observeres på skogsfugljakt får fritt leide osv osv. Dette inntrykket er selvfølgelig helt subjektivt og ikke bygget på noen form for data annet enn en begrenset mengde observasjoner og en del erfaring jeg har tilegnet meg gjennom samtaler med jegere. Men grunnen til at dette skjer tror jeg i stor grad skyldes jegerenes holdninger. Dette kan hvert fall forsøkes å endres på gjennom utdanningen av nye jegere eller for eksempel 'holdningskampanjer' fra blant annet NJFF sentralt/lokalt.

@Jibrag Jeg er helt enig i at dette selvfølgelig skal være av eget ønske og vilje, og jeg tror ikke redusert revejakt i distrikter dreier seg om at jegere ikke vil - jeg tror heller det dreier seg om manglende informasjon til nykommere om hva denne jakten har å by på. Man burde ihvertfall bruke 10 min i jegeropplæringa på å forklare litt om revejakt - at det er både spennende og givende, samtidig som det bidrar positivt i balansen. Her i Oslo var det ihvertfall et svært kort kapittel... Ble knapt nevnt.

Det er helt sikkert ulikheter i opplæringen rundt om i landet og det er helt sikkert bedre informasjon og satsning andre steder. enn her i Oslo, men la oss heller si det sånn da, at det burde være et "minstekrav" til informasjon rundt emnet, selvsagt med hovedfokus på jaktgleden dette gir, men man burde jo også opplyse om den positive effekten det vil ha også :) Synes ikke det er noe galt i å fortelle sannhet.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett tema som jeg tenker er, som du nevner @JegerStineNo, viktig at man legger mer fokus på igjen. Nå har jo det meste blitt sagt og snakker uansett ut av mitt ståsted.Synes selv det er en spennende jaktform, både åte- og lokkjakt. Skøyt en rev på ett åte to år siden etter 8 netter ute, men så mange flere. Den ble forresten lokket inn nærmere med musepip (eneste event. lokk på åtejakt) og datt rett ned etter en hagleskur på 8 m hold. B|

Jeg prøver å få den lokale jeger foreningen i gang til å sette i stand åtejakt for alle medlemmene i de terrengene vi har, men det er ikke bare bare. Som sagt så er jaktterrengene også turterreng for turfolk, joggere, syklister, skifolket og ikke minst de med fatbike som sykler der ingen utenom jegerne går. Foreningen har en åtebu for ungdom som det ikke er mye trafikk på, men vi trenger flere og også muligheter for de som ikke er ungdom og som ønsker å jakte rev.

Tror at spesielt i de mer urbane stedene så er det vanskeligere å få tilrettelagt revejakt for det er jo som sagt så mange som vil ha en bit av kakestykket til de mer begrenset naturområdene. I tillegg så fører det urbane livet og tankegangen ofte til mindre akspekt for den type jakt (jakt generelt også, men det er en annen sak) og man man oftere nei fra grunneiere. De grunneiererne jeg har hittil spurt har jakter enten selv eller har allerede bekjente/familie som jakter der rådyr osv og de tar seg av reven eller ønsker ikke at den skal jaktes for den er fin å se på i tillegg til at den er nyttig (jordrotter). ¬¬

Jeg for min del kunne sikkert ha vært litt mer aktiv i å ta kontakt med flere grunneiere, men tror det er også en del mer begrensninger ifht hvor jeg bor og for de som bor mer landlig til. Er forøvrig enig i det meste som blir skrevet, spesielt ang det med informasjon og tilrettelegging av revejakt og det at ikke holdningene er MÅ, men BØR som @Erebor skriver.

Edited by huntingdaddy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...