Jump to content

Gamle randtenningspatroner


G.Larson

Recommended Posts

Hei

Hva har jeg her?

 

Mål:

Totallengde 57 mm

Dia på rim 15,8 mm

Tykkelse rim 2 mm

Hylsedia 14 mm

Hylselengde 44 mm på de med kule, 41,5 mm på de tomme

Kuledia ca. 12,3 mm

Ingen merking på hylser, heller ikke merker etter tennnål på noen av de.

 

Er det gamle norske 12,17x44r ? Og evt 42r?

rand.jpg

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Til Remington 1867 12x44 (4""):

De er ganske vanlige å komme over, leste i boka til Hanevik at de ble produsert  på Hovedøya i Oslofjorden. Produksjonen kom opp i 5000 patroner om dagen. Det var mye aktivitet på Hovedøya på 1800 tallet. Eks. Kammerladerne ble testet ut der. Jeg kjenner en som har en slik uåpnet pakke med hyssing rundt, 10 patroner i pakken.

Jeg slenger meg litt på randtenning her:

Patronen til venstre er en .22 Long rifle, deretter etterfulgt av tre Remington-patroner. Patronen helt til høyre har jeg helt glemt hva er. Det er også en randtenning med stempelet U i hylsebunnen. Den måler: Hylselengde 38,50mm. Kulediameter 10,75 til 11,0mm. (litt varierende mål). Hylsebunn/rim 15,75mm. C.O.L. 56,30mm.

Jeg mener Veidinn svarte meg på den for noen år siden?

IMG_6405.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De på innledningdbildet er nok norske  12x44 fram til 1878 kalt 4''' og etter den tid kun 12mm. ser ut som om de har pressede kuler og er da fra 1874 eller senere. 

De tomme hylsene kan være både svenske og norske, der ble solgt tomme hylser med tennsats. De svenske hylsene er som regel 41mm lange mens de tidligste norske er ca 42mm. I Norge gikk man over til 44mm hylser i 1871 etter endel forsøk med nye kuler.

Der er kun brukt randtenning i militæret, sentertenning er sivile ombygninger

Jeg kan nok bidra med noen bilder når jeg kommer meg hjem i helgen.

Ser hele pakker er nevnt over her,  slike fra midten av 1880årene finnes der noen av, mens de fra 1870 årene er meget sjeldne. Fra tidlig 1880årene er også uvanlige

Edited by Veidinn
Link to comment
Share on other sites

Jeg lovet bilder av RF patroner, her er noe:

Første bilde viser fra venstre: vanlig 12x44, så to norske 12x42 M1867 og t.h. en svensk 12x41 M1867

Andre bilde viser fra v.: to patroner som kan være fra forsøkene med ny kule 1869-71, flere ting tyder på det, 44 og 42mm hylse. Den i midten kan også være fra samme forsøk men kan godt være en sivil patron. De to siste tror jeg også er sivile. Alle de tre til h. har 44mm hylse.

 

 

DSC04339.JPG

DSC04356.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...