Jump to content

Praktisk rekkevidde 9,3x62


HPBT

Recommended Posts

Sliter litt med søkefunksjonen på nye kammeret, så starter like greit en ny tråd.

Hva er deres erfaring av praktisk rekkevidde med 9,3x62?
Hvor langt ut kan man skyte og like vel ha tilstrekkelig ekspansjon med kuler som Oryx, partition, Woodleigh, accubond, aframe, mega osv ?


 

Link to comment
Share on other sites

Rått. Har kun erfaring med 9,3 på elg skutt under 50 meter. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal ha meg ny kikkert og funderer på om det skal bli en z6i 1-6x24 eller en z8 1-8x24. Kan jo være en smule praktisk med kulebanekompen til z8 på en 9,3 på litt lengre hold... eller skal jeg la 338wm gjøre den jobben hmmm...

Er det noen som har motsatt erfaring av skjørtejegern? Altså en ikke ekspandert kule på 300m

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun 250 gr Accubond til jakt i min 9,3. Utgangshastighet 780 m/s, innskutt på 200 mtr så er treffpunktet +3,5 cm på 50mtr, +7,2 cm på 100mtr  -28 cm på 300

Innskutt på 200, så kan jeg sikte midt i dyret uansett avstand mellom 0-250 mtr på storvilt. Kula faller 11 cm fra 200 til 250mtr. 11 cm pluss/minus fra midten av bogen på elg/hjort er ikke mye. Blir treff i maskinrommet uansett det.

På 350 mtr har kula fremdeles en hastighet på 593 m/s og en anslagsenergi på 2850 Joules

Med denne innskytinga så er det "bare" 21 klikk for å være på stålgong 25x25cm på 400 mtr. og den flytter på seg og avgir en solid lyd, for å si det sånn.:) Masse punch igjen på 400 mtr. også...

Når det gjelder nedre hastighet for optimal ekspansjon, så oppgir Nosler at det er 1800 fps (550ms) såvidt jeg husker. Da skal kula soppe ca 1/3 del av total lengde, men den dreper nok viltet med en mindre hastighet/ekspansjon også, så lenge kula sitter der den skal.

Mange tviholder på "gammeldagse" 18,5 grams kuler i "kastefart" og kulebane som en medium potet, men potensialet til kaliberet er mye større enn det disse kulene gir , ivertfall mtp kulebane. Vi har jo så mye nye, gode kulekonstruksjoner å velge imellom idag, så hvorfor lage seg unødvendige handicap?

Nå er jo dette avhengig av bruksområdet. Mange bruker jo 9,3'n til kortholdsbørse i skog/på drivjakt og har ikke behov for å tenke kulebane/knepp osv, Til denne bruken er jo de tyngste,"gamle" kulene geniale, men for de som jakter f.eks hjort/elg i åpent fjellterreng, så kan det bli litt "hold". Da er det greit med en mere "flattskytende" 9,3

Selvfølgelig finnes det mere egnede kaliber til de lengre holdene på hjort/elg, men liker man 9,3x62 så er det ingenting som tilsier at den nødvendigvis er et dårligere valg enn andre populære kalibre. Kulevalget blir avgjørende her.

Har ikke merka noen mindre effekt på viltet på korte hold heller, selv om kula "bare" er 16,2 gram. (de som sverger til 18,5 grams hevder det, men de elgene og hjortene jeg har skutt har ikke brydd seg om det i nevneverdig grad)

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer meg selv og fikk tak i  250 gr Accubond fra Norma via forhandler siden Norma ikke selger til privatpersoner.

Vet ikke hva de bruker å koste, men Norma taar 17,48.- stk

http://nettbutikk.norma.as/ladekomponenter/kuler/nosler/nosler-accubond-kuler-9-3mm-250gr-16-2g-bondet-kule-cannelure-bc-0-494-50pk-1259756-p0000000894

 

P-E

Edited by pererik
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...