Jump to content

Fått feil kaliber, hva nå?


leoestby

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte meg ett brukt våpen av en våpen forettning i November. Våpenet ble sendt rett til børsemaker for å gjøre følgende:

 

Cerakote løp og låskasse

Montere løps ring til reim

Nytt avtrekk

Nytt underbeslag

Montere kikkert baser

Gjenge opp til lydemper

 

Alt dette kostet meg 12000kr

 

På rifle stokken har jeg brukt kanskje 50 arbeidstimer med å tilpasse stokken. Olje den, montere ibenholt avsluttning, trekke opp rekyll kappen i skinn... osv...

 

Så endelig var dagen her for å skyte inn. KLIKK!!!! 

 

Tydelig anslag i tennhetten. Hmmm. Ny patron, og da smalt det. Men hylsen så rar ut. Den hadde rar skulder, så da skjønte jeg at det var en 30-06Ackley Improved jeg hadde fått. Å ikke 30-06 sprg. 

Kontakter selger å forklarer at jeg har fått feil kaliber, og at jeg har betalt / lagt ned mye arbeid i riflen... så å kjøpe den tilbake er uaktuelt. 

 

Hva mener dere, er det rett og rimelig å få nytt løp? De hørtes ikke veldig villige til det... våpenet for min del er ubrukelig da det kan klikke. Og kjøpe lade utstyr ti AI er uaktuelt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du ikke leste innlegget? Det klikker med 30-06 sprg og kjøp av ladeutstyr for AI var uaktuelt.

Uansett er det levert med en feil ifht det TS ville ha, hvorfor skal han da være fornøyd? Og ja,butikken bør bistå med løpsbytte.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg kjøpte meg ett brukt våpen av en våpen forettning i November

våpenforretning er i ett ord, og det er ikke to t-er i forretning, men to r-er, og måneder skrives med liten bokstav, på norsk, ikke på engelsk... Du er ikke den verste til å skrive feil, dialekt og uforståeligheter her på Kammeret så ikke ta det ille opp, det er egentlig bare en reaksjon på noe helt annet... Sorry ;) (jeg er nemlig lei av de som gjør det med vilje)

Etter min mening så er det en selvfølge slik dette legges fram at våpenforretningen tilbyr deg å enten:

- tar tilbake våpenet og gir deg en kompensasjon dere blir enige om for det du har lagt i våpenet

- tar inn våpenet og returner det til deg slik du har modifisert det, men kamret om i 30-06

- bekoster at våpenet kamres om til 30-06 av din børsemaker

- tilbyr deg et annet våpen som du kan tenke deg istedenfor.

Dette er forretningens tabbe, og skal dekkes av den. Det kan være unntak her dersom det er grunn til å tro at du burde skjønt tidligere at våpenet var i 30-06AI.

Uansett så er alt. 3 over det som for meg står som det åpenbare alternativet. Det kan gjøres på en time eller to, og gir deg det samme våpenet, bare 2-3cm kortere. Noe jeg mener du bør kunne leve med.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, G.Larson skrev:

Kanskje du ikke leste innlegget? Det klikker med 30-06 sprg og kjøp av ladeutstyr for AI var uaktuelt.

Uansett er det levert med en feil ifht det TS ville ha, hvorfor skal han da være fornøyd? Og ja,butikken bør bistå med løpsbytte.

Jeezes.... Jeg lurte bare på hvorfor ikke AI var aktuelt. Dum som jeg var så tenkte jeg det kanskje ville være enklere å fått et diesett til AI av selger enn å få selger til å legge ut for et nytt løp.

Men som Torf sier, 30-06 sprg skal jo smelle i AI kammer så her er det nok noe som ikke henger på greip. Nytt løp.

 

Å kreve at kjøpet heves og at utlegg blir kompensert for er det nok vanskelig å få til.

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tilbake meldinger. Der har aldri vært snakk om AI, så om jeg hadde vist det hadde det ikke blitt kjøp. (Har blitt drittlei spesielle kalibre, og ønsket meg en av de 3 store her i Norge)

Omkamring er ikke mulig ifølge børsemaker. Og om det hadde vært mulig så er det kun 51cm langt løp fra før. 

 

Det er merket med 30-06 sprg i våpenkortet.

 

Har i tillegg planer om noen jaktreiser, så da er det noen land som krever ammo i orginal embalasje. Og orginalt klikker....

 

Jeg ser egentlig ikke noe annen utvei enn nytt løp.... så da ryker itillegg beverjakt og lokkjakt på reven:trist: (men det lar seg nok gjøre å låne?)

 

Skrive leifer kommer det mer av, sånn er det med dyseleksi:lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har selvsagt krav på at butikken skal rette opp feilen.

 

Men, jeg forstår ikke hvorfor AI klikker... Hele greia med AI er jo at man skyteformer standardpatronen til AI form, med rettere sludre og litt større volum? Skal virke med fabrikkammo altså, men med litt mindre utgangshastighet. Det må være noe feil med kammeret da, eller?

Link to comment
Share on other sites

På 15.3.2017 den 12.45, leoestby skrev:

Det er en Winchester M70 classic super grade.

 

Har sendt de en mail nå, så får tiden vise om de er seriøse. 

Hmm.. Da er klikk enda merkeligere. Ektraktoren holder jo hylsa på plass i støtbunnen så her høres det ut som en hobbysmed har vært på ferde. Da kan det fortsatt tenkes at ai-kammeret er ok.

 

Hjertesukk..: ceracoate en supergrade??

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Hmm.. Da er klikk enda merkeligere. Ektraktoren holder jo hylsa på plass i støtbunnen så her høres det ut som en hobbysmed har vært på ferde. Da kan det fortsatt tenkes at ai-kammeret er ok.

 

Hjertesukk..: ceracoate en supergrade??

Hehe. Den var cerakotet fra før.... med blankt rustfritt løp. Så nå er den så lik blånering som mulig.:P med ibenholt avsluttning istede for plastikken som er orginal. Rekyl kappen har fått mørkebrunt geite lær, i skikkelig engelsk stil. Så den er ikke så så veldig ille:lol:

 

Aner ikke hvem har montert løpet før jeg kjøpte, men den skal nok bli friskmeldt før neste jakt. Har kun fyrt av 3 skudd, og ett klikket.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, leoestby skrev:

Hehehe:lol:

 

Måtte true med forbrukerrådet før jeg fikk kontakt, og de ringte da etter 2 min☺ så nå fikk jeg en liten kompensasjon og beholder AI løpet. 

Fant du årsaken til at du fikk klikk ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått testet noe mer ennå. Men rafdalen sa klikk kunne skje på AI kammer. I tillegg har jeg lest på amrikanske forum at norma hadde noen dårlige tennhetter i en periode, så kanskje det var årsaken. Time will show. (Det var godt tegn på skikkelig anslag mot tennhetten)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det vanskelig å garantere funksjonering i et AI-kammer med absolutt all ammo. At ett merke gir klikk betyr ikke at noe er feil.

Sjekken er enkel nok, man trenger en kammertolk. Så lenge pipa ikke har sikter e.l. montert kan en sette tilbake pipa til riktig patronspill uten for mye pes. Med sikter blir det mer arbeid, da må pipa settes tilbake en runde og kammeret justeres med brotsj.

Link to comment
Share on other sites

Nye 15 skudd idag. Ca 1/3 klikker. 3 av 15 skudd fikk jeg ikke avfyrt i heletatt. 

Jeg tror det er ammoen som er problemet her. Ser er ring på skulderen som tyder på kontakt i kammeret. 

 

Får prøve noen andre skudd før jeg trekker en konklusjon.

20170321_141501.jpg

20170321_141523.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jeg gjorde med 9.3x62 ammoen jeg hadde mye klikk med, der bytta jeg tennhettene og da smalt alle skuddene. Om du har mulighet, så er det bare å bytte tennhette, så ser du raskt om det er våpen eller ammo det er feil med. 

Den 9.3x62 ammoen med klikk hadde gullfarget tennhette. De jeg fikk tilbake hadde blanke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...