Jump to content

Jakt62

Recommended Posts

Kunne vært artig med utveksling av info for flere av oss som har harehund til innjaging, fortrinnsvis langbeint. 

Her er min finskstøver frøken som hittil bare har hatt korte loser, og lett slår over på elg når hun mister. Hva gjør man for å holde hunden lenger på tapet?

Finsk støver på første tur.jpg

Link to comment
Share on other sites

Driver med en Haldenstøver. Har vært streng på andre lukter fra første stund. Når jeg har visst hva han har snubla over...

Han har helt lagt fra seg rådyr og elg. Var til å begynne med veldig interessert i elgspor og elgmøkk, men etter en del nei fra meg, så la han det fra seg og virker ikke interessert i det lenger. Hender han loser litt på en og annen tiur, men det blir mindre og mindre av det. Han blir mer og mer interessert i harelukt og noe rev.

Han mister fortsatt hare ganske fort, men her er det nok bare å ta tiden til hjelp. Mer loser gir mer erfaring, som gir lengre loser og mindre dropp. På dropp er det alltids en mulighet å slenge seg ned ved droppet, slik at bikkja flyr rundt og kanskje finner igjen sporet. Så lenge iveren er der så vil bikkja før eller siden bli en god harehund. Er ikke iveren der, kan den fort komme. Hørt historier om harebikkjer som ikke har blitt gode før i fem seks års alder, så det er aldri for sent. Dog litt kjedelig.

Edited by 22Svendsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sitat

Det rare er at hun er så forskjellig i bånd og i fri dressur.

I bånd ser hun helt fortvilet ut hvis hun kommer over elgspor, men slippes hun på et harespor på snø, går det ikke enge før gps viser at hun har sluppet haren og går i rett linje mot en ås, og der begynner elgjaget. Så er hun opptatt med det etpar timer.

Jeg er spent på å se henne til høsten uten sporsnø, og da skal hun slippes litt høyt i terreng der jeg vet det ikke er mye elg iallfall. I mellomtiden har hun fått strøm, (hvis hun jager) og så går vi daglig omtrent og fyer på alt som vi krysser av kløvspor, ifra NRF-kyr til elgokser, sau og kameler. Og samtidig når ting tydelig er hare (rådyr smetter ikke sauenetting f.eks.) så er det å rose stort. Og ser vi hare på vårgroen, så er det jo enda bedre å rusle itt etter i line. Skjønt, rusle,....det er vel heller å bli dratt gjennom skauen i ekspressfart, for interessen har hun virkelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...