Jump to content

Lavbudsjett komposittstokk med resin ifusion :)


Apelars!

Recommended Posts

I mange år har det surret og gått et "gjør det selv komposittstokk" prosjekt oppe i hodet mitt, og endelig kjedet jeg meg nok til at jeg fikk ut fingeren og begynte :)

Jeg vil ha en stokk som er lett og som er sterk nok og som ikke ser ut som om den er lagd på sløyden i 5 klasse :P

Den får vanlig kolbekappe (tror jeg) og kolbeforhøyer av kydex. Dette for å holde vekten nede og for å slippe å forsterke stokken slik at kolbeforhøyningsmekanisme og kolbeforlengningsmekanisme sitter korrekt over tid.

Jeg har i forbindelse med diverse båtprosjekter en del erfaring med polyester og epoksi i diverse former og farger, og i første omgang tenkte jeg at å legge vått i vått med en vacuumbag utenpå blir mer enn godt nok for meg, men etter å ha sett alt det snasne som kan lages med resin infusion så er jeg solgt :)

http://easycomposites.co.uk 

så selger de alt jeg trenger, men siden jeg er ganske gjerring og liker å fikle med ting, så har jeg lagd en plan for å fikse det meste av utstyret hva ting jeg har fra før og deler fra biltema. Det blir nok til at jeg kjøper inn forseglingstape, infusjons-spiral, pustelag, prepreg, infusjonsnett og silikonporter fra de,

Fra før har jeg glassfiber vev liggende.

Jeg har handlet en plate med 20mm divinycell til kr 390 og så kommer jeg til å bruke en trykkluftdrevet bremselufter fra biltema koblet til en resinpot jeg lager av et syltetøyglass med en drifstofftrykkmåler til 99 kr som vacuummåler. TIl bag bruker jeg enten biltemas vacuumposer eller vanlig diffsperre tapet til en plate med vannfast finer eller acryl. I første omgang tenkte jeg å bruke biltemas lamineringsepoksy uttynnet slik av viskositeten blir høy nok til å bruke til infusjon.

Før jeg går løs på hele stokken så kommer jeg til å lage en liten test med en liten bit divinycell med noen utfordrende radier og vinkler for å se om jeg får baggen til å legge seg pent rundt radiene og sjekke at epoksyen metter alle steder.

Bilder kommer!

1489407427608245889835.jpg

Edited by Apelars!
Bilde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så jeg har laget en mal av papp, skjært ut oversize i divinycell, tapet sammen de to halvdelelene, limt på en bit divinycell til grep, og grovformet grepet hva kniv og sandpapir. Divinycell er meget lett å jobbe med, men det må håndteres pent for ikke å brekke, samt at det er lett å fjerne for mye matriale om man ikke passer på !

Børsa er en CG3000/ Sauer 90 som jeg har hatt i mange år og som jeg av sentimentale grunner ikke kommer til å kvitte meg med med mindre noen av barna vil ha den etterhvert. Den skal også ut av jaktgarderoben og over til konkuranse (jaktfelt/løpende elg etc)

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

Bestilte på den lokale wawe butikken.  Fikk den for gammel pris,  ny pris var 520 eller der omkring :) Er opptatt ut denne uken,  så det blir nok ingen fremdrift før neste uke.  Nå driver jeg å funderer på innfesting til remfester og så skal jeg nok ha et versapod feste også :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det forklarer jo prisen. Det du bør være obs på er at polyuretanskum har en tendens til å delaminere under vibrasjon, så du bør være forsiktig med å bruke skum rundt låsekassa eller der du har belastning mellom to "skall". Ut over dette tror jeg ikke det skulle være noe problem å bruke polyuetane i stedet for PVC skum. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nå var det jaggu lenge siden!

Mellom diverse andre aktiviteter og prosjekter så har dette prosjektet ligget brakk, men her om dagen dumpet det omsider ned en pakke i posten med diverse tiltrengt matriale:

598da26bcd935_IMG_20170811_1340381.jpg.4e3b58d389014e0f45fac5101c4f3e7e.jpg

 

Et syltetøyglass med en kaffekopp i som resin pot, bremselufter fra biltema, vakuummåler fra biltema, vacuumslange. 598da2e05b01a_IMG_20170811_1232401.jpg.01465a76391263f1ff57f0950e228cc9.jpg

 

Bremselufteren trekker 19 in-HG. Det ser ikke ut til at jeg klarer å få dette systemet tett nok når jeg setter klemmer på slangene, så det er mulig at jeg må la bremselufteren og kompressoren stå og gå under herdingen.

598da3ce5d8c4_IMG_20170811_1318251.jpg.225877248e91651fda1ffcc3499e37cb.jpg

 

Her har jeg lagt inn en kloss med skum i en vacuumpose fra biltema. Det ser ut til at selv denne posen som er tiltenkt matvarer skulle kunne være brukbar til formålet så lenge man passer på at posen ligger inntil hjørner og vinkler. Imidlertid har jeg bestilt en til formålet tiltenkt film (som selvølgelig ikke kom med i forsendelsen... ) med de andre varene, så biltemaposenene blir nok ikke brukt i dette prosjektet.

598da323538d8_IMG_20170811_1409441.jpg.ef44eceeac23b29ca4fb6c8793131233.jpg

 

Neste runde (når jeg får tid) blir å lage en mockup med den tiltenkte vacuumfilmen limt på en hobbyplate, med  stokkemnet og vevd glassfibermatte inni. Jeg vil kunne tilpasse og trimme glassfiberveven til best mulig størrelse og passform før jeg støper.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken type/produsent av resin jeg skal bruke bortsett fra at det blir langsomtherdende epoksy av noe slag. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe infusion epoksy eller om det er mulig å tynne ut vanlig lamineringsepoksy (eller om det er nødvendig)

Forhåpentligvis blir det ikke like lenge til neste oppdatering :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 8/11/2017 den 14.48, Apelars! skrev:

Det ser ikke ut til at jeg klarer å få dette systemet tett nok når jeg setter klemmer på slangene, så det er mulig at jeg må la bremselufteren og kompressoren stå og gå under herdingen.

Av egen erfaring så er det en veldig dårlig ide. Om du ikke får posen tett, prøv å legg en pose utenpå posen (dobbeltpose). Jeg har vært sykt plaget med lekkasje i de vakuumfilmene jeg har brukt, men har klart å berge noen deler ved å legge en bag på baggen. Det har bremset vakuumtapet nok.

 

På 8/11/2017 den 14.48, Apelars! skrev:

Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe infusion epoksy eller om det er mulig å tynne ut vanlig lamineringsepoksy (eller om det er nødvendig)

Skal du kjøre infusjon er det ikke noe annet som fungere enn infusjonsepoxy. Lamineringsepoxy blir for tykk og er i tillegg ekoterm (genererer mye varme for å herde). Det betyr at du ikke kommer til å få blandet nok epoxy og infusert den før den har herdet. Jeg har heller aldri vært borti eller hørt om "tynner" til epoxy ment for slikt bruk. Legge vått i vått å bagge er den billigste og mest tilgjengelige metoden som krever minst.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Bly skrev:

Skal du kjøre infusjon er det ikke noe annet som fungere enn infusjonsepoxy. Lamineringsepoxy blir for tykk og er i tillegg ekoterm (genererer mye varme for å herde). Det betyr at du ikke kommer til å få blandet nok epoxy og infusert den før den har herdet. Jeg har heller aldri vært borti eller hørt om "tynner" til epoxy ment for slikt bruk. Legge vått i vått å bagge er den billigste og mest tilgjengelige metoden som krever minst.

Bare for å pirke litt, alle slike resiner herder gjennom eksoterme reaksjoner :)

 

Resinen vi brukte på NTNU for å lage laminater, trykktanker etc (ment for infusjon) hadde en "gel time" på ca en time. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg for bastant jeg er ikke ekspert, men er du helt sikker på det? Man får epoxy som ikke herder selv om den er "blandet" f.eks til bruk i prepreg. Da er man helt avhengig av å tilføre varme for at epoxyen skal herde.  

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg skal ikke uttale meg for bastant jeg er ikke ekspert, men er du helt sikker på det? Man får epoxy som ikke herder selv om den er "blandet" f.eks til bruk i prepreg. Da er man helt avhengig av å tilføre varme for at epoxyen skal herde

Reaksjonen er eksoterm uansett. Prepreg-epoksy har bare ca. null reaksjonshastighet ved oppbevaringstemperatur. Vanlig epoksy bruker en evighet på å herde (om den gjør i det hele tatt) når det er kaldt, og kan "skremmes" til å bråherde ved oppvarming. Selve reaksjonen frigir uansett litt varme.

Problemet med å blande mye av "vanlig" epoksy er at den frigir litt varme når den begynner å herde, så da herder den litt fortere, og så frigir den mer varme og herder enda fortere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som Erlend Meyer og M67 har påpekt, reaksjonen er eksoterm. Men i mange tilfeller er mengden energi som frislippes (som varme) såpass liten at det ikke merkes eller har noen praktisk betydning. 

 

Alt jeg har vært borti av prepreg har måttet oppbevares i frysere da eksponering av romtemperatur setter i gang "gellingen"/herdingen. Prepreg KAN riktignok ligge i romtemperatur i et par uker før herdingen begynner, men for å få bedre holdbarhet oppbevarer man altså det i frysere. 

 

Det er godt mulig jeg overser noe her nå, men jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "epoxy til bruk i prepreg"? Hele poenget med prepreg er jo at man skal ha et absolutt minimum av resin i forhold til fiber, som jo vil gi et maksimalt stivhet/vektforhold. Selv med vakuuminfusjon vil du ikke klare å nå samme volumfraksjoner på egen hånd. Derfor kommer prepreg ferdig impregnert (Pre impregnated) fra produsent. Denne resinen/epoxyen er svært viskøs og sakteherdende, og derfor ikke spesielt egnet til vakuuminfusjon eller laminering uten bruk av vakuum.

Link to comment
Share on other sites

Det siste jeg har sett er prepreg som kan oppbevares i romtemperatur og som i tillegg har lang holdbarhet. Jeg husker selvfølgelig ikke hvor jeg har lest dette, men det er stadig nye produkter som dukker opp. Problemet med prepreg er gjerne at vakuumbagging ikke er tilstrekkelig. Du trenger i tillegg en autoklave for å generere nok "trykk" til at epoxyen, i mangel av bedre uttrykk, flyter i duken.

Easy Composites har "laget" en versjon av prepreg som fungerer uten autoklave. Det holder med en vakuumpose og en ovn. De har sikkert litt mere epoxy i duken for å oppnå en fin finish.

 

Det jeg mener med epoxy brukt til prepreg er epoxy som egner seg godt til prepreg fordi den er så "bremset" i reaksjonen. Aralditt har f.eks en som egner seg bra.  Man må ikke nødvendigvis kjøpe prepreg ferdig. Noen foretrekker å lage den selv av forskjellige grunner. Pris er sikkert en av de, og man kan da også manipulere forholdet mellom fiber og epoxy fritt som er en fordel for småskala forbrukere.

Hvis man begynner å kikke litt på hva som er tilgjengelig av epoxy så kan man bli sykt overveldet, for det er omentrent ikke måte på hva slags bruksområder det lages epoxysystemer til. Problemet her i landet er å få tak på det en vil ha uten å kjøpe noe for  100 års forbruk. Vi har ikke fordelene av å være med i EU, bare ulempene.

 

Det en sitter igjen med som hobbyforbruker om en ikke skal brenne av flere 10 tusener på epoxy, er stort sett WestSystem, Biltema og kanskje ett par andre varianter av lamineringsepoxy. Er det greit å bruke litt penger kan man f.eks kjøpe infusjonsepoxy fra Gurit, men ingen ting blir lavbudsjett av det. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv brukt autoklav i mitt prosjekt, men slik jeg har forstått det omhandler bruk av autoklav først og fremst det å presse laminatene inn i formen (hvor det kreves høy presisjon av komponentene) samt å "trykke" ut luftbobler mellom lagene. Skal du derimot lage en hjemmelaget riflestokk i glassfiber tror jeg du kommer mer enn langt nok bare med vakuum og en ovn. Gitt at man ikke bruker de tykkeste mattene. 

 

Jeg ser argumentet med å lage egen prepreg og kostnad, men argumentet om at man vil kunne manipulere forholdet (volumfraksjonen) mellom fiber og resin kjøper jeg ikke helt. Du trenger en viss mengde resin for å fullstendig binde sammen fibrene for å få utnyttet den maksimale stivheten komposittene kan gi, men etter det påfører du jo bare ekstra vekt...? Mye mulig jeg misforstår hva du mener nå. 

 

Link to comment
Share on other sites

Å lage "pre-preg" selv vil ikke gi så stor kvalitetshevning sammenlignet med å vakumbagge vått laminat. En vil ha samme problem med fiber/resin mengdeforhold og utvæting av fibrene i hjemmelaget "pre-preg" og håndteringen som en har når en vakumstøper vått laminat.
Det har blitt laget "fattigmanns pre-preg" i mange år for å få limt på vanskelige plasser. Fiber legges oppå plastfilm og vætes ut med målt mengde epoxy. Deretter nytt lag plast oppå våt fiber og ned i fryseren med det. Dette sinker herdeprosessen og laminatet er greit håndterlig med hansker når det kommer opp av fryseren. Ved romtemperatur fortsetter herdeprosessen etter frysingen. (ikke la eventuelle bedre halvdeler oppdage hva du driver med - det resulterer i støy). Men dette er fattigmannsversjonen og det er fortsatt veldig vanskelig å få samme kvalitet på fiber/resin forholdet og utvætingen som pre-preg gir.

Fordelen med pre-preg er håndteringen av fibrene man legger opp. God tid og god kontroll på hvordan fibrene legges, renslig og uten kliss. En annen fordel er at som det påpekes at vakum gir inntil en atmosfæres trykk på laminatet - mens en autoklav kan gi mye høyere trykk og dermed konsoliderer laminatet bedre. Forskjellen i overflatekvalitet kommer også meget godt tilsyne når en ikke trenger bruke duker for å dra av overskuddsresin osv.
Vi har støpt vått laminat under trykk istedenfor vakum, og når en passerer 4-5 bar presset vi så mye resin ut av laminatet at resultatet ble dårlig. Med pre-preg og autoklav er det enklere å håndtere.

Tommelfingerregelen er at man ønsker å sitte igjen med 50/50 fiber/resin forhold i ferdig kompositt når man vakumbagger. Med autoklav og pre-preg kan man gå lengre ned på resinmengden og erstatte spart vekt med mer fiber. Det gir en sterkere ferdig komposittdel, eller en lettere ferdig komposittdel.


West system (Meade Gougeon døde forresten nylig) står også bak Pro-Set serien som har bl.a infusjonsepoxy i sortimentet. Be de om å ta inn denne hvis dere trenger.  såpass bør de greie

Essex Resins kan skaffe "alt" av epoxier fra West hvis West i Norge nekter - men frakten til Norge er ganske stiv.
Svas Kjemi fører Ebalta, og de kan man spørre om de tar inn infusjonsepoxy fra Ebalta. Det er jo ikke annet enn en epoxy med lav viskositet og lang "gel time". Problemet deres er vel at de får ett tonn om gangen som de så må tappe om og selge innen levetiden for åpnet container går ut.


Alt dette er "overkill" for en riflestokk i mine øyne. Vanlig vakumbagging gir omtrent 50/50 fiber/resin forhold og krever ikke de samme investeringene som en autoklav gjør. Hvis en riflestokk veier 500gram i vakumstøp er det ikke mange grammene å spare ved å bruke pre-preg og autoklav. Jeg hadde laget en plugg i kjernematerialet og lagt laminatet rett over denne. Vakumbagget - pusset - beddet - malt - ferdig. 
Skal en lage en hul riflestokk derimot - da snakker vi.

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Østengen skrev:

Jeg ser argumentet med å lage egen prepreg og kostnad, men argumentet om at man vil kunne manipulere forholdet (volumfraksjonen) mellom fiber og resin kjøper jeg ikke helt.

Se bort fra "optimal" styrke og tenk finish. Har du ikke en autoklav men ønsker fordelene håndtering av prepreg gir, så må du kanskje jukse litt for å få en akseptabel overflate. Med bare 1 bar trykk (vakuum) og en ovn, er det en fordel om duken har mere epoxy for finishen sin del. Da kan man unngå en overflate full av nålehull.

Link to comment
Share on other sites

Vakumbagging krever en 'release' film og absorspsjonsmateriale for å få overskuddsepoxy ut av laminat. Og man skal ha ut overskuddsepoxy for å få konsolidert laminatet samt en fin overflate.

 

Hvis en får nålehull i laminat med vakumbagging har en gjort noe utenfor god praksis :-) 

Helst vætet ut fibrene med for lite resin eller kanskje kjerne har dratt resin. 

 

Nålehull er etter min erfaring vanligere med manuell åpen legging av laminat med enkel duk over kjerne. Spesielt ved bruk av trefiber og enkelt lag duk har jeg opplevd det. Da er det godt å ha lag 2 og 3 for å få fylt duken. 

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Prthhh skrev:

Hvis en får nålehull i laminat med vakumbagging har en gjort noe utenfor god praksis

Det er vel langt utenfor god praksis å bare vakumbagge prepreg.

Jeg holder en knapp på og foretrekker å bruke vakuminfusjon til hobbybruk. Da har man ikke tidspress, og får stort sett gode resultater både på finish og forhold mellom epoxy og fiber.  Man kan også lage tykke laminater uten fare for "varmgang". I tillegg er det en forholdsvis renslig prosess og man trenger ikke eksponere seg så mye for avgassing og generell kontakt med epoxy.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man er jo ikke låst til at man må vakumbagge med "våt" og "overmettet" duk. At det var vanlig før betyr ikke at det er den eneste metoden som kan fungere.

 

Her er et eksempel hvor det brukes prepreg som antagelig har litt mere epoxy enn en som er ment brukt i et autoklav. Det brukes heller ikke en perforert releasfilm for å slippe ut "overskudd" av epoxy.  

http://www.easycomposites.co.uk/#!/composites-tutorials/beginners-guide-to-out-of-autoclave-prepreg-carbon-fibre-part-one 

http://www.easycomposites.co.uk/#!/composites-tutorials/beginners-guide-to-out-of-autoclave-prepreg-carbon-fibre-part-two

http://www.easycomposites.co.uk/#!/composites-tutorials/beginners-guide-to-out-of-autoclave-prepreg-carbon-fibre-part-three

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan i dag 3D printe karbonfiberdeler hvis en vil også. :-)

Prøvde å handle hos Easy Composites for noen år siden - men de sendte ikke farlig gods til Norge. Kjemikalier kom under farlig gods - og vi skulle ha noe ekspanderende epoxy skum for kjernemateriale og litt forbruksvarer. Endte opp hos Essex Resins istedenfor. Pris på frakt av slikt er dyrt. Vet ikke hvor pre-pregs havner men hadde vært moro om det ikke var farlig gods og ikke kjølevare.
 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Prthhh skrev:

Man kan i dag 3D printe karbonfiberdeler hvis en vil også. :-)

Da koker det ned til om man vil bruke 200 000 på en liten autoklav eller en liten 3D printer som kanskje er stor nok til en riflekolbe?

Ingen av delene er vel aktuell for en lavbudsjett komposittstokk?

 

22 minutter siden, Prthhh skrev:

Prøvde å handle hos Easy Composites for noen år siden - men de sendte ikke farlig gods til Norge.

Det er jo den fantastiske ulempen vi har av å ikke være med i EU, og den fantastiske "ulempen" vi har av EØS. Det går helt fint å sende farlig gods til SverigeO.o Hvorfor skulle det være forskjell om den ble sendt til Norge?>:(

Link to comment
Share on other sites

Egenimport av pre-pregs som de i artikkelen med forbruksartikler og bygging av ovn blir heller ikke spesielt lavbudsjett tør jeg påstå :)

Lavbudsjett - eller kanskje heller hobby-fordi-det-er-moro-budsjett tilsier etter min mening kjerne i skum og manuelt utvætede fiber som basis. Vil en legger mer i det så vakumbagging og "koking" i ovn etter 12-18 timers herding med vanlig "butikkepoxy". Å gå fra null kunnskap om kompositt til å vakumbagge er en bra lærekurve og en får samlet noe utstyr som vakumpumpe, ventiler, noe forseglingsmateriale osv. Deretter kan en bygge videre med infusjon på neste prosjekt hvis en ønsker.

Når jeg tenkter etter så har hfmarine.dk en god del komposittmaterialer. Skal en innom Danmark og har slike interesser kan jo det være en god mulighet.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes forhandlere i Norge også. Kompositthuset har nettbutikk, men både Diab og Lindberg og Lund har mye rart i handel som kan være verd å sjekke ut.

Prepreg finner man stadig på ebay. Om man klarer seg med mindre mengder "farlig" gods sender Easy composite det med båtfrakt til Norge. Tror jeg betalte ca en 1000 lapp for en pakke delt i to. Hvor en kom med båt og den andre via postens "vanlige" rute, hva nå enn det måtte være? Men det er en stund siden.

 

35 minutter siden, Prthhh skrev:

bygging av ovn blir heller ikke spesielt lavbudsjett tør jeg påstå

En ovn kan jo være en gammel komfyr eller en kasse i tre/MDF med en varmluftpistol og en styring. Det trenger ikke være spesielt avansert.

En autoklav krever litt mere. Den skal tross alt tåle og holde 5-6 bars trykk i tillegg til varme.

 

En vakumpumpe koster knapt en 1000 lapp på Jula sist jeg så etter!

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vakumpumpen hos Jula er vel ikke beregnet for kontinuerlig drift - men er en slik som brukes for vakumering av varmepumper? Bør ha en trykkmåler påkoblet i så tilfelle med mindre en mener at en får til å lage en 100% tett vakumbag på første forsøk da pumpen ikke er beregnet på langvarig kontinuerlig drift og sikkert har lufting av oljen til rommet den står i (beregnet på utendørsbruk).
Det er også brukt kompressorer fra kjøleskap og frysere som vakumpumpe hvis en skal ned på lavbudsjett. Disse skjærer seg gjerne etter å ha blitt brukt på noen prosjekter og lufter også til rommet de står i. Men er på en lavbudsjett så går det an.

Har ingen erfaring med pre-preg på postordre. Vil ha det som kjølevare av naturlige grunner.
Når jeg sjekket så var prisen på frakt fra Easy så høy på vanlig gods at jeg la bort de som leverandør. Farlig gods sendte de ikke til Norge uansett. Jeg skal sjekke neste gang jeg skal ha noe.

Jeg tenkte på en stokk som ikke gikk inn i en vanlig ovn. Vanlig ovn har vel alle hobbyister stående i garasjen til bruk for pulverlakkering uansett. 100 grader jevnt i et døgn eller så med varmekilde basert på varmluftspistol høres ut som noe som står et stykke fra huset til selvbyggeren. Sikkert mange greie løsninger å finne på youtube.




 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Prthhh skrev:

Har ingen erfaring med pre-preg på postordre. Vil ha det som kjølevare av naturlige grunner.

Det er forresten også en av de gode grunnene til å lage prepregen selv om man kan. Eller så må man få tak i en varianten som ikke trenger å fryses/holdes kjølig slik som denne https://compositeenvisions.com/prepreg-any-fabric-room-temp-stable-epoxy-2049.html

 

1 time siden, Prthhh skrev:

Vakumpumpen hos Jula er vel ikke beregnet for kontinuerlig drift

Ligner ikke Jula sin vakuupumpe https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/vakuumpumper/vakuumpumpe-739003/ veldig på Easy composite sin http://www.easycomposites.co.uk/#!/vacuum-equipment-and-supplies/vacuum-pumps-and-equipment/composites-vacuum-pump.html ?

Jeg har ikke erfaring med noen av de da jeg har en nokså dyr en i forhold. En trykkmåler er vel en selvfølge?

 

 

En ting jeg liker med infusjonsmetoden er hvor enkelt man kan blande fibertyper (carbon, glass, kevlar, forskjellige vev osv). Det gjelder jo også for vanlig våt håndopplagt laminat som bagges.  

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt "Araldite LY1564" herdet med "ESH4" kjøpt hos Lindberg & Lund - betalte ca 6k per 25l spann. Den er tyntflytende, og har en eviglang gel-time. Den må varmes for å herde ordentlig - mener vi brukte 80°C over helga. Har pumpet 25-50l om gangen inn i forskjellige former, den renner som vann og finner fram de utroligste steder. Brukte ei industriell vakumpumpe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Watski fører Mas, det står at den har lav viskositet og kan brukes til infusjon. I tillegg har de blandbare herder slik at lang herdetid kan fikses. Dog er prisen en del  høyere enn jeg hadde tenkt meg til dette "se hvordan det fungerer og ikke bli ruinert" prosjektet.. 1040 for 1,5 liter. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan kjøpe 1,5 liter infusjonsepoxy til en 1000 lapp så er ikke det galt. Men jeg er litt i tvil om den epoxyen fra MAS egner seg til infusjon? Det var ikke lett og bli klok på bruksområdet ut fra den dokumentasjonen MAS har lagt ut på sine sider. 

Hvis du får til å bruke epoxyen til infusjon så må du vise resultatet og beskrive prosessen. Det hadde vært helt supert om man kunne kjøpe infusjonsepoxy i 1,5 liters kvanta i stede for 30. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...