Jump to content

CBC .45 M4


Vaquero

Recommended Posts

Hadde en hyggelig prat med "Bunkeren" her fra forumet i går.  Det viste seg at vi begge hadde denne .45acp patronen og at den hadde sin spesielle historie angående fargemerking. Jeg fant det litt morsomt siden jeg har lurt litt på denne grønne merkingen. jeg har googlet litt og fant dette svaret fra en som kaller seg John Moss, Jeg kopierte teksten og oversatte den direkte på Google translate. Beklager derfor litt grammatikk her. Jeg fant det også unødvendig å ta eget bilde, den vi har er helt lik.

John Moss:

Historien om farget-lakk markeringer på brasiliansk pistol ammunisjon er litt komplisert. Jeg vil prøve å forklare det.

C.B.C. har gjort utstrakt bruk av fargede lakker i produksjonen av deres ammunisjon. Opprinnelig kuler lakkert helt rød var indikasjon på kommersielt eller sivil ammunisjon, mens de lakkert grønn var militære patroner. Dette systemet ble tydeligvis begynt å fraråde besittelse av sivile ammunisjon av forbudte kaliber eller patroner stjålet fra militæret eller politiet. Den helt grønn eller helt røde kuler er vanligvis ledsaget av en primer forsegling av samme farge, eller hele basen lakkert i samme farge.

To unntak fra dette systemet har blitt registrert. Ammunisjon laget spesielt for den brasilianske marinen og så-headstamped normalt finnes uten lakkerte sel. Dette er i seg selv uvanlig fordi man skulle anta at siden det primære formålet med lakken var å danne en vanntett og oilproof forsegling (bare fargene hadde idetification formål), som fremfor alt, vil ammunisjon bestemt for Navy være så -sealed. Det andre unntaket er en 0,45 A.C.P. kaliber høytrykks bevis patron anskaffet fra Fabrica de Itazuba (Minas Gerais, Brasil), en armene produserer anlegget. Kassetten i spørsmålet har i kule og basen lakkert i en fiolett kaliber til signfy "bevis belastninger."

Når C.B.C. begynte å eksportere ammunisjon, ble det funnet at bruken av rødt-lakkert kuler, som regel i forbindelse med en rød primer ringrom eller rød patron base, førte til forvirring når det gjelder hvilken type belastning. Mens rød-tipped kuler har ofte blitt brukt for å betegne spesielle belastninger av ulike land, med unntak av noen argentinske 9 mm Tracer runder med kuler lakkert helt rødt, type merking som brukes av C.B.C. på kommersielle runder har normalt betegnet kassetter av høytrykks bevis type. På grunn av dette, C.B.C. begynte å bruke grønnlakkerte kuler, tidligere bare en militær kode, for alle runder produsert spesielt for eksport. Dette gjelder normalt bare til auto pistol patroner av kaliber 6,35 mm og 7,65 mm Browning, siden de var de eneste som allment eksportert på den tiden.

I de senere årene har CBC avsluttet hele dette systemet, i hvert fall for eksport runder, som ikke har noen synlige primer eller case-munn sel, og ikke har de helt-fargede kuler, uansett farge. Røde kuler og baser (noen ganger en mer fiolett farge) har siden blitt den felles markering for militær bevis runder i minst 9 mm Para kaliber, og vi har undersøkt no 9 mm ammunisjon gjort etter ca 1970 med fargede kuler.

Noen ganger militære headstamps finnes på kassetter med rød kule og røde baser. Disse var tilfeller av militær messing brukes til kommersielle formål, enten eksport av salg til lisensierte enkeltpersoner lovlig holder militær-kaliber håndvåpen.

Proof belastninger, forresten, er kalt "sobre carga para prova" i Brasil, oversette til engelsk som "over laster for bevis."

Når det gjelder M4 merking, er det noe som indikerer en "Modell 4" 0,45 auto patron. Jeg har ikke funnet ut alle årsakene til de ulike modellene. Modell 1 i 0,45 viser ikke en modell betegnelse, siden de sannsynligvis hadde ingen intensjon på det tidspunktet det ble produsert for å ha andre modeller, derav det ikke ble gitt en modellbetegnelsen på headstamp. Begrepet "Modell 1» kan også gjelde for 0,45 Auto Rim patron, som så vidt vi vet, ble bare gjort i små mengder og i en variasjon, det var lastet for bruk i Smith og Wesson Model 1917 revolvere levert til Brasil, og gjennomføring brasilianske markeringer, i 1938. Disse var nye våpen, ikke militære overskudd revolvere, og var merket med det brasilianske National Crest på sideplate. Totalt ca 25.000 ble levert til Brasil.

I 0,45 A.C.P. er M2 versjonen knappeste. Modeller M1 og M2 har alle en sak cannelure. Modell 3 ser ut til å aldri ha blitt produsert. Ingen kjente prøver eksistere, i det minste i vår forskning. Modell 4 er den vanligste i 0,45 A.C.P., og disse rundene har ikke en sak cannelure. Vi vet ikke de andre variasjoner som skyldes ulike modellnumre som skal brukes.

Den tidligste kjente 0,45 ACP runden ble faktisk laget på Fabrica Nacional de Cartuchos e Municões, São Paulo, Brasil, et selskap absorbert av CBC. Vi kjenner bare prøven i vår egen samling, selv om det kan være noe i søramerikanske samlinger.

Det er mye mer å vite om de auto pistol patroner i Brasil, men håper dette gir minst delvis svar på spørsmålene på hånden.

 

Brazil1.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...