Jump to content

Ny organisering av NSF


Domino

Recommended Posts

På tinget i Norges Skytterforbund skal delegatene bl.a. ta stilling til en foreslått omorganisering av forbundet. Fagkomiteene skal erstattes av en breddekomite og en toppidrettskomite. Jeg har ikke sett mange diskusjoner om dette, og tinget nærmer seg med stormskritt. Hva synes folket om det nye forslaget? Hva er gunstig for oss pistolskyttere? Hva er gunstig for skytesporten som helhet? Har forslaget noen praktisk betydning for oss ute i kretsene? Hvordan er forslaget bra eller mindre bra for NSF?

Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Ser vel strengt tatt ikke hvorfor dette skulle være en smart organisering av systemet. NSF er uansett hvordan de ønsker å fremstå, ett breddeforbund som organiserer en rekke relativt små idrettsgrener, varierende i størrelse fra rett rundt hundre (viltmål) til noen tusen (Pistol).

I paradegrenene Rifle og Hagle, er toppene dyrket frem i DFS og NJFF fra relativt ung alder, skulle de gjort noe for pistolfolket som er hovedmedlemsmassen, burde det ha vært ett eller annet som favnet om rekruttering av juniorer til denne grenen.

 

Personlig er jeg bekymret for at en slik inndeling vil gå på bekostning av de som betaler gildet, nemlig breddemedlemmene. Det holder jo å se på hvordan ting som fotballen, som har innrettet seg med en slik inndeling holder på, så skjønner en at dette ikke er veien å gå, om en ikke har internasjonale ambisjoner.

Edited by Flashman
Link to comment
Share on other sites

En kan se dette på flere måter:

- Vi (pistolskytterne) er flest (>70%). De (rifle og hagle) vil ta pengene våre og bruke på sine toppskyttere som gjør det meget bra internasjonalt.

- Andre toppidrettsutøvere forteller hvor nyttig og inspirerende det er å være sammen med og lære av andre toppidrettsutøvere både i beslektede grener og helt andre grener. Rifleskyttere og pistolskyttere burde ha langt mer til felles enn løpere og kastere på friidrettslandslaget. Frem til i dag har NSF ikke lyktes med sin internasjonale satsing. Stor sett har vi Pål H, og han hadde vært like god med eller uten NSF. Om en ser på de internasjonale rankinglistene, er Pål H (født 1963) og CH (født 1981) de eneste inne topp 100. Blant de andre finnes det nesten ikke skyttere født før 1980. Med det tenker jeg at vi ikke har lyktes med å få frem en generasjon som kan overta etter Pål. Slik sett kan det for toppidretten ikke bli dårligere enn det er i dag på pistol.

- For breddeidretten var faktum ved årsskiftet at FKP ikke hadde klart å skaffe NM-arrangører verken til luft, bane eller felt. Kun spesialfelt var på plass. Nå har det heldigvis kommet på plass 3 mnd før mesterskapene arrangeres, men ikke som følge av godt arbeid i FKP. I DFS har en arrangør av LS klart minst 3 år i forveien.

Min mening er at FKP verken har greid å få til en utvikling i toppidretten eller har greid å ivareta breddeidretten på en tilfredsstillende måte. Jeg ser derfor på en organisasjonsendring som helt nødvendig for fremtiden til pistolskyting i Norge. I tillegg til organisasjonsendringen er det helt nødvendig at en får inn sentrale personer som har kompetanse på ledelse og organisasjon. Det er ikke tilstrekkelig å være god til å skyte eller være interessert i skytesport. Her trenger vi personer som i sitt yrke er vant med ledelse på høyt nivå enten det er i det offentlige eller det private næringsliv.

Et lite PS: Jeg er redd det ikke kommer så mange svar i denne tråden. Pistolskyttere er ikke så interessert i smådetaljer som organiseringen av NSF. De er mer interessert i de store og viktige sakene som 5 eller 6 skudd i feltskyting eller om våpenet skal bæres i hylster eller bag med eller uten kammerflagg mellom standplassene.

Edited by nhd
måtte legge til et avsnitt
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 13.3.2017 den 13.36, nhd skrev:

Uavhengig av hvilken organisasjonsform som velges, blir i hvert fall Trøndelag og Nord-Norge dårlig representert i styrende organer. Av de 31 som skal velges, er 1 fra Trøndelag og 2 fra Nord-Norge.

Jo, men det handler jo også om hvem det er som takker ja til sentrale verv. Eller som markedsfører seg selv overfor valgkomiteen. Jeg vet om skyttere i nord som har blitt kontaktet av valgkomiteen i NSF men som har takket nei. Og da er kanskje nestemann på lista en "søring"? Men ut fra "kjøttvekta" ligger det vel uansett an til at det blir flest kandidater fra den sørlige del av landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siste nå skal være at vi pistol-dommere ikke lenger skal møtes til etterutdanning hvert 4. år etter OL. Nå skal all regeloppdatering foregå via e-opplæring hjemme med ny eksamen. Det betyr at kretsenes dommersamlinger ikke lenger er påkrevet fra forbundets  side, og vi dommere mister det viktige samlingspunktet der vi i sosial setting kunne drøfte og lufte viktige sider ved regelverket. Leie av et lokale, et fat med boller og en kaffeskvett er muligens blitt i dyreste laget for elitedyrkerne sentralt. Da slipper de jo også å rekvirere en erfaren dommer eller dommerinstruktør til oppdateringssamlingene.

Edited by Observer
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også fotballdommer. I mitt område har vi et fotballdommerlaug som møtes flere ganger årlig for nettopp det du etterlyser. Minst en gang i året leier vi også inn en toppdommer. Kanskje noe for oss pistoldommere også. Skal ta det opp i kretsen min. Vi har penger og vilje til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Som fersk dommer så etterlyste jeg dette av kursholder.. og det er skremmende at det ikke en gang finnes et fora for dommere der man kan diskutere saker og ting. Spesielt når regelverket av og til er så tvetydig og motstridende og mangelfullt som det er.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Observer skrev:

Siste nå skal være at vi pistol-dommere ikke lenger skal møtes til etterutdanning hvert 4. år etter OL. Nå skal all regeloppdatering foregå via e-opplæring hjemme med ny eksamen. Det betyr at kretsenes dommersamlinger ikke lenger er påkrevet fra forbundets  side, og vi dommere mister det viktige samlingspunktet der vi i sosial setting kunne drøfte og lufte viktige sider ved regelverket. Leie av et lokale, et fat med boller og en kaffeskvett er muligens blitt i dyreste laget for elitedyrkerne sentralt. Da slipper de jo også å rekvirere en erfaren dommer eller dommerinstruktør til oppdateringssamlingene.

Jeg vet ikke hvordan ståa er i din krets. Men hos oss har iallfall kretsen såpass romslig økonomi at vi greit kan arrangere ei dommersamling i året dersom det er interesse for det. Men det viktige er jo da at dommerne kommuniserer dette ønsket/behovet til kretsen. Heldigvis er flertallet i kretsstyret (dersom man regner med vara) hos oss dommere, så det kan jo være letter å få gehør for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...