Jump to content

Hvordan lærte du deg å gjøre opp vilt?


JegerStineNo

Recommended Posts

Hei,

Jeg lagde nylig et lite innlegg på bloggen om utvomming av rådyr. "Med vommen i hånda" .

Ikke et innlegg om hvordan man vommer, men litt tanker om hvordan man som førstegangsjeger kan få denne praksisen uten å bruke tusenvis av kroner på div. kurs. Slik jeg oppfatter det er det fåtallet som velger å ta kurs i oppgjør av vilt, så jeg er nysgjerrig på å høre hvordan folk tok tak i dette da de startet opp med jakten.

Hvordan var dine første erfaringer med utvomming, slakt og flåing av vilt?

/Stine

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg var med var på et garasjegulv i 6-7 års alderen, husker jeg var mest fasinert av hvordan man kunne bruke ting fra den vanlige verktøykassa til å komme seg gjennom bein.

Etter vi begynte å jakte selv prøvde vi oss litt frem og fikk litt hjelp av storebrødere, men kunne vell trengt ett kurs i slakting av hjortedyr ja. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så på at pappa tok ut av harer og var med å vomma og flådde elg når jeg var liten guttepjokk med på jakt. Jeg fikk også god hjelp og instruksjon av naboposten da jeg skjøt min første elg aleine.
Ellers har det vært tradisjon for at vi unggutta hivde oss over elgene som skulle flås, med mer eller mindre skarpe kniver og godt humør. Men det vanka godlynnt erting av den som måtte bruke saga for å skjære av beina, bomma du med kniven så var det et sikkert tegn på at alt du hadde fortalt fra jakta den dagen bare var jug. Det var mye elg på den tida så det blei bra med trening.
Vidrefører dette til de som er nye på elgjakt nå, skyttern må vomme sjøl men får litt tips, råd og hjelp hvis det trengs. Dette er forsåvidt også en effektiv kur mot vomskyting.
Den beste måten å lære vomming, flåing og slakting på er å få blod på henda. Smart å få tak i trafikkdrept rådyr for å øve. Slakter du lam til eget bruk er disse også fine å øve på, har hatt med ungdomsgruppa til lokal JFF på dette.
Ligger dyret med venstre side opp og du løsner milten fra vomma, så er det egentlig ganske greit å få til. Motsatt side opp så blir det VM i tarmgraving. Litt tau eller børsereima til å binde opp beina med er kjekt hvis du er aleine.
Tar ofte ikke ut mer enn jeg må i skogen, skjærer hull i mellomgovet for å drenere blod og tar ikke ut bak.
Det er også mange gode filmer om dette kan anbefale de av Tomas Ekberg. F.eks denne: https://vimeopro.com/user5133403/tillvaratagande-av-vildsvin/video/95941312

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt med ungdommer på jakt fra de var små. Om lysten er der, har de fått lov til å prøve seg. En må tidlig krøkes som god krok skal bli. Han som vommer ut denne elgen er vel 10 år på bildet og vommet denne elgen sammen med kompisene. Jeg spør om de har lyst til å prøve- og det har de som regel. På samme vis er det i slaktebua- har en lyst får en lov :-)

Utvomming.jpg

Flåing.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, learning by doing ser ut til å være vanligste oppskriften også. Det er få av de jeg har skrevet eller snakket med som har tatt kurs (med unntak av ungdom) via lokallag. Det som er synd med kursene er jo at det er få dyr pr. deltaker og da synes jeg det er litt dyrt. Man må kunne ta for seg hele dyret alene mener jeg, om man skal få full uttelling av erfaringen.

Link to comment
Share on other sites

Observerte for det meste. 

Han far var ikkje jaktintressert så lærte ikke å gjøre opp vilt fra han, men han har flådd noen tusen skinn så der har eg lært litt. Skulle dog ha fulgt mye bedre med å lært mye mere. Men hadde desverre ikkje interessen i dne tidne.

Så har eg lært av de eg har vert med eller som har vert med meg å ta ut av dyr. Så tusen takk til broderen som har lært meg mye der.

 

Ellers så har eg sett Kristoffer Clausen sin film Helt Vilt ei gang og merker at eg burde se den igjenn om man kan få noen nye gode ideer.

http://jaktflix.se/index.php/hyrfilm/item/250-helt-vilt

 

gikk igjennom dvd samlingen. (har kastet eller gitt bort alle filmer som ikkje har med jakt å gjøre i siste opprydding :) )  Da tenker eg at eg må se denne igjenn snart. mulig å finne nye tips.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...