Jump to content

Våpenregler


Birk88

Recommended Posts

Hei.

eg hadde eit mindre hyggelig møte med nabokona i helga. Eg var ute og testa ny ammo og skaut på hardoks plate. Og der kom naboen og var rimelig forbanna over att eg var ute og skaut. Er det nokon som veit reglane rundt skyting på privat eigendom, og har hennvisninga til lover og paragrafer.

Eg var på privat utmark, med sikker bakgrunn og hadde god oversikt over området. Det er langt til nærmeste hus. Eg snakka med han som bur nærmast etter eg hadde skutt og han hadde så vidt hørt skudd, og ho som klaga bur enda lenger vekk og kan aldrig ha hørt det der ho bur.

 

Edited by Birk88
Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er det granneloven som gjelder her. Den sier noe om støy innenfor begrensede tidsrom, typisk kveld og natt. Ellers er det som du sier åpenbart nødvendig med god sikkerhet og trygg bakgrunn. Du finner neppe noen lov som omtaler slike "private" skytebaner. Det er strengt tatt naboen som har bevisbyrden for at du har gjort noe ulovlig. Løkkeskyting blir som løkkefotball, så lenge du ikke bråker utenfor akseptabelt tidsrom.

Link to comment
Share on other sites

Er heilt enig.

skyter alltid med lyddemper så det er ikkje noko alvorleg smell.

vi er blitt ening på bygda om att det må smelle litt meir, sånn som før. Då reagerte ingen på skuddsmell, det var liksom heilt normalt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der jeg holder til stoler man ikke på folk som ikke smeller litt, slike folk er også truende til å møte opp i skogen med tennposer til bålet... Jeg har fått "klager" på at det er litt for tyst på andre siden av åsen på min plass. De lurer på om jeg er gjerrig på ammo. Noen ganger kan det smelle i noen timer. Jeg forstår ikke kritikken, jeg har høyere ammo-forbruk enn noen av dem:lol:8)

Ikke typisk meg at det er stille når jeg først er til stede på landeiendommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...