Jump to content

Dier o.l. til Hornady lock 'n load


Sauer101

Recommended Posts

Hei!

Vurderer anskaffelse av en Hornady lock 'n load-presse. Lurer i denne sammenhengen på hvilke dier, hylseholder o.l. jeg vil få bruk for. Finnes det komplette diesett?

(lader først og fremst 308 win)

Edited by Sauer101
Link to comment
Share on other sites

Ja, flere produsenter har komplette diesett. Til lock'n load må man vel også ha slike hurtigfeste-bøssinger, jeg vet ikke hvor mange som følger med pressa. En bøssing per die, ellers forsvinner hele poenget med hurtigkoblinger.

Er du nybegynner, så ville jeg gått for et komplett sett med standard dier til .308 og eventuelt supplert med flere deler når du får litt erfaring. Noen produsenter legger ved hylseholder i diesettet, andre ikke. Dette må du bare lese på hver enkelt produsent sine sider. 

Strengt tatt tenger du vel bare to dier til .308, helpressingsdie og kuleisetter. Jeg synes det er kjekt å ha en halspressingsdie i tillegg (lee collet eller tilsvarende), men det er strengt tatt ikke nødvendig. Også kjekt å ha en separat krympedie (jeg bruker gjerne lee factory crimp), simpelthen fordi du da kan justere settedybde og krymp separat. Blir litt mindre fikling... men det går fint an å lade presis ammo uten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...