Jump to content

6,5 Grendel vs 7,62×39


ko-stens

Recommended Posts

Ikke før .222en er innskutt, kommer grubleriene... Hva med ny toppjakt-/småviltrifle i et lite utbredt kaliber, men med liten kasse??? Hvorfor være mainstream og ha dusinvarekaliber? .222 er nusselig og god den, men...

Noen som har noe å si om de to i overskriften? Evt, er det andre kalibere som egner seg bedre til fugl ut til 300 meter som samtidig tar seg av rev, bever og rådyr?

Synes stutt-tjukke 7,62x39 ser litt kul ut, men har den samme kulediameter som .308? Hadde jo vært kjekt det da jeg har det til litt større ting, men ikke kjekt om jeg blander de i hop!

6,5 Grendel, har den samme kula som 6,5×55?

Greit med bra kuleutvalg. Greit også med god hylsetilgang. Og greit med kaliber som ikke lager fjærsuppe av fulen.

Foreløpig er jeg bare i tenkeboksen, men det er jo alltid moro med noe nytt! :-)

 

Link to comment
Share on other sites

7,62X39 har original kulediameter på .311 og "original" kulevekt på 123 grain, tror endel fabrikker "diller" litt med kuler i .308 og kjempelang overgangskonus, så det bør sjekkes grundig i forhold til når du orienterer deg i markedet.  

6,5Grendel kjører samme kuler som Rikskaliberet, men de jeg har sett, har tyngdemessig stoppet på kuler i 120ish grains leitet.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal ha løp i 7,62x39 synes jeg det vil være dumt å velge noe annet enn ,308" løp... Bonusen er uendelig utvalg i løpsemner og kuler. Bakdelen er at en ikke skyte fabrikkammo, noe jeg ikke ville bekymret meg for en millimeter...

6.5Grendel bruker samme kulediameter som 6,5x55, .264"

Begge patronene begrenses i praksis av magasinlengde, de er krampaktig i en minikasse og hva er egentlig poenget med en sånn i kort/308lengde kasse? De passer perfekt til det de er designet for, sks/ak og AR15. 

Er ikke helt ferdig med Grender og det kan fort dukke opp i skapet igjen men da i kort 700-kasse. Null fornuft i det men alt skal ikke være fornuftig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tikka jern hos smed for å smis om til 6.8 spc (aka 6.8x43)  for øyeblikket. 270 kuler finnes jo i alle former og fasonger. Normas litt butte fmj til topp f.eks.

Takket være at de kamrer denne i AR så er det også jaktkuler å få som faktisk er laget for å fungere i hastighetene denne presterer( i motsetning til div andre villkatter).

 Og hvis du vill ha villkatter så kan man necke den ned til 6.5mm med redding bushing die. 

Eneste som er vanskelig er å skaffe hylser....men det blir kanskje lettere nå som Donald sitter ved roret.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noe av ideen er fugl ut til 300 meter så kanskje du skulle kikke på Nosler sin nye 22Nosler. Om jeg har oppfattet rett er det ei 6,8 SPC hylse som er necka ned til 224. I ei Vixen vil jeg tru du kan brotsje opp Kammeret fra 222 og så må støtbunn åpnes opp. 

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje den kan bli stygg mot fjærkre på kortere hold, etter å ha lest litt om den. 

Mulig 6XC kan være greia? 

Har en Bergara enkeltskudds i .222. Vet ikke om man kan få en børsemaker til å tukle litt med pipa der!? Synd det er så lite kaliberutvalg med denne børsa. 

Ellers så 6,8 SPC interessant ut. :-)

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Om du åpner for annet, kan jeg anbefale å ta en titt på 6X45, men den må du lade selv. .223 hylse, necket ut til 6mm.

Ett av mine "evigvarende" drømmeprosjekter.  :)

Henger antagelig i at jeg prøveskjøt lilleSakoen til Roe, med samlinger som var innenfor trådene på siktemidlene på 500 meter, en gang på Hengsvann.

Link to comment
Share on other sites

Grubler mer og mer på 6,5 Grendel... Er det mulig å få borret opp og kamret om løpet i pipa på denne Bergaraen, mon tro? Det hadde jo gjort alt mye enklere. Er jo ikke noe sluttstykke å tenke på her. 

Ser at Jaktdepotet har hylser, om enn litt dyre, men en får da i det minste tak i.

 

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg opp litt mer på denne 6,5 Grendel, og om jeg blir "sær" og vil ha noe ikke alle andre har, så blir det nok denne.

Har vært i kontakt med børsemaker og fått litt info. Han sier en må lage nytt løp og få tilpasset dette. Han har ikke brotsj i kaliberet, så det må kjøpes inn. Sammen med gjenging av pipe, vil kostnaden fort komme opp i 6 - 7 000,-. Høres dette normalt ut? Er jo litt dyrt, synes jeg, men det frister... Må snu litt på noen steiner for å finne midler først, i hvert fall. Skal helst ha hagle til jentungen før jeg begynner på noe nytt selv!

Ulempen er at jeg jo må søke spesifikt på nytt kaliber, og da går det utover våpengarderoben, og der er det trangt om saligheta! Ellers vet jeg ikke helt hvordan innfestingen til baskylen skal fikses, og festet til forskjeftet. En kan jo selvsagt ta av fra .222-løpet, men da blir jo det ødelagt.

Det er uansett noe som frister veldig. Ser kanskje for meg .222 på rev og bever og 6,5 Grendel på rådyr og fugl. At det ikke blir kragepatron til brekkvåpenet, bryr jeg meg mindre om. Ankepunktet kan jo være kammertrykk, men det blir vel ikke noe verre med denne enn med .308? Bergaraen levers jo med dette kaliberet også.

Hva slags riflestigning er normalt til dette kaliberet?

Hva med krutt? Tittet litt på Quick Load, og det ser ut som om det er N130 - N140 som kan funke. Høres det riktig ut?

 

Det blir i hvert fall noe jeg kommer til å gruble litt på utover våren!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ska ha en ekstra pipe så søker du på våpendel, dette teller ikke med i garderoben. Vil du trekke 222 pipa så er nok Snapphane her på forumet mannen å snakke med. Artig prosjekt, gleder meg til fortsettelsen. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva slags riflestigning er normalt til dette kaliberet?

Vil du slippe å tenke og tvile når du skal kjøpe kuler så er 1:8" et klart valg i 6.5. Det er vel også det vanligste. 8.5 går an - styr unna 9 eller slakere - skal du skyte Sub- se om du finner 1:7" (veeeeeeenteeeeee)

Vetle slet med stabilisering med endel kuler i sitt 1:9", og det er en haug børsemakere som har brotsj i 6.5 Grendel.

 

Eneste framgangsmåten i Bergaraen er vel å ha ei egen pipe/pipesett - ALT er jo forskjellig mellom 222 og Grendel.

Bergara leverer piper i 300 AAC Blackout, og det burde å gå an å få PVAS til å levere den ferdig - du kan jo sjekke det ut og se om det er sært nok? Det bør funke på fugl, og ikke minst, er designet for lyddemperbruk.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Bergara leverer piper i 300 AAC Blackout, og det burde å gå an å få PVAS til å levere den ferdig - du kan jo sjekke det ut og se om det er sært nok? Det bør funke på fugl, og ikke minst, er designet for lyddemperbruk.

 

Men hva med ballistikken på denne når holdet drar seg mot 300 meter og over? Har ikke mye kunnskap om den, men det høres ikke ut som et kaliber som egner seg på avstander utover 300 meter (eller kanskje helst inntil 300 meter). Får lese meg opp litt på den. Sær nok, ja. :-)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat gått samme løypa som deg. 

Jeg endte med ei rifle i 6,5 Grendel til fugl og matvilt. Liten og nusselig, godt kuleutvalg, presis nok ut til langt over det dobbelte du skisserer, lett å lade sub og gode hylser. Skal ha ei ekstra pipe i 300 BLK eller 458 socom til denne.

Link to comment
Share on other sites

jtutc5.jpg

 

 

 

jhyder.jpg

Sako Vixen 6X45 på fasan 100 meter hold  Kule; Sierra Gameking 85 grs   860 m/s    ga selvsagt høl.. men fint slakt. Rådyr skutt på langt hold, ga utmerket effekt, selv om ladeboken advarer mot manglende ekspansjon med for tung kuler.  Pipa er 1:10 twist gir 100 grains kuler god presisjon, har ikke prøvd de på jakt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om skyting med moderate patroner vil jeg si at høy BC må være målet, da faller 30-kaliber helt ut. Tar en med tilgang på kuler blir vel 6,5 vinneren. Av populære patroner blir det vel enten 6,5 Grendel eller 6,8SPC? Eller er det andre kreasjoner som har overtatt? Er jo greit å følge trendene litt, med mindre målet er "noe som ingen andre har" ^_^

I AR er det en del som mener at X39-hylsa er litt for stor til de høyeste trykkene, 6,8SPC er hakket mindre og gir litt mer gods i låseklakkene. Men der er hylsetilgangen dårligere, så hva skal en vektlegge? Hva med 6mm PPC? Krever kanskje litt mer av kulene? For meg ser den ut som en veldig fin jaktpatron med dokumentert ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Når man snakker om skyting med moderate patroner vil jeg si at høy BC må være målet

Mnja? Med slike patroner er virkelig lange hold nokså uaktuelt, og BC får mindre betydning. Under 300m er ikke 10-20% på BC verdens ende. Bare ikke trekk inn Oryx ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar fra Rafdal om at det ikke bør være noe problem å bruke løpet jeg har, dvs "bygge om" fra .222 til 6,5 Grendel. Pedersens Vaabenlager, som importerer Bergara, sier at det ikke går an bytte løp, dvs ha det som systemvåpen. Dette gikk jo med den eldre Apex-varianten.

Har sendt forespørsel på tid og pris, så får en vurdere det! Har ikke lyst å koste på det all verden egentlig, men får se hva som skjer! Noe av det kan jo finansieres ved å selge litt ladeutstyr, som dier, krutt og kuler til .222...

6,5 Grendel er i hvert fall det jeg kommer til å velge om det blir kaliberbytte! :-)

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Mnja? Med slike patroner er virkelig lange hold nokså uaktuelt, og BC får mindre betydning. Under 300m er ikke 10-20% på BC verdens ende. Bare ikke trekk inn Oryx ;)

Poeng, Men med moderate patroner begynner også hastighet å bli mangelvare. Jeg tenker at om den ikke er flat så bør den i det minste ha god BC, da er det en ting mindre å tenke på i skauen.

 

At det ikke skal være mulig å ha ekstra løp til en slik rifle virker merkelig, men om de ikke selger løse piper så stopper det jo der. Vet du hvordan pipa er festa i låseblokken?

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering:

Etter noen dager har jeg fått svar fra Rafdal: " Når eg ser på bileta av våpenet, er eg veldig usikker på om dette er noko som let seg gjere. For å få dette til må me kappe pipa, dreie den ut innvendig, gjenge eit parti av pipa og så sette ei ny pipe i denne. Det betyr dermed ingenting kva kaliber den er i frå før, heile pipa vert ny. Men, eg ser at me må kappe langt framme for evt å få dette til, og då er eg usikker på om me klarar å lage innfesting for ny pipe. Kan vere dette går, en utan å ha halde løpet i hendene og sjekka om me får spent dette opp i ein av dreiebenkene våre, er eg veldig usikker."

Det betyr i grunn at jeg legger "prosjektet" på is. Han sier jeg kan sende inn rifla slik at de kan få sjekket det for sikkerhets skyld, men tja. Om noen skulle få til dette, er det vel Rafdal, men jeg ser for meg en pris litt utover det vanlige, så da tror jeg nok heller jeg sparer til ny rifle i kaliberet, om det i det hele tatt finnes å få tak i i links-utgave. Da kan heller frøken Fryd i heimen overta Bergaraen! Hun liker veldig å skyte med den, og det ser jammen ut som om hun kommer til å bli jeger også, så den vil uansett bli brukt en del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...