Jump to content

Zeiss lanserer V6


slemmo

Recommended Posts

Eyeopeneren kommer når man snakker på hvilket nivå man skyter. Har du prøvd å skyte dobbeltskudd på elgen (2 skudd pr sprang)? Norgenrekorden med Krag og diopter på en serie, 10sprang/20skudd, er 98 av 100p satt på begynnelsen av 30-tallet. (Med kikkert er rekorden selvfølgelig 100 av 100). Poenget er at for å oppnå noe slikt får man en annen referanse pga behov for utstyr med andre egenskaper som man kan ta med seg videre. Noen ganger er det greit å ta på seg vidvinkelbriller og strekke grenser for seg selv. Et dårlig eksempel kan feks være at hvis man får noen treff ekstra på metallsiluett fordi man av den årsak reduserte lukketida optimalt hadde man sikkert fått noe bedre traff i dynamisk også. Jeg har hatt ganske mange slike tilsvarende aha-opplevelser fordi jeg har kjørt kryssreferanse på utstyr. Hvor lang tid tar det før man trenger en 15x kikkert for å vinne VM i dynamisk rifle? Jeg tror det kommer til å skje. Noen som vedder imot? Hvis ikke er det jo bare å teste en større z6i med dot som ikke dekker platene på langhold :-)

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du tenker på å skyte flere skudd på elgen på en løpetur over?...ja, jeg har aldri finregnet poeng på det nivået man egentlig driver med på elgbaneskyting da, sentersonen på skivene vi skyter på i konkurranse er 15cm bred. Noe mer finpresisjon har ikke vi behov for. Så hvis jeg klarer 6-7 treff i vital sone på elgen på en løpetur så er jeg fornøyd ift til min målestokk.

Enda mer forstørrelse i dynamisk på de lengre holdene hadde selvsagt vært en fordel, men så godt som alle skyter fortere og bedre på korte hold med hovedopptikk kontra sidemontert rødpunkt, dermed er man nødt til å ha kikkertsikte som går ned til 1x. Det er prosentvis større andel mål i en dynamiskmatch på under 150m enn over 150m, så kortholdsegenskapene i siktet er viktigere enn langholdsegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om et dobbeltapp pr sprang:

https://www.youtube.com/watch?v=u1Xp__8k038

I utgangspunktet relaterte jeg svaret mitt til jakt som feks drivjakt på villsvin. Der er det i hvertfall ikke tvil om at det er bedre med z6i-dot enn trådkors. I dynamisk rifle er jeg på mye tynnere is. Men det skulle vært rart om ikke dere også vil følge forstørrelsesracet.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og ja, men som jeg redigerte inn i forrige innlegg, vi er låst ift til hvor langt man klarer å dra forstørrelsen på et kikkertsikte som går ned til 1. Så langt finnes det ingen som lager gode kikkertsikter med større zoomområde enn fra 1 til 8. Så fort det kommer noen så vil alle dynamiskskyttere kjøpe det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Enda mer forstørrelse i dynamisk på de lengre holdene hadde selvsagt vært en fordel, men så godt som alle skyter fortere og bedre på korte hold med hovedopptikk kontra sidemontert rødpunkt, dermed er man nødt til å ha kikkertsikte som går ned til 1x. Det er prosentvis større andel mål i en dynamiskmatch på under 150m enn over 150m, så kortholdsegenskapene i siktet er viktigere enn langholdsegenskapene.

Er det noe merkbar forskjell i dynamisk å ha en "true" 1x, kontra en 1,1x ?
(Jeg antar ikke - siden du skriver at de fleste er gått over til V8?)

Link to comment
Share on other sites

Man bruker alle forstørrelser, en tommelfingerregel er at du vil ha så mye forstørrelse at du får god presisjon på skiva samtidig som du ser neste skive eller neste område du skal ta målveksling til i kikkerten så du slipper å flytte blikket ut av okularet.

F.eks, om du skyter på 50 meter og har 3 skiver ved siden av hverandre med noen meters mellomrom så tar du siktebilde på den første du skal engasjere og justerer zoom til du også ser neste skive i kanten av okularet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Innser at tråden starta med tema V6, men det har vært så mye snakk om Z6i og størrelse på lysdot at jeg tar sjansen. 

 

Som tidligere nevnt kjøpte jeg en Z6i 2,5-15x56 II brukt. Nå har jeg fått den og endelig fått testa den. Kikkerten er helt uten skrammer og ser flott ut. Det er en ting jeg reagerer på. Lys doten ser uskarp ut. Det ser ut som lyset flyter ut ned og til høyre. Ikke mye, men akkurat nok til at det irriterer. 

Hva kan det skyldes? Noen som har erfart noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, amatør skrev:

Har du stilt okularet skarpt? Om du har det, så er det mest sannsynlig at det er dine øyne. Har du sjekket synet om du har astigmatisme? ( skjeve hornhinner)

 

 

Hei. Jeg har skjeve hornhinner, og opplever att rødpunktet på mine kikkerter er uklare og flyter noe utover.... Hva kan man gjøre med dette?

 

Er forøvrig imponert over din kikkert kunnskap!!

Link to comment
Share on other sites

På 27.4.2017 den 22.08, amatør skrev:

Har du stilt okularet skarpt? Om du har det, så er det mest sannsynlig at det er dine øyne. Har du sjekket synet om du har astigmatisme? ( skjeve hornhinner)

 

Har nok litt skjeve hornhinner ja, men bare marginalt. 

Det var kompisen som gjorde meg oppmerksom på fenomenet. Hvis det skyldes skjeve hornhinner så har vi det begge to. 

Hva er beste måte å stille okularet skarpt på?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Slemmo: Jeg så at du testskjøt V6 på messa og var fornøyd men at den er marginalt mer følsom for hodeplassering enn V8, og at du ellers er veldig godt fornøyd med V8. Takk for den infoen!

 

Nå har det gått noen mnd, og jeg lurer på om noen som har hatt V6 en stund nå kan komme med input. Lurer spesielt på dette med hodeplassering, men ellers alt jeg kan få av brukererfaringer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun titta gjennom V6 og sammenlignet den med HT.

jeg ble skuffet, i alle fall når HT er bare litt dyrere. Syns V6 virket litt billig både i overflate og optisk sammenlignet med HT, dessuten virket lysbryteren billig, det kan jo selvsagt ha vært akkurat den kikkerten jeg testa som hadde en dårlig lysbryter. Rart om zeiss lager en billigere lysbryter på V6, de har jo hatt denne lysbryteren i 20år, så den skulle vel være godt utprøvd

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje å banne i kirken og snakke menigheten midt i mot. 

 

Vi har kjørt en liten blindtest av ulike 2-12 og 2,5-15 sikter der merke og modell er dekket med neoprentrekk. V6 blir rangert som "litt blass" i bildet og er kilen på øyeplassering.

Zeiss er råe på markedsføring og har ett merkenavn samtlige konkurrenter kan misunne dem. 

 

At V6 heter Conquest er vel ett tegn på at Zeiss selv heller ikke har hatt toppklasse i tankene. Som en mellompris i klassen over de japanske/amerikanske som en Meopta er mer naturlig 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sauer 150 skrev:

 

At V6 heter Conquest er vel ett tegn på at Zeiss selv heller ikke har hatt toppklasse i tankene. Som en mellompris i klassen over de japanske/amerikanske som en Meopta er mer naturlig 

 

 

At Conquestnavnet har blitt valgt er rett og slett på grunn av at det er et navn som fenger i f.eks USA. 

Det er nok hovedårsaken til at den ikke heter Victory V6. Til tross for at det er nettopp en Victory V6 ?

 

Rent optisk ligger denne kikkerten i toppklassen og skal være en Z6i-killer.

Men til en ufattelig og lavere pris.

 

Bruker både HT og V8 til daglig, men skal nok finne plass og behov til en V6 også. For den likte jeg ?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, hjortefot.com skrev:

 

 

Rent optisk ligger denne kikkerten i toppklassen og skal være en Z6i-killer.

Men til en ufattelig og lavere pris.

 

Bruker både HT og V8 til daglig, men skal nok finne plass og behov til en V6 også. For den likte jeg ?

 

 

At V6 er en Z6i killer er vel å ta litt hardt i ?  Det må isåfall kun være om man tenker pris.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sauer 150 skrev:

Blir kanskje å banne i kirken og snakke menigheten midt i mot. 

 

Vi har kjørt en liten blindtest av ulike 2-12 og 2,5-15 sikter der merke og modell er dekket med neoprentrekk. V6 blir rangert som "litt blass" i bildet 

 

 

Når jeg sammenlignet med HT er jeg helt enig. Med det sagt så er ikke V6 dårlig optisk, men når prisen er såpass høy bør man kanskje forvente mer ?

Link to comment
Share on other sites

Tror dere en V6 2-12x50 vil være bedre om natta enn min gamle classic 2,5-10x50?Har skutt flere hjort og rev med denne og det har alltid gått bra.Men syns det hadde vært bedre å hatt en med lysprikk.

Vil helst ikke opp på x56,syns det er mye kikkert å drasse rundt med.Har en S&B Klassik 2,5-10x56 med lys på en småviltrifle (17 HMR).Det billigste hadde vel vært å kjøpe blasermontasje til denne,men vil nå helst ha x50....

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, G.Larson skrev:

Hvem?

På skytebanen under jegerskyting.

 

At en Conquest V6 er en Z6 "killer" er vanskelig å forstå hvordan en skal få til. Til det er den ALT for kilen på øyeplassering, spesielt på lave forstørrelser 

Edited by Sauer 150
Mer info
Link to comment
Share on other sites

At V6 skal være blassere i bildet virker lite sannsynlig da man har brukt fl- linser som i victory fl. Men klart på en "blindtest" kan flere faktorer spille inn, som skitne linser, feil innstilling på fokus osv. Har bare sett gjennom denne i butikk,  så kan ikke si hvor blass den er:D

 

At Zeiss har et bedre merkenavn enn Swarovski er selvfølgelig bare tull. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er i tenkeboksen ang V6 2-12x50.Kan jeg forvente like gode eller bedre skumringsegenskaper på denne sammenlignet med min classic 2,5-10x50?

Eller vil 6x zoom-område faktisk gjøre at den gamle blir hakket bedre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...