Jump to content

Kniv


kjell Vidar

Recommended Posts

Hei

Tenkte å legge ut bilde av den første av forhåpentligvis flere kniver. så var det datakunnskapen igjen da. Jeg kom helt tilfeldigvis over 2 byggesett av Helle original. Tenkte som så at de er nok helt greie å lære seg litt på. Har nå gjort litt på den ene. Har i tillegg til tre emnet som var med, lagt til litt ekstra. Fram og bakholk, fra leggbeinet av enten hjort eller elg. Ikke sikker da jeg var på avfallsplassen og dro frem noe fra forrige høst.... Så er det reinhorn og en trebit, valbjørk tror jeg. Vanlig sort tøy som mellomlegg. Spent på om tøyet trekker vann eller om det er trekt igjennom av lim. Har prøvd å plukke opp mest mulig av informasjon her på forumet, hele prosjektet på denne første er egentlig et prøve og feile kurs. Dukker ihvertfall opp flere spørsmål underveis som jeg ikke har tenkt så mye over. Men det får man vel finne ut av etter hvert. Usikker på om jeg skal slipe mere på skaftet og spesielt ryggen, eller olje den slik den er. Når det gjelder slire har jeg lyst til å prøve meg på en hornslire. Har blitt inspirert av både Haretex og Dagl sine kniver.

Har noen prøvd å splitte leggbein/margbein og lime for bruk til slire? Har erfart at dette er sprøtt og muligens da uegnet for gravering f.eks.

Mottar med takk alt av meninger om denne. Noe vet jeg selv, men vil gjærne høre hva andre syns. Flere feiler som ikke syns på dette ene bildet. Men, det er som sagt, et prøve og læreprosjekt.

Vil forøvrig takke for et godt forum og tilgangen til en gullgruve av informasjon. Alt takket være alle de som bidrar med sine produkter her inne.

Mvh

Kjell

IMG_20170220_121449.jpg

Edited by kjell Vidar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. tar litt tid dette underveis. Men har nå fått skaft på kniv nr 2. Har også oljet den. Hva anbefales som poler medie, bivoks? Samme materiale i skaft som den som er avbildet. Kjøpte noe poler sett på Jula men oppfatter dette som litt grovt. Aner meg at det er mere beregnet for polering av metall. Det står jo også på de respektive boksene, men trodde egentlig i mitt enfoldige sinn at det er dette som brukes. Det må finnes noe mere egnet for polering av tre og horn.

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei. Holder på og sysler med slire til den ene. Har også lyst til å prøve litt gravering. Men ser at det er en del sprekker i benet. Vil disse bli farget når jeg tar på litt farge? Hva kan man eventuelt gjøre for å unngå det?

Tar imot synspunkter om rettelser med takk....

 

Kjell

5DB0926A-8467-41BB-B9BC-0B451FE3C1B9.jpeg

F635602E-F598-4B33-B7C1-D689FEBCF3DA.jpeg

63F8C321-2220-438B-B716-642C118A18B9.jpeg

41C97ADC-45A5-440F-B1A0-4FF8FBD91A47.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 10.12.2017 den 9.36, Hermansen skrev:

Det du kan gjøre med sprekkene er å fylle de med tynt tynt superlim, Så pusse etterpå så vil ikke sprekkene ta til seg farge når du graverer etterpå :)

 

jo, takk for tips.  Jeg så ikke den stripen som satte spor. Eller på landskapsiden om jeg kan nevne det slik, som jeg var mestbekymret for. Så kun skjolder i beinet som jeg tolket rett og som ikke tok farge. Men så ikke den på fremsiden. Men, det er så man lærer 😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...