Jump to content

Mauser M98 6.5saum , magasin & enkelt pipebytte


Recommended Posts

Hallo

Jeg har skrevet om alle mine mauser prosjekter her på kammeret så selv om prosjektet er ferdig må jeg nesten dokumentere dette også, ble jo så enkelt og legge ut bilder og!

Det hele startet med ett ønske om en allrounder rifle med Rådyr på druge hold som hovedfokus. Vi er en gjeng som hvert år er i Skottland på bukkejakt å der kan det fort bli litt lengre hold enn det normale her til lands. Jeg ønsket 6.5 kule(nærmest optimalt til både Langhold og Rådyr) å jeg ønsket en magnum hylse for god fart i ett hendig løp. Valget falt på 6.5saum.

Først ble det bestilt 200stk Norma 7mm Saum hylser og 7mm Redding S-bushing die sett. Så begynte jeg å prøve meg frem med bushinger og ekspander knapp for å size ned halsen.

Litt prøving og feiling må det bli men til slutt fant jeg en kombo som gjorde jobbe i ett stepp.

1.jpg

2.jpg

Når alt var prøvd å verifisert ble det maskinert en bushing å ekspander knapp med nøye toleranser som ble polert og nitrert

4.jpg

Mine 2 første

3.jpg

Nå var det kammeret neste, en liten utfordring her er att stort sett alt av brosjer som finnes er designet for dreid hals å det gidder jeg ikke drive med! Jeg kom derfor opp med den priliante ideen å først brosje med en 6,5saum brosj for dreid hals for deretter kjøre opp halsen med en std. 6,5x55 brosj, å det fungerte. 

Måtte lage ett test kammer for å tilpasse kuleskråning osv. helt optimalt. 

6.jpg

Pipa ble så gjort ferdig gjenget for demper og nøkkelspor for enkelt pipebytte. 

7.jpg

Å de første skuddene ble avfyrt, ting så ut til å være i orden! Måtte også lage nytt bak lokk til demperen min. 

8.jpg

Men så kom det som skulle bli den største utfordringen med hele prosjektet, Matingen! Patroene matet på ingen måte fra en std. M98! Å det var så lang unna att det skulle gå att vi ikke en gang gjorde noe forsøk på å få det til. Vi måtte inn med ett single stack magasin! Litt tilfeldig kjøpte/lånte jeg ett Schultz og Larsen magnum magasin, da det var dette de hadde i min lokale våpen butikk, å det så ut som det kunne fungere! Det første vi gjorde var å frese ut plass for magasinet i ett std. M98 underbeslag og korte ned magasinet i fremkant ut fra litt testing av matingen. Dette fungerte veldig bra!

11.jpg

9.jpg

Nå var det magasin lås neste. Her må jeg si far min, som forøvrig er Våpen smed og primus motor i duen skal ha skryt for en meget fiffi patent! Denne monteres i det eksisterende hullet for utløsing av lokket i underbeslaget å man kan enkelt innføre denne i ett hvilket som helst original underbeslag med mange forskjellige magasiner.

14.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Kasse nøkkel for enkelt pipebytte

IMG_0067.JPG

Her er ferdig rifle med 2 piper(6.5saum pg .300wm) å Kahles 624i på toppen, en total vekt på ca 5.5kg med kikkert og demper.

Magnum Mauser.JPG

IMG_0089.JPG

Sender 130gr kuler ut i ca 965ms fra en 58cm pipe. 130 Golden target til trening og 130gr Scirocco 2 til jakt.

23.jpg

3x130gr Scirocco 2 @ 850m, Rifla fungerer! 

24.jpg

 

 

Aannerud

 

 

 

Edited by Aannerud
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal fikse ett bilde etterhvert, 6,5saum'n hylsa er nesten lik som wsm hylsa om du kjenner den bedre.. Dette er nok en suveren hjorte patron ja, 6,5 magnum med moderne hylsedesign? Jeg får omtrent samme fart med denne i ei 56cm pipe som jeg får fra .264TI(6,5x55 .imp) fra ei 74cm pipe:) Å den .imp'n pusher jeg også ganske god fart med:) 

 

130gr Swift som jeg bruker nå tror jeg passer saum'n meget godt da den er ganske hard som jeg syns er fordelaktig med i raske patroner på moderate hold, i tillegg har den god BC og ekspanderer ut til minst 500m med farten jeg klarer i 56cm pipe;)

 

Men det gjenstår litt mer testing før jeg vet sikkert hvordan den fungerer, kun skutt 2 rådyr på under 100m med den så langt, men de gikk rett i bakken? 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...