Jump to content

Runest

Recommended Posts

Hei, er ganske ny innen dette området å har ikke all verden med kunnskap om hagler og rifler. 

Har kikket på en winchester sxp waterfowl 12/89 som eg er interissert i, den er ikke skutt noen skudd med å eg kan få den for 4500, sitt litt reviews om den men tenkte å spørre her på forumet i tilfelle noen har noe efaring med hagla.

Lurte også på hvilken rifle som er brukande innen kal 6,5 da eg kommer til å jakte en del på rev og småvilt men vil og ha mulighet til større jakt.

Mvh Rune

 

Link to comment
Share on other sites

Winchesteren er en "tøff" men tradisjonell pumpehagle..gjør helt sikkert jobben godt nok..Finn ut hva du ønsker å bruke den til..er det mest jakt? Eller har du tenkt å prøve deg på leirdue banen.. når det kommer til Rifle så er det Tikka T3 som gjelder..Norges folkevogn når det kommer til rifle..kjedelig..robust..presis, godt avtrekk og er vel den riflen som "ut av esken" gir mest for pengene.. har du lyst å "hore" den opp..finnes det en mengde ekstra utstyr og "gadget" til den.. ellers så har en Mauser M12..Sauer 100 og 101..Browning X bolt til pluss minus samme prisleiet..men gå for Tikka T3!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis økonomi er en faktor (som det vel strengt tatt er for de fleste), ville jeg anbefale å kjøpe rifle brukt og. Det kan være en del å spare på å kjøpe en pent brukt rifle. Så da kan du enten gå opp litt når det gjelder kvalitet/finish, eller få penger til overs til å bruke på ammo og annet stash. Særlig når du har tenkt å gå for 6,5x55 er det veldig mye å velge i i bruktmarkedet. Følg med litt på Finn, salgssidene her på Kammeret, FB grupper og lignende. Som Sunnmøring sa går du neppe feil med en Tikka T3, men det finnes og utallige andre rifler der ute som er gode valg. Ville f.eks holdt utkikk etter S&L Classic DL, som ikke ligger så voldsomt mye over Tikkaen i pris, men og holder god kvalitet; og du får du en systemrifle du enkelt og grett kan kjøpe nye løp til ettersom behovet melder seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å være flere som her lignende problem.... Ser lite skøy ut... :S

Når det kommer til rifle er det vanskelig å ikke se hva du har for et budsjett. Bare husk at man skal ofte ha noe på toppen av en pekestokk som også koster noen pæng av og til ;) 

Edited by kaffekopp1
Glemte rifla
Link to comment
Share on other sites

Ja såg dei filmane der på youtube før i dag, så håpte noen hadde en slik hagle å kunne si noe om det. Men så mange gode reviews av den andre vidoer så vet ikke eg. Ja hørt mye anbefalinger om T3, finn.no har eg fulgt ganske nøye med i de siste. Tenkter heller å kjøpe brukt våpen å bruker mer penger på sikte*

Link to comment
Share on other sites

Nai blir litt nervøs av de filmene.. kikket litt på over/under hagler men vet ikke hva som er bra å dårlig av dem. Noen forslag til god over/under til rimlig pris? (4-6000kr) tenkte kjøpe brukt.

Skal brukes til leirduer å jakt.

 

Edited by Runest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til Valmet, men vet at mange skryter av kvaliteten. En Valmet 412S på Finn.no ser fin ut og koster ikke all verden, 4 500,-. Den har utskiftbare choker. Om den tåler stål, ville jeg kanskje vurdert denne.

 

Ellers finnes det jo en del tyrkiske hagler på markedet til oppunder 6 000,-. De smeller jo de og. Av og til får en også litt dyrere slike hagler på kampanje, så om du følger med, kan det fort dukke opp en ny hagle til før pris på kanskje 8 000,- til kanskje 6 000,-.

Ellers, om du ikke bor altfor langt unna Lillestrøm, er det jo snart stor villmarksmesse der (Camp Villmark, 31.3. - 2.4.). Da kan du rusle rundt og kjenne på flere merker og prate med folk som har mer peiling enn Hermann Hvermann med narcissistisk tro på at han er verdens ubestridte ener når det gjelder hagler.

Det viktigste er ikke merket, men at børsa passer deg. Tyrkere har gjennomgående ikke fått samme skryt som de dyrere haglene. Italiensk er gjerne godt likt, men de koster gjerne skjorta. Mange anbefaler Baikal. Solid spett fra Russland, men jeg har også hørt at de helst bør være fra Sovjet-tiden da kvaliteten var bedre da. Ikke vet jeg. Det får andre si noe om.

Skulle det dukke opp feks Sabatti, Fabarm, Antonio Zoli til priser ned mot 6 000,-, er dette også hagler med velkjent kvalitet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I Norge ser jeg lite grunn til å kjøpe noe annet enn over/under, med mindre man må ha det ekstra skuddet. 

 

Har en eldre Valmet 212 selv, ikke noe fancy utstyr, men veldig god balanse og passer meg bra. Kort og hendig også i skogen, litt åpen boring på lengre hold, men ypperlig til litt tettere jakt med hund.

Man får sånne til rundt 2-4000.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att 12/89  drar med sig en längre låda och dom blir rätt klumpiga, ska du sitta och mangla Gås med biffiga stålpatroner så är det nog inget dåligt val

Men om inte så finns det smidigare pumpar och halvauto, Sen när ni inte ens får ha 3 skott i så är det för mig svårmotiverat m pump ..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...