Jump to content

Rifleskyting på forskjellige hold i Osloområdet


erikraude

Recommended Posts

Etter å ha måttet melde pass på toppjakta i år fordi orrhanene ikke ville slippe oss inn på 100 meter innså jeg at vi måtte ta grep. Jeg har kronografert og laga klikktabell opp til laaaangt, så i teorien skal alt være greit, men så var det dette med teori og praksis, da.

Er det noen som veit om et sted på det sentrale østlandet hvor det går an å skyte på ulike hold opp til tohundre meter eller så (eller gjerne lengre) så jeg kan få testa kartet opp mot terreng?

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, dobrikk skrev:

Lørenskog Skytterlag har bane på Losby (Lørenskog) mål opp til ca 400 meter, fri skyting på Lørdager, ikke medlem koster en hundrings om jeg ikke husker feil 

Høres jo perfekt ut! Og da kan man skyte på forskjellige mål og teste litt?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Høres jo perfekt ut! Og da kan man skyte på forskjellige mål og teste litt

Dette begynner vel å bli kjedelig, eller er kanskje bare litt norsk-flisespikking, men for å treffe fugl på flere hundre meters hold, så trenger man trening, ikke innskyting/testing. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Dette begynner vel å bli kjedelig, eller er kanskje bare litt norsk-flisespikking, men for å treffe fugl på flere hundre meters hold, så trenger man trening, ikke innskyting/testing. 

 

K

Og hva er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 5.3.2017 den 16.35, erikraude skrev:

Joda, jeg ser absolutt det poenget, men første skritt må være å finne et sted jeg kan skyte på mer enn 100 meter. :)

Vet ikke hvor dyktig du er til å skyte. Men folk flest kommer langt med å trene på 100m. Men skyter du grupper på noen få mm der, kan du jo øke avstandene. Selv 15 m skyting med luftgevær, øker treffsikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Liggende med støtte er samlingene mine på 100 meter godt innafor en orrfugl. Stående åpner de seg en god del. Jeg tror nok jeg kan gjøre det aller meste av treninga mi på kortere hold, men jeg har fortsatt god lyst til å se om klikktabellen stemmer og få noen erfaringer på å skyte på lenger hold. Sånn jaktmessig har jeg ikke skutt på vilt på lenger enn 30 meter. Skogen gir sjelden de lengste holda. Men jeg mista noen orrfugl i topp i vinter fordi jeg ikke ville skyte på over 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men folk flest kommer langt med å trene på 100m. Men skyter du grupper på noen få mm der, kan du jo øke avstandene. Selv 15 m skyting med luftgevær, øker treffsikkerheten

Utvilsomt. Det Geco5 sier kan ikke overdrives. Det kan omformuleres til at ALLE kommer langt med å trene på 100m, eller 15m. Kan du ikke basic, så får du det aldri til på langt hold - men det er et par ekstra utfordringer når holdene blir lange, det kommer andre krav til ammunisjon og våpen - det kommer vind - et meget viktig punkt som mange som er i overgangen til begynne med skyting på langt hold undervurderer til dels dramatisk - og det kommer større krav til skyteferdigheter.

Om holdet øker fra 100 til 200m så blir ikke tiuren dobbelt så stor... Målet blir blir forholdsvis mindre, og det kommer i tillegg til utfordringen med kulebane og vind.

 

Jeg har sett folk skyte inn på 100m, med "anlegg atte og framme" og likevel nappe så jævlig pga skuddreddhet og andre ting at man slet med å holde tier - samtidig som man snakket om hvor nøye innskytingen måtte være i tilfellet holdet ble 2-300m på jakt. Etter min mening så har man en lang vei fra slik skyting til man i det hele tatt skyter så bra at det er noen vits i å tenke >100m og kulebane og visvas. Skal man jakte på lange hold, så er 1. pri at man kan skyte, og vet sine begrensninger.

 

Min erfaring tilsier at det er de grunnleggende skyteferdighetene som begrenser de fleste når holdet blir langt - ikke kulebane og presisjon i våpen, og slett ikke alltid vind. Man mangler rutine i grunnleggende skyteferdigheter, og man mangler forståelse for dem, og man mangler tillit til egen skyting, og våpen-ammo-system, og man skylder bom på feil kilde. Ammo, våpen og vind er syndebukken, når folk egentlig ikke behersker avtrekksteknikk. Og læringen er liten, siden man ikke har identifisert rett feilkilde.

Å bli god til å skyte er ikke så mye lesing av metode, eller testing av ammo - som det er trening i grunnleggende ferdigheter. Trening man utmerket kan gjøre på 15m. Trening på langt hold bør jo tilstrebes å utvikle de samme ferdighetene, men er jo også trening i de ferdighetene som er særskilte for langt hold.

 

- bedømmelse av vind, og samling av erfaring omkring vind, hvor mye skal jeg holde, og når er det for mye vind?

- samling av erfaring omkring våpen og presisjon

- trening i å skru (huske å skru..) opp, ned og tilbake

- verifisering og atter verifisering av kulebane og treffpunkt (det blir viktigere og viktigere jo lenger det blir, etterhvert blir det en religion)

- trening i å vedlikeholde våpen, ammo, sikte-system så det holder treffpunkt uansett

- trening i beherske verierende temperatur

- og det en sjelden gjør på 100m, trening i å skyte enda bedre enn på banen, men med anlegg på et kratt, og med iskalde fingre etc....

 

Konkurranse - det være seg DFS felt, PRS, F-class, eller UNL er faktisk veldig gode måte å teste sin egen evne til å levere under press, "on demand", som det jo faktisk er på jakt.

 

Trådstarter (og alle andre) er uansett hjertelig velkommen til å komme og trene (og konkurrere) sammen med oss her på Sørlandet.

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, @M67. Jeg kommer nok ikke til å ta med meg rifla til sørlandet med det første, men det er hyggelig å være velkommen.

Ellers tror jeg du har veldig rett i det du skriver. Jeg trener på 50-metersbane til vanlig, eller tørrtrener hjemme i stua, men som du sier er det noen elementer med lengre hold det hadde vært greit å få trent på. Toppjakt hadde vært enklere om jeg kunne følt meg trygg på de ekstraelementene som oppstår når holda strekkes litt. Jeg skyter ikke så galt knestående eller liggende, i prinsippet skulle jeg fint kunne skutt en orrhane på 200 m om det bare var en mindre blink og alt annet var likt. Stående er vanskeligere, der spriker jeg mellom høyst anstendige samlinger (for meg, les 5 cm på 50 m) og å ikke klare storviltkravet. Jeg har til nå løst det med å ikke skyte stående på vilt, men det hadde gjort verden enklere om jeg fikk luka bort den dårlige skytinga her. Det er uansett ikke så relevant til lange hold. 

Det jeg egentlig er mest på utkikk etter med treninga på lengre hold er jo egentlig nettopp det du nevner, å verifisere kulefall, justere for vind etc. Klarer jeg å bli trygg på det kan det til og med hende jeg løsner skudd på fuglen neste vinter. I vinter blei det som sagt å se den fly mens jeg prøvde å komme meg inn på hold jeg visste jeg hadde kontroll på, selv om jeg mente skytinga skulle duge.

 

Sånn som et malapropos, noen har skadeskutt kammeret.no. 

Link to comment
Share on other sites

erikraude, det jeg sier over jo på generelt grunnlag - de fleste jeg ser som "skal skyte inn på litt lengre hold" for å få flere sjanser på jakt kan ikke skyte storviltprøva stående hvert jubelår i helvete, om de fikk en million for det - derfor alt maset om å trene, uansett hold. Jeg mener at SVÆRT mange ikke bør skyte noe som helst vilt over 100m, og knapt nok det. Jeg lurer faktisk på hvordan mange klarer å drepe dyrene de skal skyte, så dårlig skytes det... 

 

Kan man skyte, så er ikke lengre hold noe problem - det er det jeg nevnte, og å huske det. Det stopper jo et sted, ferdigheter bringer deg så langt, så kommer fysikken etter og gjør det - om ikke umulig, så iallefall uetisk.

Vanlige feil når folk begynner med det er f.eks. å skru feil vei, eller å glemme å skru, eller å glemme vinden - det kan en klare i rett så frisk vind... :$ Og det er som sørlendinger og grunnstøting, de som sier de aldri har gjort det, de lyver. Eller så har de aldri prøvd. (sørlendinger som aldri har grunnstøtt lyver, eller har aldri vært på sjøen) Så slenger du inn "the  occasional" avtrekksfeil, og det er faktisk litt vanskeligere å skyte på langt hold, men ikke mye egentlig. 

Så der kommer spesialisert trening, for å at det skal sitte når man er ivrig, eller stresser.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant at trening er viktig, og jeg merker at det er litt ferskvare. Når jeg ikke har skutt på en stund tar det litt tid før jeg klarer å finne riktig modus. Og jeg ser skyting på banen jeg absolutt ikke ville vært bekjent av også av erfarne jegere. Jeg er ganske fersk som riflejeger, men jeg hadde gleden (eller hva man skal kalle det) av å bo noen år på landet. Underholdningstilbudet var sterkt begrensa, men jeg hadde en salongrifle og godt med plass, og i de åra blei det løsna noen skudd. Jeg ser ikke bort fra at den treninga har gjort det en god del lettere å starte opp igjen med rifla.

 

Hvis vi nå forutsetter at jeg kan lage et raggete trekløver på femti meters hold med godt anlegg, hva er det jeg bør fokusere på når jeg kommer til en bane der jeg får lengre avstander til blinken. Avtrekk, pust, ro, anlegg og alt sånt må jo være det samme, så det jeg lurer på er jo de tinga som blir endra. Jeg har som nevnt kronografert noen skudd, regna ut en snittfart og laga en klikktabell. Hvor går jeg herfra?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

så det jeg lurer på er jo de tinga som blir endra

Du skal sjekke at du husker å skru opp, og at det stemmer.

Du skal legge merke til hvor mye kulene driver i vinden

Så skal du prøve å kompensere for vinden på forhånd

 

Ei treningsøkt på langhold kan starte med å skyte et skudd, uten innskyting og andre skudd på kort hold, mot et mål på f.eks. 300m. Ei lerdue er et realistisk mål å strekke seg mot. 1 skudd, det første, skal treffe lerdua, eller en ring så stor.

Tenk, spekuler, ta inn de atmosfæriske forhold, skru, rigg deg til - start rolig og under kontroll - senere skal skul du ta tida, og går fortest mulig f.eks. fra magasinet i lomma og rifla på skuldra, til skudd, midt i dua.

Når 1. skuddet er skutt, så tenker du over hvorfor du traff der du gjorde, og noter gjerne, og så skyter du 9 til, noter.

 

Det samme kan man gjøre på 100m, jeg hiver gjerne opp (dette gjør jeg minst en gang i måneden, året rundt, enten på 100 eller 300m, i tillegg til at jeg gjør det på 500 og ofte 1000m, ca en gang i måneden). 3 klistrelapper - den en er til 1. skuddet, den andre til en rolig 5 skuddsserie, der målet er at ingen av hullene skal bryte kanten av lappen, så kjører jeg en der jeg hiver meg ned og tommer 5 i den siste lappen så fort som mulig. Men vær rolig til å begynne med.

 

En annen "drill" er å ha to mål på ulik avstand, eks. en lapp på 100m og lerdua på 300m - og kanskje snusdåsen på 200m - og så bestemmer du deg for en rekkefølge - og skyter dem i den, gjerne til du har 2 skudd i hver. Starte sakte, øke på, starte stående etterhvert - ta tida, få den ned.

Hensikten er ikke så mye å lære å gjøre det fort, men å stresse så du oppdager feil - feil du må huske å unngå i skogen...

 

Her kommer pust, avtrekk, siktebilde og stilling inn - de 4 "Basics of Marksmanship", 6 grepsfaktorer og alt det der - det må SITTE. For gjør det ikke det, så treffer du ikke allikevel, og vet ikke hvorfor - var det vind eller et dårlig avtrekk? Skrudde jeg feil veil, eller nappa jeg - eller er jeg dårlig innskutt? Ha høy terskel for å endre nullstilling på kikkerten.

Min anbefaling er kanskje å trene 3-4 ganger så mye på "basic", på 15-50-100m (eller 200 og 300 om det er det banen er) som du trener bevisst langhold. Så du vet at du kan stole på egen skyting, og vet hvor du tror du traff.

 

Når alt de sitter, og basic - eller imellom der, så øker en på men vanskeligere basic - knestående, stående - forskjellige kreative måter å finne anlegg, og bruke det - og når det nesten sitter, så kombinerer en det med langhold - og vips, så kan du treffe ting langt pokker i vold - uten å rigge deg til med tofot i en time først ;) Du lærer hva som skal til, og du lærer å gjøre det.

 

 

Klikktabellen stemmer som regel, trikset er å lære seg å bruke den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk, @Gent og @M67!

 

Jeg gleder meg til å få litt mer tid til å skyte igjen. De nærmeste ukene går til oppussing og salg, men så blir det tid til skyting, og fanden veit jeg trenger det.

 

Jeg mistenker jeg har landets laveste terskel for å holde skudd på vilt, så det er slett ikke sikkert det blir skutt etter fugl i topp i vinter heller, men kommer jeg dit m67s ambisjonsnivå for meg er er sjansene mye større. Til nå har jeg skutt bambi på 30 meter og under, og det kjennes veldig trygt. Da veit jeg at jeg setter skuddet akkurat der jeg vil. Men når bukken stilte seg opp på hundre lokka jeg den nærmere snarere enn å ta et skudd jeg egentlig veit jeg setter på banen. Det blir kanskje mindre mat i sekken på den måten, men når det er noe levende i andre enden liker jeg å stable sikkerhetsmarginene så høyt jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...