Jump to content

Hva har vi her..?


pondoro

Recommended Posts

Ahmm....350 Rigby no 2 og 400\350 Rigby er samme patronen..Har hatt både rimmed,og rimless i to forskjellige Mausere..Altså .350 Rigby Magnum,og .350 no2.......

6 og 7  er vanskeligere.Der må man, se på rimtykkelse også..Ren gjetning blir .476 W.R,.475 no 2,eller 500\465..eller noe annet..:P

Edited by Rigby
feil skrevet
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...ser ut til at du har rett...at 400/350 og 350 No2 er identiske....men hadde de ulik ladning..?

.350 No2 ble vel markedsfört som dobbelriflpatron etter at .350 Rigby Magnum ( boltriflepatron) kom..?

400/350 ble kamret i Mausere tidlig i forrige århundre ja..

9 er 500/465...B|

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, pondoro skrev:

Hmmm...ser ut til at du har rett...at 400/350 og 350 No2 er identiske....men hadde de ulik ladning..?

.350 No2 ble vel markedsfört som dobbelriflpatron etter at .350 Rigby Magnum ( boltriflepatron) kom..?

400/350 ble kamret i Mausere tidlig i forrige århundre ja..

9 er 500/465...B|

 

Jeg tror kanskje .350 no 2 kom først.Dette er en gammel patron fra slutten av 1890 årene,basert på .400 BPE,tror jeg da...Den var selvfølgelig beregnet på brytevåpen,og fallblokkrifler.Etterhvert som kravet om rimeligere våpen basert på Mauser og andre konstruksjoner kom,ble den andre patronen utviklet.Jeg hadde som sagt en Mauser kamret for kravepatronen,og det var nok en del utfordringer i produksjonen,bl.a med hensyn til magasin og mating.

Link to comment
Share on other sites

400/350 Rigby ble introdusert i November 1899 og har en necket ned 400 Purdey hylse som utgangpunkt. Den ble ladet med en 310 grains kule som gav ca 2100fps.

I 1908 ble både .350 No2 Rigby og .350 Rigby introdusert, begge med 225 grains kule for å øke hastigheten til rundt 2600fps. .350 Rigby har et lite hakk større utg. hastighet, og er dermed den hardeste av disse.

.350 No2 hylsa på bildet under, er bunnstemplet med .400/350 . Det er virkelig lett å gå seg vill i kaliberjungelen..... ?

14882163859901863040880.jpg

Edited by Bunkeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid ei Rigby Magnum Mauser i .350 No.2 (eller var det .400/.350?) mener den var produsert 1908 el.09. Det er kun kulevekten som er forskjellen på .400/.350 og No.2. Når man gikk over til lettere kule så fikk den nytt navn for ikke å rote det til for regulerte dobbeltrifler skulle jeg tro(?)

Nr 8 fra h. er vel en .475NE 3 1/4"

Nr 9 "    "                  .470NE 3 1/4"

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bunkeren skrev:

I 1908 ble både .350 No2 Rigby og .350 Rigby introdusert, begge med 225 grains kule for å øke hastigheten til rundt 2600fps. .350 Rigby har et lite hakk større utg. hastighet, og er dermed den hardeste av disse.

Rigby lagde .350 Rigby til sine Mauser boltrifler og .350 No2 til sine dobbelrifler akkurat som Holland & Holland gjorde da de lagde .375 H&H til sine Mauser boltrifler og .375 H&H Flanged til sine dobbelrifler. 

Link to comment
Share on other sites

Fury, som nevnt så har jeg hatt en Rigby Magnum Mauser i .350 No 2 som er samme patron som .400/.350, magasinet var skrått slik at kragene ikke skulle hekte i hverandre. Jeg hadde mange bilder av denne, mulig jeg skrev om den i Våpen også. Bildene ble lånt bort engang og kan aldri tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaktrifler fra Mannlicher Schönauer var også veldig i skuddet tidlig i forrige århundre. Denne er laget av en av de kjente engelske börsemaker firmaene, Charles Lancaster,  i 1906 i kaliber 6,5x54mm. Dette firmaet bygde disse riflene av låser de kjöpte fra Mannlicher...som Rigby gjorde med Mauser kasser, enten i full lengde eller  " with Detachable Barrel and Fore-end " altså take-down med avbrudte gjenger. I fölge Lancasters katalog fra 1914 ble disse riflene levert i alle Mannichers patroner...6,5x54, 8x56, 9x56 og 9,5x57MS. 6,5 millimeteren var kjent for å penetrere ekstremt bra med den 160 grains nikkelmantlede helmantelkula som bl.a. Kynoch leverte...det ble faktisk skutt endel elefant med denne patronen av bl.a. W.D.M.Bell, hjerneskudd selvsagt..

Lancaster promoterte sin Oval-Bore rifling på denne tiden men gikk senere bort fra det, denne er imidlertid levert med konvensjonell rifling..

Priser fra 1914, 18 Guineas for best quality i takedown og 15 Guineas for best quality i full lengde....dette var dyre våpen.

Legg merke til at britene leverte disse riflene med en kraftig hevarmskule istedet for den vanlige "smörspaden", jeg har sett dette på andre engelskbygde Mannlichere også. Jeg vet ikke om låsene ble bestilt slik fra Mannlicher eller om britene smidde disse på selv.....noen som vet..?

 

IMG_9621.JPG

IMG_9622.JPG

IMG_9623.JPG

IMG_9624.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilgi meg for et dumt spørsmål; hvorfor importerte britene låskasser fra Tyskland og Østerrike? Hadde de ingen tilsvarende gode konstruksjoner selv eller var den innenlandske produksjonen av for ujevn kvalitet? 

Jeg kan alt for lite om klassiske, engelske våpen men jeg setter stor pris på at dere deler. :-)

Link to comment
Share on other sites

De hadde vel strengt tatt ikke så gode konstruksjoner selv....dog ble det bygd mange jaktrifler på Lee Metford og Lee Enfield kasser, de er ikke like elegante som Mannlicher Sch. og Mauser og heller ikke like sterke, iallefall ikke  så sterke som Mauserkassene....litt usikker på hvor höye trykk Mannlicherkassene tåler..

Kvaliteten var minst like höy på engelske jaktvåpen som på de kontinentale  men en skal ha i minne at det ble laget jaktvåpen i alle prisklasser både i England såvel som ellers i Europa..

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger ikke denne vettu..B|

Jeg kjöpte denne rifla av Rigby for noen år siden, den kom fra Atkin, Grant & Lang i London. Den er kjöpt ny av en skotsk offiser i 1906 nemlig: 

COLONEL (egentlig Oberstlöytnant..) GEORGE FRANCIS CONNAL- ROWAN OF HOLMFAULDHEAD AND MEIKLEWOOD, 1885 - 1960

Han kom fra en större landeiendom ved Stirling i Skottland...rifla er ganske sikkert kjöpt med hjortejakt i The Highlands som mål..han var ved regimentet Argyll and Sutherland Highlanders under og etter förste verdenskrig...usikker på hvilke bataljon men han var på vestfronten i 1916 som kaptein ( mentioned in despatches..). Etter krigen hadde han ulik tjeneste...han var faktisk militärattache til Polen på 30 - tallet og oberstlöytnant i Home Guard under 2. verdenskrig.. i 1943 mottok han en polsk orden..

Nuvel, nok mil. historie...det som gjör börsa veldig interessant for meg som Afrika - jeger er at den beviselig har värt i Afrika tidlig i forrige århundre....på kofferten er det nemlig rester av en reise-sticker hvor det står:

Capt. G.F.C. Connal-Rowan,  Ismaila Egypt

Som sagt, jeg vet ikke hvilke bataljon har var ved...skal sjekke det med War Office en gang, der ligger papirene hans, men höyst sannsynlig var han i Egypt under 1.verdenskrig...kanskje han fant tid til å reise opp Nilen og jakte i Uganda...noen ganger skulle jeg önske gamle våpen kunne snakke...nei nå er jeg langt ute på de nostalgiske viddene igjen..men det jo ekstra moro når en kjenner historien til et gammelt jaktvåpen da..og at det er helt originalt og med den originale kofferten. Jeg tror faktisk denne rifla aldri har blitt blånert opp..

Det er ikke helt usannsynlig at denne rifla får se Afrika igjen...:)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...