Jump to content

.380 til Revolver


Vaquero

Recommended Posts

58b2de1ccbcc0-.3801944.JPG

.380 Revolverpatroner:

Det kan være litt morsomt å kikke litt på innholdet i gamle patroner. Jeg driver fortsatt og tømmer patroner for museer for "display".

Eks: her er litt interessant å se på kulene, kulene her veier 180 grain og måler .358", ganske mye vekt sammenlignet med hva som er vanlig i en.38 Spesial som normalt har 158 grain. Volumet i .380 hylsa er lite. Patronen helt til venstre er en 38 Spesial for sammenligning, kula helt til høyre er fra .38S&W Gevelot, den veier 145 grain. En .38S&W går utmerket i en Enfield eller Webley revolver i .380.

En annen interessant observasjon:

Jeg fyller hylsen med litt olje for å ta knekken på tennhettene, i denne tømmeprosessen tok jeg 30 stk. britisk droppammunisjon for 9x19. Disse var fra 1945, fylte litt olje i hylsa og satte i kula på nytt. Når man setter i kula vil luften i hylsa bli litt komprimert, da var det 13 patroner av 30 som hadde lekkasje i hylseveggene, oljen piplet ut fra flere kanter. Det er nok dårlig legering i disse, men en påminnelse om at gammel krigsammo i noen tilfeller er gått ut på dato.

vaquero

 

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

.380 Revolverpatroner:

Det kan være litt morsomt å kikke litt på innholdet i gamle patroner. Jeg driver fortsatt og tømmer patroner for museer for "display".

Eks: her er litt interessant å se på kulene, kulene her veier 180 grain og måler .358", ganske mye vekt sammenlignet med hva som er vanlig i en.38 Spesial som normalt har 158 grain. Volumet i .380 hylsa er lite. Patronen helt til venstre er en 38 Spesial for sammenligning, kula helt til høyre er fra .38S&W Gevelot, den veier 145 grain. En .38S&W går utmerket i en Enfield eller Webley revolver i .380.

En annen interessant observasjon:

Jeg fyller hylsen med litt olje for å ta knekken på tennhettene, i denne tømmeprosessen tok jeg 30 stk. britisk droppammunisjon for 9x19. Disse var fra 1945, fylte litt olje i hylsa og satte i kula på nytt. Når man setter i kula vil luften i hylsa bli litt komprimert, da var det 13 patroner av 30 som hadde lekkasje i hylseveggene, oljen piplet ut fra flere kanter. Det er nok dårlig legering i disse, men en påminnelse om at gammel krigsammo i noen tilfeller er gått ut på dato

.380 1944.JPG

(jeg gjentar dette innlegget i tråden for å se om bilde blir stående, bilde er lastet inn fra egne dokumenter.)

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...