Jump to content

Recommended Posts

Er skikkelig interessert i mausere, da gjerne m98:) Så tenke å starte et emne om hovedsaklig hv-mauser og orginale k98 rifler. M67 og M59 passer vell og siden de også bruker m98 låskassen. Så legg gjerne ut bilde om du har en k98! her er min: en mauser fra 1939 merket 27 i veldig god stand og nummerlik. Dette er da en HV-Mauser så den har byttet kaliber til 30.06.

mauser.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen gamle infanteririfler. To av disse er Mausere. Den ene er K98K f1 fra 1941. Denne har jeg vandalisert med kikkertsikte og omsmidd hevarm, ellers urørt. Rifla er i god stand og går godt. Skal brukes på jakt.

Den andre er K98K f1, G.29/40 merket med 660. Den er hel og fin og i god stand. Denne bruker jeg til hobbyskyting i skogen. Har blant annet også Lee Enfield, Krag og SchmidtRubin. Favoritten er nok Sveitseren, men Mauserene er nok mest brukt.?

Drømmen er en K98K i originalt kaliber, men skapet overfylt og har ikke hjerte til å kvitte meg med noe. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For den som lider av Mauser-nostalgi så finnes det noen duppeditter å få kjøpt:

Var på banen for en tid siden og der var det flere gamle krigere i aktivitet (NROF), vi har litt miljø for slike ting. Det 20 skuddsmagasinet (var Sturmmagazin det heter?) Første verdenskrig ble nevnt da magasinet ble tatt i bruk. Dette er nyproduserte saker, også baksiktebeskytter i lær. Vinteravtrekket ser ut til å være originalt, her kunne stakkaren på Østfronten skyte med vottene på.

Mauser siktebesk..jpg

Denne 1917 modellen er ikke den korte 98k, det er den lange fra første verdenskrig, jeg tok ikke bilde av hele børsa.

Mauser 1917.jpg

Sturmmagazin (2).jpg

Jeg husker ikke om dette var en 7,92x57 eller 7,62x63.

Sturmmagazin.jpg

Vinteravtrekk, det ligger sikkert noen igjen i bakken utenfor Stalingrad og St. Petersburg, eller Leningrad den gangen.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...