Jump to content
bergseth

Ladedata 38spess med 125grs rundnase?

Recommended Posts

bergseth    0

Hei er det noen kloke hoder her inne som har ei grei startladning til 38 spess 125 grs rundnase blykule (forma til arsenal moulds)

Fortrinsvis med 310. 

TheEdge    0
På 3.3.2017 den 13.21, Sniper-Arne skrev:

Bruker 3 gr Clays til 125 gr Magma. Clays er ikke så pirkete på dårlig fylling i hylsa, som 310.

Hvilke C.O.L. setter du den til?

Tatle    0

Hva betyr diameteren på løpe når jeg bestiller kuler til cal 38. har en 586 257 revolver. Hva skjer med presisjonen dersom jeg velger kuler som har  saize 358 kontra 356. Noen som vet noe?

Geco5    28
På 26.2.2017 den 0.38, thoger skrev:

N310 fyller litt dårlig i såpass stor hylse med kula satt normalt, du får ujevn tenning.

Tull! Få hvis noen kruttsorter, gir bedre pressisjon enn det raske 310 (R1 og lignende) kruttet. Det gir i alle fall pressisjon på under 25 mm på 25 meter, hvis andre komponenter er riktige og laderen gjør jobben sin. Så dette med fyllingsgrad og ujevn tenning til 9 mm/38 SP, er bare tull.

Edited by Geco5

Geco5    28
1 time siden, Tatle skrev:

Hva betyr diameteren på løpe når jeg bestiller kuler til cal 38. har en 586 257 revolver. Hva skjer med presisjonen dersom jeg velger kuler som har  saize 358 kontra 356. Noen som vet noe?

Brukes det normale (hardhet) blykuler, med vanlig flat base (ikke "hollow base"), har diameter på kulen opp mot løpsdiameter STOR betydning for pressisjonen! Så løpet bør "sløgges", så en finner eksakt løpsdiameter. Ofte må en prøve seg frem litt her (avhengig av hardhet på kulen), men et gennerelt råd er vel å velge kuledim., som er EN tusendel over løpsdim.

Wintel    5
2 timer siden, Tatle skrev:

Bly eller mantlede kuler?

356 blir for smått om du skyter bly - da er 358 standarden...

Geco5    28
20 minutter siden, Wintel skrev:

356 blir for smått om du skyter bly - da er 358 standarden...

Standard? Kanskje et brukbar råd til S&W revolvere, som gjerne ligger på 357 +/- 0,005. :) Noen litt over og noen litt under 357. Ellers kan løpsdim, på revolvere (i dette klaiberet) varriere en god del, som en del andre pistol/revolver kalibere. Har sett revolvere ha løpsdim. fra 356 og opp til 358, samme problemet er på en del andre våpen, spessielt har det vært på div. 9mm våpen.Så ønsker en pressisjon, må en vite løpsdim. og det finner en kun ved "slugging" og micrometer.

Edited by Geco5

Wintel    5

Du MÅ ikke slugge ethvert løp... S&W 686/586 er .357" +- bittelitt.

Rene blykuler sizes til .001-.002" over forcing cone i tønna, som er viktigere enn løpsdiameter. 

Bly er bløtt, gå op i diameter om det blyer eller presisjon blir dårlig. Finner du ikke noe som duger må du slugge cone og løp

Geco5    28
6 timer siden, Wintel skrev:

Du MÅ ikke slugge ethvert løp... S&W 686/586 er .357" +- bittelitt.

Nei, det er lovlig å prøve seg frem også. :) Spessielt i S&W. Men det, nevnte du ikke og da kan det oppfattes som en generell regel. :( Det finnes ikke noen gennerell regel, på kuledim. til revolver!

Men riktig av deg å nevne dim. på tønna også og den kan varriere ennå mer, selv på S&W. 

Edited by Geco5

evert    7

12 timer siden, Geco5 skrev:

Det finnes ikke noen gennerell regel, på kuledim. til revolver!

Støtter denne, skal man ha de minste gruppene må man prøve seg fram, både med kuletype, kruttype og diameter. Selv har jeg slugget noen .357/38-løp, og funnet alt fra .354 til .358 på moderne(fra seksititallt til i dag) våpen.

Men ett generelt tips som kan gis er at hulbase-wadcuttere tilpasser seg det meste av piper, så det ofte lett å finne en ladning som går godt uten å gjøre så mye eksperimentering.

Til trådstarter angående ladningsvekt med 310: som andre har indikert kommer det an på settdybden din.  Med "normal" patronlegde, altså rundt 36mm, havnet jeg på ca 4grs N-310 under 125grs RN- eller TC- kuler. Reduser til 3,5grs, og jobb deg oppover, helst med trykkringsmålinger og sammenligning med fabrikkladninger i samme hylser.

Men nå har jeg sett lyset og lader bare H&N 125grs HBWC:D

• Like 1