Jump to content

På jakt etter en allsidig halvautomatisk salongrifle.


olemk

Recommended Posts

Heisann, prøvde meg tidligere å poste i "10/22 klubben" men så utålmodig som jeg er virker det ganske dødt der inne om dagen. 

Spørsmålet var følgende: 

Det jeg har sett for meg, er en presis, tung og stødig "target-shooter" for småviltjakt og blinkskyting som jeg kan plukke ut av stokken og over i en ATI Ar-22 stokk, for å så forvandle den til en mer smidig taktisk rifle for dynamisk skyting.  Eneste som som jeg kan se som en utfordring her er vel vektfordelingen med tungt løp i taktisk stokk? Regner med å kappe løpet til minimumslengden om det skulle ha noe å si.

Har sett for meg å ta utgangspunkt i en 10/22 target, for å så kappe og gjenge løpet for lyddemper, nytt avtrekk og noen andre smådetaljer som ladearm og gummibuffer.?

Høres dette ut som et ålreit utgangspunkt for rifla jeg er ute etter å bygge? Eller går en taktisk og en presisjonsrifle bare ikke overens??

Takker for svar!?

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

Hadde spart pengene på ATI stokken og lagt de kronene i en stor magutløser, 2-3 lange magasiner og en picatinny skinne slik at du enkelt rotere sikter. 

Kapping hadde jeg ventet med til jeg hadde prøvd den ut skikkelig innen begge bruksområdene.  En 10/22 er en fin-fin understudy til Kalashnikov, men overhode ikke for AR15, utover at den har avtrekk og siktemidler.

 

Mvh, han som hadde Norges første Nordic Components chassis og angret på den anskaffelsen. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Ang kapping så ser jeg at den 10/22 tactical, kommer jo med 40cm løp, så den går nok helt klart fortsatt godt. Nå liker jeg den laminatstokken bedre enn den syntetiske, + at jeg skal gjenge for lyddemper allikevel så da er vel target et like så godt valg med tanke på planene for børsa:)

Noen som har noen forslag til hvilken type avtrekker som kan egne seg til begge formål? Tenker kanskje en med relativt lett avtrekk (kjenner ikke anntall kg) men ikke helt fjærlett. Og 0 kryp før avtrekket og minimalt kryp etter skuddet har gått. 

Grunnen til at jeg nevnte akkurat ATI ar-22 som et alternativ var at jeg er ute ette et pistolgrep i dynamisk skytestil + muligheten til å prøve forskjellige grep foran. Og at jeg likte utseendet av stokken til  tross for detaljene som ikke er ekte men bare til pynt, de kunne de kanskje droppa ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...