Jump to content

Boss & Co


Nimrod67

Recommended Posts

Etter snart to år med leting og opplesing på Engelske hagler har man handlet litt...

Fant en Boss & Co med side lever (side snap), bygd som del av et par i 1892, opprinnelig med Damask-piper. Ut fra serienummeret på de nye stålpipene har Boss & Co tilpasset nye stålpiper rett før 2.verdenskrig. Fikk oversendt en kopi fra Boss sin ordrebok som ga detaljer om den opprinnelige bestillingen av paret:

Reiste en tur over for å se nærmere på hagla med en annen entusiast som nyss har handlet seg en Boss, og fikk samtidig tatt mål med Try-gun for tilpasning av kolben. Hagla har vært del av en større Italiensk samling Boss-hagler, og er svært lite slitt. Kolben er ifølge pålitelige kilder den originale i Engelsk valnøtt fra 1892, men jeg regner med at den har fått streket opp nettskjæringen i nyere tid.

Det skal bli en fryd å lade hagla tidlig morgen 10.september og labbe til skogs!

 

IMG_0579.PNG

IMG_0766.JPG

IMG_0762.JPG

IMG_0763.JPG

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Ett virkelig flott våpen, håper du får noen flotte jakt opplevelser til høsten

Jeg har ei engelsk hagle på entry level, ei Frederik Williams fra 1905.

Ble jakta mye due og and med den i høst, men også rådyr

Har også ei belgisk svartkrutt hagle med side lever slik som din(kalles det purdey lever også?), den er utrolig kjapp å åpne, muligens kjappere enn top lever som er mer moderne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er den omsider i hus, og kan holde gamle-hagla med selskap i våpenskapet. Helt utrolig å håndtere en 125 år gammel hagle og oppleve at den er tight, on face og så fantastisk godt tilpasset at den virker nyere enn en hagle produsert i 1985. Ingen grunn til å undervurdere en engelskmann og hans fil!

IMG_0842.JPG

IMG_0841.JPG

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den er kamret for 12/65 og vil bli brukt til walk-up på alt av tilgjengelig fuglevilt, fra due til Tiur.

Foreløpig har jeg foret den med Gyttorps, og har en lot treningsammo (28 g bly) på hånden for trening frem til jaktstart. Jeg skyter meget godt med den, og trives atskillig bedre med denne enn med banehagla (Beretta ASE Gold).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...