Jump to content

På truger etter lirypa


JegerStineNo

Recommended Posts

Testet jakt på truger sist helg. Litt små for mine store støvler, så erfaringen ble "truger suger". Jeg gleder meg til å ta skiene fast neste gang for jeg innbiller meg at man kommer noe tettere på før de flyr da. Gikk på store kull. De trykket godt, og da de tok vingene fatt var jeg sjangseløs med "svømmeføtter" på beina. 

Jeg har akkurat startet opp med blogg - www.jegerstine.no og vil vise litt veien fra førstegangsjeger - terori til praksis. 

Om dere kommer på de første spørsmålene dere stilte dere rundt første opplevelse med småviltjakta - særlig rype så er jeg veldig interessert i å høre hva dere tenkte. Særlig dere uten hund. Hvilke erfaringer var de viktigste i starten? 

 

God helg godtfolk! :) kikk gjerne innom bloggen og ta en titt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvilke truger brukte du?

"Hyttedasstruger" der du løfter hele truga funker ikke på tur.
Bindingen skal kun være festet foran slik at du sleper trugen etter deg når du løfter foten framover i steget - akkurat som på ski.
Se etter Tubbs eller tilsvarende.

Det viktigste spørsmålet jeg hadde når jeg startet å jakte var "hvor pokker er rypa!" 
Det du kommer til å se dersom du jakter en del i de samme områdene er at du stort sett finner rypa på de samme stedene år etter år.
Merk gjerne av på gps der du finner de så har du det lagret for all framtid.

Uten hund betyr også at du bærer hagla i hendene hele dagen. Alltid klar, evt reim er bare i veien.

Link to comment
Share on other sites

Idag var det knall vær og rypene trykket godt. Selv om de ligger rett foran bikkjenesa er det vanskelig å se dem. Her står hunden på nyfelt rype (fløy 300m og klappet sammen), som har ligget på ryggen i 15minutter. Det er lite sansynlig at denne rypa ville havnet i sekken uten hund. Først ble den lokalisert levende og skutt etter, og dernest gjenfunnet. Levende så er den mye mer usynlig enn liggende på rygg. (Dette var en skjult hundereklame)

 

medium.58b09f309eb53_stand1(Small).PNG.6

medium.58b09f2f4927e_stand(Small).PNG.aa

medium.58b09f31ec6b5_stand3(Small).PNG.9

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med støkkjakt er at jo mer du går jo mer fugl ser du.  Viktig å se terrenget fra rypas synspunkt gå innom kjerr og stopp gjerne opp.  Trykker den i nærheten blir den gjerne litt nærvøs da.  Jeg bruker en lettvektshagle.  Litt mer vinglete å skyte med, men utrolig mye bedre å bære hele dagen.  Jeg bruker også en støkkrem.  Ikke slik den er beregnet, ved å slå opp låsen ved bruk, men å ha den så slakk at du kan kaste opp hagla uten å åpne låsen.  Det gjør at du kan slippe den ene hånden hvis nødvendig og hjelper deg å gå lengre med hagla klar.  Ellers er det et godt triks å visualisere det du kommer til å få se når rypa letter foran deg.  Da bruker hjernen kortere tid på å oversette synsinntrykket til handling.

Når det gjelder truger og ski har jeg brukte begge.  Min erfaring er at på fjellet hvor det er plass til å bruke ski er det best.  Jeg går gjerne med ski med helfeller.  Da kan jeg skli rolig nedover og gå oppover.  Jeg bruker lette ski med BC.  Bruker også truger.  Tror de jeg har er 36 (veier omtrent 84 kg pluss utstyr). Du må vurdere ditt bruk etter vekt.  Som nevnt tidligere i denne tråden må du ha truger med skikkelig hengselfest som er beregnet til slikt bruk.  Jeg bruker bare truger der det ikke er mulig å gå på ski, men dette er sikkert en smakssak.

Edited by Springer
Link to comment
Share on other sites

Dette er bare til meg selv:

..er litt amatør på denne nye plattformen og eksperimenterer litt med bilder. la inn tre stk i innlegg over her, men etter en stund ble de borte, bare fragment av link igjen, prøver på nytt med link til bildene som ligger i kammer galleriet: 

 http://www.kammeret.no/gallery/image/22457-stand1png/

http://www.kammeret.no/gallery/image/22456-standpng/

http://www.kammeret.no/gallery/image/22458-stand3png/

"Legg til andre filer" -> "Sett inn bilde fra URL"  (FraKammerets Galleri) virker ikke, markeres rødt dvs feil.

edit :  Til meg selv igjen, prøver ut legge til bilder:

large.58b09f31ec6b5_stand3(Small).PNG.0cc796158b83cacaf224d66c7a12ed0f.PNGlarge.58b09f309eb53_stand1(Small).PNG.411797ed21b550a7289d8d70fef69e11.PNGlarge.58b09f2f4927e_stand(Small).PNG.2592be069724eacdf34e7dd4ddb02e63.PNG

Edited by balter
testing av bilde tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med hund.

Har brukt truger i hele år (Tubbs Altitude 36) og egentlig i mange år tidligere.

Forrige helg røk ene bindinga, og har ikke fått ny ennå. Så denne helga måtte jeg bruke ski. Det skal bli LEEEENGE til neste frivillige gang.....

Med (gode) truger får man ikke hjelp nedover. Man må GÅ alle skritta - som på barmark. Men man går opp der man vil, og ikke minst - man går NED der man vil. Samtidig har man begge armer fri for bruk av hagla.

Enig i at trugene bråker noe mer, spesielt mot hardt underlag. Men framkommeligheten og friheten med armene oppveier mener jeg. Men skal man bruke truger, må man ha skikkelige truger.

Men det er min personlige mening.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...