Jump to content

Kongsberg M1831 pistolsett med løskolbe og ladestokk


Trond

Recommended Posts

Dette er en samling som jeg aldri har sett samlet i virkeligheten rller på ett og samme bilde - et komplett norsk pistolsett for kavaleriet fra 1831. Det er riktignok litt juks på bildet - jeg har bare én M1831 i flint, den andre er Kongsberg forsøksmodellen M1829 som er helt identisk fra denne vinkelen (og som iht. Hærmuseets årbok ikke finnes annet enn i brent utgave).

IMG_7307.thumb.JPG.1562ffeadd61c756c9a5bf9e5c03fae8.JPG

Kongsbergs M1831/46 i perkusjon er litt sjelden, i flint - veldig vesentlig mer enn litt mer sjelden. Løskolben er også litt mer enn litt sjelden, men ladestokken har jeg bare sett på et bilde på digitaltmuseum.no og som jeg ikke har klart å finne igjen. Den betrakter jeg som uhyre sjelden, men det var en hyggelig kar i Rogaland som hadde en som han var villig til å bytte med meg.

Et kavalerisett bestod av en riflet studserpistol, en glattløpet flankørpistol (de er klin like ellers), en løskolbe som passet på begge samt en ladestokken som var festet til sadelen. Dette er, meg bekjent, første gang et komplett vises på bilde (selv om det er litt juks med den M1829'en), men her er det ladestokken som er det viktigste elementet. I min naive tro, trodde jeg at dette bare var en stang som endte i en løkke, hvor det så igjen var en rem eller et tau til å feste den til sadelen. Slik var det altså ikke. Her er det en smidd, lett konisk ladestokk med messing tupp som på motsatt side ender i en 'T' med påsmidd bøyle for lærstroppen. Gøy! Man lærer, litt, stadig vekk.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...