Jump to content

Sauer 200 STR i 9,3x62


350 Rem mag

Recommended Posts

Hei, etter mye fikling og modding med magasinet til 200 STR har jeg nå fått dette til å fungere 100% med 9,3 ammo. Lånte et magasin til en 202 i 9,3 for å finne problemet. Har nå skutt 45 skudd med riflen og den mater som bare det. Bruker 5 skudd i magasinet og orginal patronfølger og fjær. Har lest tidligere at det er brukt en eksta fjær i fremkant for å forhindre at patronen tipper ned i fremkant. Etter mye frem og tilbake (bokstavlig talt) fikk jeg på fredag en Sauer 202 pipe i 9,3 i posten tilpasset 200 STR. Lørdagen testet jeg presisjon og mating. Pipen samlet ikke på de første 8-10 skuddene. Men så startet den å samle skuddenen og de satt plutselig tett. 5 skudds samlinger var under tommen, og to 3 skudds samlinger berørte kulen hverandre i skiven. Så jeg må si meg meget fornøyd med denne pipen så langt. Testen ble utført med JaktMatch. (Ja jeg har sjekket matingen med 286grs kuler også.)

Så nå har jeg ny elgvelter til jakta. Gledes!

 

Her er noen bilder:

 

Saueren med kikkert og 6,5 pipe:

 

IMG_200_mount_93.jpg

 

Moddet magasin:

 

IMG_20170219_155237_93.jpg

 

3 skudds samling:

 

IMG_20170218_141900_93.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Dette hørtes interessant ut, hvordan har du gått fram for å få til dette?

Har selv prøvd å få til noe lignende, men får det ikke til å gå med flere enn 3 skudd i magasinet, hvis jeg har i 4 så blir veldig trangt å presse det i våpenet.

Har satt inn ei ekstra fjær foran den originale.  

Edited by Jeger59
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg gjorde det på følgende vis:

Problemet er skulderen innvendig i 200 magasinet. 9,3 hylsen har skulderen like bak den innvendige skulderen i magasinet. Dette fører til at patronene kiler seg mot skulderen, gjerne med nesen ned i magasinet. Problemet blir større jo tyngre kuler du bruker. Tipper det var dette du klarte å fikse med den ekstra fjæren. Jeg omarbeidet magasinet på følgende vis:

Jeg slipte bort ca 50% av skulderen innvendig i magasinet. Brukte Dremel med en forlenger og sliperondell. Ikke slip så mye at det svekket styrken noe vesentlig, men nok til at det ble en god del mindre gods i veggene.

Deretter la jeg en ca 8mm tykk stålbit igjennom magasinet og "lagret" denne opp på begge sidene. Viktig at denne ikke er så bred at den skader leppene i magasinet. La et flatjern oppå magasinkroppet, og presset ut skulderen med en hydraulikkpresse. Pga slipingen forhindret jeg at magasinet ble lengre enn orginalen. Derved smetter magasinbunnen på uten problemer  Åpnet de fremste leppene slik at det ble plass for hylsehals/kule. Videre splittet jeg et 10mm rør og monterte dette i fremkant av magasinet for å forhindre at patronene kom helt fremst i magasinet.Dette kopierte jeg utfra hvordan et 9,3 Sauer magasin ser ut i en 202. Teoretisk kan kulenesen kiles under materampen på løpet om patronene kommer helt frem. Polerte magasinet innvendig og blånerte. Har nå skutt 150 skudd med magasinet uten problemer. Jeg lader med 5 skudd. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan legge ut.

Lykke til!

Edited by 350 Rem mag
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...