Jump to content

Våpensøknad på affeksjonsverdi


danimv

Recommended Posts

Har et dilemma om hvordan man skal fylle ut våpensøknad knyttet til affeksjonsverdi. Skal arve 2 våpen fra min farfar som enda er i live men har ikke lyst til og oppbevare dem lengre. Det ene våpnet er en HV-mauser og det andre er en Walther p 38 pistol begge våpna er registret og lovlige. Har fått tak i våpensøknader men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå. Jeg har aldri søkt om våpen før. så spørsmålet er hvordan går jeg fram?

Link to comment
Share on other sites

På baksiden av søknaden står det hva som skal fylles ut. Om du er jeger skriver du jakt under bruk på Mausern og om du er pistolskytter skriver du hva pistolen skal brukes til. Er du ingen av delene kan du erverve Mausern på affeksjonsverdi. Da kan du ikke bruke den, men eie. På kortet vil det stå en notis slik at du ikke kan handle ammo osv. Pistol er det strengere så her vil du nok ikke få den invilget uten å bli medlem av pistolklubb og alt det styret der.

 

Siden dette er arv. Skal du ikke betale for tillatelsen og kan skrive arv på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

I rundskriv 2009/009 står alt du trenger å vite:

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

 

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 31 av 59

Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen.

Link to comment
Share on other sites

har vert medlem i pistolklubb i 5,5 mnd, men vil ikke ha pistolen som konkurransevåpen. Vil ikke ha et gammel pistol som ikke er brukenes til konkurranser til og ta opp plass til grov eller militærfelt pistoler som kan hevde seg. Derfor vil jeg ha det på affeksjonsverdi, vet at jeg ikke kan bruke det da men det gjør meg ingenting.

 

hvordan skal jeg gå frem med sjølve søknaden? hva skal feks skrives på bruksområde? og skal min farfar fylle ut som selger? kan jeg levere inn alle papira til politiet eller må han levere en del?

Link to comment
Share on other sites

På begge søknadene skriver du affeskjon i bruksåmråde. Men om du skal få registrert pistolen, må du skrive ett tilleggsbrev hvor du argumenterer hvorfor pistolen faller under spesielle tilfeller. Om bestefaren din hadde pistolen til konkurranseskyting, får du avslag. Du må ha en bedre historie enn det.

 

Ja, farfaren skriver som selger. Søknaden skal du levere/sende inn i det distriktet du bor.

Link to comment
Share on other sites

Svaret jeg fikk fra våpenkontoret i Oslo, var at man må kunne dokumentere at en i arverekken har brukt våpenet under siste krig, for å få det på affeksjonsverdi, ellers blir det behovsprøvd som ethvert annet våpen. At min far hadde overtatt pistolen fra min farfar, som i egenskap av politimann hadde beslaglagt våpenet fra en tysk offiser i maidagene '45, var ikke godt nok, selv om jeg er pistolskytter.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er arv. Skal du ikke betale for tillatelsen og kan skrive arv på søknaden.

 

Æsj.. uvitenhet er dyrt. Tok nettopp over ei rifle fra min far på 65. Tipper den kunne gått som arv, men jeg fylte ut søknaden som vanlig og støttet statskassa med ett halvt rettsgebyr. Ja ja, får huske det når resten av garderoben hans står for tur..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gjenoppliver en gammel tråd her. Skal sende inn våpensøknader for to våpen som jeg ønsker å få registrert utenfor jaktgarderoben. 

 

Våpen nr 1. Gammel hagle som tilhører bestefar. Han lever ennå, men har ikke vært i stand til å jakte/skyte på mange mange år. Det finnes ingen dokumenter på den da den er lovlig ervervet uregistrert. Hvis jeg forstår det rett, så kan jeg søke om å overta denne som arv med affeksjonsverdi (direkte opp- eller nedstigende linje). Hvordan skal jeg føre dette i våpensøkanden? Skal jeg hake av at den er godkjent for jakt? Den er jo det...

 

2. God gammel Krager. Denne tilhørte en person som bodde på gården til en nær slektning. Denne personen døde for noen år tilbake, hvorpå arvegods (bl.a. kragern) ble automatisk overført til gårdseier. Det er mye historie rundt akkurat denne kragern, og jeg ønsker å ta vare på den. Jeg vil ikke bruke den til jakt pga. svak ladning og problemene med låsklakkene osv. Dere skjønner... I den grad jeg skal skyte med den, tenker jeg å bruke den som trenings- og konkurranserifle innenfor NJFF. Hvordan skal jeg føre dette?

 

 

Hele kluet er altså at jeg ikke ønsker å fylle opp jaktgarderoben med disse. Kragern er som sagt uaktuell til bruk på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Arv har med om du skal betale søknadsgebyr eller ikke å gjøre. Før opp arv i merknadsfeltet, er du heldig slipper du gebyr også på Kragen.

 

Affeksjon har med bruksområde å gjøre. Det er våpen du kan ha registrert utenom jaktvåpen garderoben og uten at de er registrert som sportsvåpen, dfs eller njff feks. Disse kan du ikke bruke eller kjøpe ammo til.

 

Du kan ha intill 3 våpen registrert på bakgrunn at de har affeksjonsverdi for deg. Da må du godtgjøre hvilken tilknytning du har til disse.  

Skriv et vedlegg til søknaden der du grunngir bakgrunnen for at du ønsker disse to våpna registrert på affeksjonsgrunnlag. At du vil ta vare på jakthagla etter bestefar. Og Kragen som er en viktig del av slektshistorien. Gjengi gjerne noen av historiene knyttet til denne.

 

Hvis du seinere finner ut at du vil bruke en eller begge børsene kan de enkelt omregistreres til bruksvåpen.

 

Lykke til.

 

 

Edited by 8X68S
Jævla autokorrektur på nettbrettet.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser ut som folk her har god peiling på dette, så prøver meg jeg også;

Jeg har arva en gammel enkelt-skudds salogrifle, og da jeg ikke har noe form for jegerprøve har jeg fått den på affeksjon men ikke tillatt som bruksvåpen. Jeg er aktivt medlem i pistolklubb, men får ikke satt den over på grunnlag av det pga det er enkeltskudd. 

Pr nå ingen konkrete planer om å ta jegerprøven heller. 

 

Har jeg lov til å bruke rifla i "opplærings-situasjoner"? F.eks om jeg har med meg noen med jegerprøven når jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Olesøn skrev:

Eller kanskje pga at ei salongRIFLE ikke har noe i en PISTOLklubb å gjøre? 

 

Du har forsåvidt rett i det, men klubben har stevner innen dynamisk sportsskyting hvor det også er rifleklasser. Så jeg vet jeg kan få godkjent rifle til konkurranse, bare ikke denne typen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...