Jump to content

Må man ha innføreselstillatelse på riflestokk?


CMA

Recommended Posts

Fikk endelig kjøpt meg en Boyds stokk til salongen, da de hadde et 99 dollar tilbud forrige uke. På mandag fikk jeg sms fra postens tollager om at pakken var ankommet, men at dokumentasjonen fra avsender var mangelfull/ugyldig. Sendte derfor over ordrebekreftelsen fra Boyds. I dag fikk jeg mail om at tollvesenet krever innførselstillatelse fra politiet for at jeg skal kunne få utlevert varen. Er dette noe nytt i regelverket nå? Har da kjøpt et to siffret antall stokker fra utlandet opp igjennom. Eller er det en gjeng med inkompetente i..... der inne?

Link to comment
Share on other sites

Overivrig og udugelig tollbetjent.

 

Bare å henvise til dette:

 

§ 4a.Våpendel

 

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

 

Altså, de skal sende stokken til deg uten noe mer herk og tull.

Link to comment
Share on other sites

Oppdater oss gjerne på hvordan det gikk. Er nyskjerrig siden jeg har opplevd utrolig mye rart når det gjelder posten og tollvesenet. Det har mye å gjøre med hvem det er som tar i pakken når den ankommer, og hvor allergisk vedkommende er mot ordet "gun".

Link to comment
Share on other sites

Importerte noen kuler fra USA i fjor. Eksporttillatelsen var problemfri men de slo seg vrange i tollen i norge ettersom de mente jeg hadde brukt feil formular for import. Ettersom det ikke finnes noen formular for privat import av ladekomponenter hadde jeg brukt vanlig våpensøknad slik som våpenkontoret sa jeg skulle gjøre. Tollen nektet å utlevere kulene og politiet kunne ikke hjelpe. Ettehvert begynte tollen å true med og returnere kulene til USA. Jeg ringte og spurte de hvordan de så for seg at de skulle gjøre papirarbeidet med å returnere kulene til USA da dette strengt tatt ville bli betraktet som import av de Amerikanske tollerne. Dagen etter lå det hentelapp i postkassa hvor det stod at kulene kunne hentes på det lokale postkontoret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har merkelig nok fått svar på mailen min allerede, imponerende fra posten sin side. De beklaget og har oversendt ordrebekreftelsen, samt en egen forklaring om at dette er en trestokk til tollvesenet for en ny vurdering. Da får vi se om det ordner seg :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Ny mail fra postens tollager nå, med melding om at tollvesenet har snudd om og at saken var løst. Med litt flaks så ankommer kanskje stokken i morgen, har jo tatt noen ekstra dager dette. Hvis ikke får jeg gå å skule på dremel`n og beddemassa noen dager til :winke1:

Bra det løste seg i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Skulle tro det.. :)

Men butikk i USA krevde det av meg.

 

 "for your use in obtaining Norwegian Government written approval to import subject,"
&

"INTERNATIONAL SHIPMENT: Current import certificate, or equivalent, dated and
signed end user letter, dated and signed purchase order are required to support
international shipment of firearms and designated firearm parts and accessories. All
firearm related shipments require US Department of State export license approval
and/or US Department of Commerce International Transaction Number(ITN)."

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...